Gå til innhold

Hvordan hadde du reagert

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg kan ikke se det som noe negativt i det hele tatt.

Men det er vel sikkert noen som har noe mot det også, men det får være deres mening.

Det er mange det, som drar til kirken, som en gang ikke klarer å kle seg etter hva dem skal ut på.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener du godt kan bruke den, burde vert flere som gjorde det.

Skrevet
Jeg har fått en bunad av min bestemor.

Når hun en dag ikke er her mer, så ønsker jeg å bruke den i hennes begravelse, fordi hun var svært stolt over bunaden, hun snakket ofte om den og var veldig glad hver gang hun så meg i den.

Jeg vet at hun hadde satt pris på at jeg brukte den, og som en siste hyllest til henne vil jeg derfor gjerne stille i hennes gamle bunad i hennes begravelse.

Men, så er jo bunad vel et festplagg, og bunaden har mye rødt i seg, så jeg lurer litt på hvordan andre hadde reagert på dette ?

Det må nok tas opp i familieråd når den tid kommer, men jeg lurer på om du hadde tenkt spesielt over om noen kom i bunad i begravelse, eller hadde du ikke tenkt over det ?

Jeg har jo ikke lyst til å støte noen eller lage ramaskrik, men dette er noe jeg føler er svært riktig og noe jeg bør gjøre, for å minnes en gammel dame som var så glad i og stolt over bunaden sin.

Synspunkter ?

som nær fam. så vil de jo vite hvorfor du bruker den på denne dagen,men hva med andre gjster. jeg har aldri sett noen i bunad i begravelse. Det er et festplagg og min mening er at man ikke bruker slike plagg på denne dagen.

Skrevet

Jeg ville reagert mer hvis noen i nærmeste familie til den avdøde hadde på seg olabukse enn hvis vedkommende hadde på seg bunad.

For meg er bunad et høyttidsplagg og kan brukes ved alle høyttidelige anledninger.

Nå kan det kanskje nevnes at den vanligste bunaden fra der hvor jeg kommer fra har svart stakk og sørgerose på andre siden av sjalet.

Det er klart at en rød bunad vil skille seg ut fra mengden i en begravelse, men så lenge det er en grunn til at du bruker den, og resten av den nærmeste familien er klar over grunnen, så synes jeg absolutt du skal gå med den!

Skrevet

Jeg har ikke vært borti at noen har brukt bunad i begravelser, bortsett fra små barn.

Men jeg syns det høres utrolig flott ut! Bunad er for meg et høytidsplagg, men brukes jo mest i "glade" høytider som konfirmasjon og bryllup. Men før var det jo vanlig med bunad i begravelse også, så kanskje er det en tradisjon å ta opp igjen?

Spesielt så lenge man er en av de nærmeste syns jeg man står ganske fritt i hva man har på seg, så siden bunad føles riktig for deg, syns jeg du kan stille i det (men lurt å høre med de andre nærmeste).

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg synes det er en del selvmotsigelser i denne tråden:

På den ene siden må man få gå med hva man har lyst til - også bunad. På den andre siden er det fy med hette genser og dongeribukse. Altså har man egentlig en mening om at noe passer seg i en begravelse og annet ikke.

Hvorvidt man kan eller ikke kan bruke bunad i en begravelse synes jeg kommer an på hva som er vanlig der begravelsen skal holdes og hvordan de nærmeste rundt vil reagere.

Man går i begravelse for å hedre den avdøde og vise sin respekt og medfølelse overfor den nærmeste familie. I min del av landet gjør man det ved å kle seg i mørke klær. Hvis jeg ikke visste grunnen til at det ble brukt en fargerik bunad ville jeg nok reagert på lik linje som om en annen hadde kommet i dongerijakke og hettegenser, hvitt eller blomstrete antrekk - eller overdramatisk med hatt og slør. Alt for korte skjørt passer heller ikke ved en slik anledning.

Jeg synes du skal ta det opp med familien din og hvis de synes det er greit så er det jo ikke noe problem.

Skrevet
Hva utdanner du deg i da?

Jeg er ferdig utdannet for en del år siden, og som sagt var dette en del av utdannelsen min.

Skrevet

Takk for alle tilbakemeldinger !

Jeg skjønner at jeg kan få reaksjoner på dette, i og med at det er forskjellig praksis fra sted til sted ut ifra hvor man bor i landet, (tilbakemeldingene i denne tråden sier jo mye om det )

Det blir til at jeg tar avgjørelsen ut ifra hva resten av den nærmeste familien mener om saken.

