:-) anna Skrevet 31. august 2006 #21 Skrevet 31. august 2006 Jeg hadde ikke reagert. Og om om jeg hadde reagert, så hadde jeg valgt å se bort fra det. Jeg hadde antatt at det var en grunn som jeg ikke kjente til. Jeg hadde reagert mye sterkere om noe dukka opp i en begravelse helt ustelt. Men egentlig så hadde jeg ikke brukt mye tid på å tenke på det heller, ettersom jeg ikke synes en begravelse er et passende sted å bedømme hverken folks antrekk eller folks oppførsel. En begravelse er en helt spesiell situasjon, der folk må få lov til å være litt fristilt. Folk håndterer sin sorg på forskjellig måte. Ingenting er riktig eller galt i så måte. Jeg synes du skal bruke bunaden din. Det vil være en vakker gest. Om noen reagerer så får det være deres problem. Da vil de bare føle seg dum når de får vite grunnen til at du valgte bunaden din! Om du synes fargen er skarp kan du jo f.eks ha et svart sjal over skuldrene. Før i tiden brukte man ofte en type tynne ullsjal med lange silkefrynser til bunad. Min mor har et slikt og har brukt det til bunaden i flere bryllup f.eks. Husfliden fører ofte sjal som kan brukes.
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2006 #22 Skrevet 31. august 2006 Jeg har østfoldbunad og den har jeg brukt i begravelse, da snur jeg sjalet slik at sørgesiden er opp. Ikke fått noen reaksjoner på det. Hadde uansett reagert mer på slitte jeans og hettegenser...
Gjest splæsj Skrevet 31. august 2006 #23 Skrevet 31. august 2006 Jeg ville tenkt:"Å, budad? Litt uavnlig, men jaja." Så ville jeg ikke tenkt noe mer over det.
Gjest Gjest1 Skrevet 31. august 2006 #24 Skrevet 31. august 2006 Jeg synes bunad er en fin måte å ære avdøde på jeg
Gjest BagLady Skrevet 31. august 2006 #25 Skrevet 31. august 2006 Jeg ser på bunaden som et høytidsantrekk mer enn et rent festantrekk, så jeg ville ikke reagert dersom noen kom i begravelse med bunad.
Gjest en gjest Skrevet 31. august 2006 #26 Skrevet 31. august 2006 Først av atl vil jeg si kondolerer. Jeg synes det er kjempefint at du vil bruke bunaden i begravelsen. Synes det er en virkelig fin gest til bestemoren din, og jeg kan tenke meg alle som vet historien bak bunadsbruken din (siden det ikke er vanlig der der bor) vil synes det er rørende. Kan ikke forstå hvorfor noen skal reagere på det. Fordi: 1. Du forteller det til familien. 2. De som ikke er de nærmeste skal gi f**n i hvordan familien vil sørge. Det er jo nettopp de nærmeste som kjente avdøde best, og det er de pårørende vi andre skal ta hensyn til, ikke omvendt.
Gjest gjest1 Skrevet 31. august 2006 #27 Skrevet 31. august 2006 Nå er vel ikke bestemoren hennes død enda, så du kan jo spørre henne? ← Som jeg nevnte kan jeg ikke spørre henne, for hun husker ikke lenger hvem jeg er...
Gjest Sativa Skrevet 31. august 2006 #28 Skrevet 31. august 2006 Jeg ville jo unektelig ha reagert negativt, dette fordi bunad tross alt betyr dåp, konfirmasjon, bryllup og fest: IKKE BEGRAVELSER... ← Sier hvem? Den gamle, onde, presten fra 1800 tallet? Man skal ikke være pen i begravelse, men stygg? Bunad er også ment til bruk i begravelse. Min mor bruker sin i begravelse dersom det er noen i nær familie som er død. Hun har sørgesiden ut på sjalet. Det hadde vel ikke vært sørgeside på sjalet hvis man ikke skulle bruke den? Det er så utrolig mye tulleregler ute og går. Folk tror de har greie på alt mulig og dømmer og bestemmer uten å vite hva de snakker om, og det provoserer meg. En gang fikk jeg en kompliment for et par drittøffe sko, og jeg sa "tusen takk, jeg kjøpte de da jeg skulle i bryllup til plingplong" Hvorpå vedkommende svarte, "herregud, hva slags bryllup var det..." Aarghh... Folk får passe på seg selv da, og gjøre det de selv er riktig for å slippe å komme til helvete, så får andre gjøre som de vil.