Skrevet

Jeg ville funnet ut hva som hører til av sørgeplagg til denne bunaden. Det blir selvsagt (for meg..) feil å komme i "full festbunad" i begravelse, men bunad er opprinnelig et høytidsplagg, ikke bare moro-plagg. Håper du finner en løsning på dette, ville i hvert fall tatt mer hensyn til hva familie (og historikere) mener enn folk her inne.

Skrevet

Litt generell informasjon om bunader i Norge:

De aller fleste bunader i Norge er konstruert i perioden 1920 og frem til i dag, og har mer eller mindre forankring i tradisjoner fra det aktuelle stedet.

Enkelte drakter (jeg kaller disse folkedrakter) har derimot lange tradisjoner i Norge, og er blitt brukt som både hverdags- og høytidsplagg i mange 100 år. Dette gjelder blant annet drakter fra disse områdene: Telemark, Setesdalen, Numedal, Hallingdal, Hardanger, Voss, i tillegg til samekofta.

Folkedraktene ble, som nevnt, brukt til både hverdag og høytid. Til hverdag hadde man gjerne en enklere skjorte, og man gikk med "understakk". Til høytid tok man en "overstakk" over understakken, i tillegg til å bruke en finere skjorte. Andre "triks" for å se "finere og mer høytidelig ut" var gjerne: mer smykker, løsmansjetter (for de som ikke hadde finskjorte) etc. Man varierte også gjerne med hodeplagg - og brukte et enklere til hverdags og et finere til fest. Til eksempel har folkedrakten fra Flesberg i Buskerud (Flesbergstakken) opptil 7 stakker (skjørt) utenpå hverandre. Man brukte gjerne alle sammen til høytid (dess flere stakker, dess rikere var man), og kanskje bare en eller to til hverdags. I Setesdalen hadde man en hvit understsakk som man brukte til hverdags, og en sort overstakk som man tok på utenpå til høytid.

For å skille mellom bunader og folkedrakter kan man f.eks se på selve stakken. Det har aldri vært noen tradisjon i Norge å brodere rett på stakken, så bunader med broderier rett på skjørtestoffet er så og si alltid av nyere dato. Årsaken til dette var at broderier (og annet finere håndarbeide) var verdifullt, og man broderte gjerne på bånd (remser av tøy) som man siden sydde på stakken (eller livet, altså "vesten" for å pynte). Når drakten da var utslitt, eller for liten, kunne man enkelt sprette av de broderte båndene og bruke disse omigjen på en annen drakt.

Årsaken til at mange av bunadene i Norge er konstruert i nyere tid er blant annet som en følge av den nasjonalromantiske perioden rett rundt århundreskiftet 1800/1900. Man fant at enkelte deler av landet hadde rike drakttradisjoner, og begynte å konstruere drakter tilhørende de områdene som ikke hadde disse tradisjonene - eller hvor disse tradisjonene var tapt. Det var som regel lokale husflidslag som stod for konstruksjonene, og for mange var det viktig å ta utgangspunkt i hele eller deler av enkeltfunn (eller flere funn) som var gjort i det aktuelle området (f.eks et sjal, et liv, en skjorte etc.). I de områdene hvor man ikke hadde noen funn å vise til ble det gjerne konstruert en "standard bunad" med stakk og liv (stakk=skjørt, liv=vest), og man broderte kanskje områdets "nasjonalblomst" eller liknende på stakken.

En annen årsak til at enkelte områder ikke har like rike drakttradisjoner som andre deler av landet kan også være fordi den aktuelle by/bygd var relativt moderne - og fulgte den såkalte "bymoten" med vanlige kjoler etc., som kom fra sentrale deler av Europa. Det var gjerne "bygdefolket" som brukte folkedrakter -og dess mer isolert en bygd var fra de større byene, dess rikere var tradisjonene rundt disse drakten.

De draktene som har lange tradisjoner i Norge har som oftest et langt rikere spekter av "tilbehør" enn de ny-konstruerte draktene. Til eksempel: vanter, sokker (eller andre fotplagg), hodeplagg i rikt monn (man skiller mellom gift/ugift etc.), ytterplagg (flere drakter har faktisk vinterkåper), sørgesjal, høytidssjal etc. etc.

Uansett: Folkedraktene i Norge har ALLTID blitt brukt i kirkesammenheng - uansett om det dreier seg om høytid som påske, jul etc., bryllup eller begravelse. I perioden da bunadene kom til Norge (på begynnelsen av 1900-tallet), var allerede "moten" med å bruke kjole (altså "vanlige" klær) kommet til store deler av landet, og disse draktene (altså bunadene) har derfor ikke vært et like stort innslag i kirkesammenheng som folkedraktene.

Håper dette ga litt mening, og en liten oppklaring rundt tradisjonene våre mht. bunader/folkedrakter.

Gjest Very Victoria
Skrevet

Basert på Nelles fine utredning hadde jeg droppet bunaden. I vår tid ass. bunad med fest.

Skrevet
Basert på Nelles fine utredning hadde jeg droppet bunaden. I vår tid ass. bunad med fest.

Husk at vi skiller mellom bunader og folkedrakter...

...men når jeg tenker meg om er det jo de færreste som er klar over denne skilnaden...

;)

Gjest Very Victoria
Skrevet
Husk at vi skiller mellom bunader og folkedrakter...

...men når jeg tenker meg om er det jo de færreste som er klar over denne skilnaden...

;)

Ja det er det som er problemet, de færreste er klar over forskjellen.

Skrevet

En annen ting (og ja, jeg vet dette er en gedigen digresjon). I denne tråden skriver jeg litt om øvrige "tradisjoner" knyttet til bunadbruk:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...0&hl=bunad+sexy

Det er blant annet på grunn av dette at det (i en del kristne miljøer) blir sett på som syndig å danse. Den gangen da folkedraktene fremdeles var i daglig bruk, og jentene var kledd i disse draktene da de skulle treffe andre ungdommer til dans, var det ikke uvanlig at man "viste hele stasen" når man danset. Fordi: Mange av de tradisjonelle folkedraktene har såpass mye vidde i stakken at denne står rett ut når man "svever" (altså "snurrer rundt, som man gjerne gjør når man danser de tradisjonelle dansene som var vanlige på den tiden). I og med man ikke hadde undertøty under var det kanskje ikke så rart at mange (av den eldre garde) så på dette som vel i overkant uanstendig...

Skrevet

Joda, etnologen her husker pensumet sitt ;)

Min personlige mening er at en skal være pent og diskré kledd i en begravelse. På mitt hjemsted er det tradisjon. Jeg synes ikke bunad er særlig diskré, og om det var en levende tradisjon for flere generasjoner siden å gå med bunad i begravelse (og tydeligvis enkelte steder ennå!), er det vel strengt tatt ikke helt comme il faut alle steder i 2006...

Likevel, om TS føler for å gå med bunad og finner det "passende", er det etter min mening greit fordi dette er en "stille død". Om det hadde vært en "voldsom død" (feks et ungt menneske død i en bilulykke), ville jeg synes det var usmakelig.

Gjest lilletroll
Skrevet
Jeg har fått en bunad av min bestemor.

Når hun en dag ikke er her mer, så ønsker jeg å bruke den i hennes begravelse, fordi hun var svært stolt over bunaden, hun snakket ofte om den og var veldig glad hver gang hun så meg i den.

Jeg vet at hun hadde satt pris på at jeg brukte den, og som en siste hyllest til henne vil jeg derfor gjerne stille i hennes gamle bunad i hennes begravelse.

Men, så er jo bunad vel et festplagg, og bunaden har mye rødt i seg, så jeg lurer litt på hvordan andre hadde reagert på dette ?

Det må nok tas opp i familieråd når den tid kommer, men jeg lurer på om du hadde tenkt spesielt over om noen kom i bunad i begravelse, eller hadde du ikke tenkt over det ?

Jeg har jo ikke lyst til å støte noen eller lage ramaskrik, men dette er noe jeg føler er svært riktig og noe jeg bør gjøre, for å minnes en gammel dame som var så glad i og stolt over bunaden sin.

Synspunkter ?

Min første tanke når jeg leste overskriften var nei nei nei, men når begrunnelsen kom endret det seg til ja ja ja. Få frem til andre HVORFOR du vil bruke den så er jeg sikker på alle er enige og synes det er en fin og varm tanke!

Skrevet

Nå vet ikke jeg hva slags forhold du har hatt til bestemoren din, men dersom det er aktuelt med noen tale i begravelsen kunne du eventuelt nevnt at bestemoren din hadde et spesielt forhold til den bunaden, og at det er derfor du har valgt å gå med den. Dersom du er redd for hvordan folk vil ta det. Selv hadde jeg nok stussa litt til å begynne med, men som Arkana skrev, så er det helt andre ting man tenker på i begravelser.

Når det gjelder skikk og bruk av bunader, så vil jeg tro at de fleste lærte noe nytt av Nelle. Likevel er det så mye "misbruk" av bunader og det å bruke det i en begravelse kan neppe være det verste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...