Gjest gjest1 Skrevet 31. august 2006 #29 Skrevet 31. august 2006 (endret) Først av atl vil jeg si kondolerer. ← Hun er ikke død enda. Endret 31. august 2006 av Sumiko
Gjest gjest1 Skrevet 31. august 2006 #30 Skrevet 31. august 2006 (endret) Her er det veldig delte meninger ser jeg, jeg regnet nesten med det. Det er helt umulig å informere samtlige som kommer i min bestemors begravelse (når den tid kommer - hun lever altså enda, men er så dement at hun ikke vet hvem vi i familien er lengre). Jeg tror og regner med at den nærmeste familien vil forstå mitt ønske om å bruke bunaden, og man skal vel ikke se bort ifra at de som visste hvordan min bestemors bunad så ut og som visste hennes forhold til den, vil skjønne at denne bunaden ikke er en hvilken som helst bunad. Det er jo synd jeg ikke kan spørre bestemor, men jeg vet at hun ville satt pris på at jeg brukte den, denne bunaden var veldig viktig for henne og hun var veldig glad i den. Selv om hun hverken husker meg eller bunaden lengre, så betyr jo ikke det at hun ikke hadde satt pris på det om hun hadde visst at jeg brukte bunaden i hennes begravelse fordi jeg visste hvor mye den betydde for henne. Jeg får satse på å få "godkjennelse" av den nærmeste familien. Jeg har allerde nevnt det for noen av dem og de syns det var en flott ting å gjøre - flere gjenstår, og jeg regner med at den nærmeste familiens samlede vurdering vil være avgjørende for om jeg kommer i bunaden eller ikke. Men uansett så tror jeg at jeg ville syns det var trist om jeg ikke kom i bunaden, fordi jeg er så sikker på at det hadde min bestemor virkelig likt så godt. Endret 31. august 2006 av Sumiko
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2006 #31 Skrevet 31. august 2006 Jeg syns du skal bruke den om det er det som er riktig for deg!! har du et bilde av deg og henne sammen der du har på deg bunaden? tenkte at siden hun likte så godt å se deg i den så kunne du lagt et bilde i kista. har vært og sett på venninna mi i kista etter at hun døde, og da hadde noen lagt i ting som betydde mye for henne- kosedyr, et smykke og et bilde
Gjest niomi Skrevet 31. august 2006 #32 Skrevet 31. august 2006 meg "bryderiet" å bruke bunaden denne dagen. Bunad er ikke bare et festplagg for de lykkelige begivenheter, det er et hedersplagg for alle livets hendelser. ← Enig. Man kan jo sammenligne bunaden med skottenes kilt. Og kilten brukes både i barndåp, bryllup og begravelser, i tillegg til galla. Bunaden er ikke et "hurra-meg-rundt"-festantrekk, men opprinnelig det peneste antrekket folk hadde. De hadde hverdagsklær, og bunad. Og det ble brukt i alle livets store hendelser, være seg barselvisitt som begravelse. For øvrig syns jeg det er synd at man ser på begravelse som en ren trist greie. I min familie er det slik at man feirer den døde og dens liv etter at den døde er jordfestet, mye latter i gravølet etter selve begravelsen der, gitt.
Ugla Skrevet 31. august 2006 #33 Skrevet 31. august 2006 Jeg ser på bunaden som et høytidsantrekk mer enn et rent festantrekk... ← Enig! Der jeg kommer fra, er det helt naturlig (og vanlig) at de nærmest pårørende bruker bunad i begravelse! Jeg brukte bunad i mors- og fars- begravelse, også ved mine svigerforeldres begravelse, og ved tanter/onklers -begravelse. I forige uke var jeg i en begravelse, der gikk barn/svigerbarn, barnebarn og søsken i bunad. Følg tradisjonen der du bor (der begravelsen er) du!
Gjest mariQua Skrevet 31. august 2006 #34 Skrevet 31. august 2006 Bunad er ikke bare et festplagg for de lykkelige begivenheter, det er et hedersplagg for alle livets hendelser. ← Enig i dette.
Nelle Skrevet 31. august 2006 #35 Skrevet 31. august 2006 Før var det faktisk vanlig i hele landet å bruke bunad i begravelser. Bunad var et høytidsplagg, og en begravelse var en høytidelig anledning. Enkelt og greit, og slik er det fremdeles i enkelte deler av landet. Inntil for ca. 100 år siden var faktisk hvitt fargen for begravelse, og sort var fargen for bryllup. Fremdeles er det vanlig med hvite blomster og hvite lys til begravelse. Vi er kanskje alt for opptatt av hva andre mener og synes - det finnes vel viktigere ting her i livet, og også særlig i forbindelse med det dødsfall, enn hvordan vi kler oss i begravelsen? Bunad er et flott og tradisjonsrikt plagg - og IKKE bare et såkalt "festplagg". Hvorfor i all verden skal vi ikke bruke den når det er høytid? Angående "rødt og øvrige muntre farger": Har det virkelig noe å si? Og, en begravelse er vel trist og jævlig nok som den er, om vi ikke skal dynge oss ned i sorte farger og øvrig mørke i tillegg? Hva angår sterke farger så er til eksempel den knalle rosa-fargen som går over i fiolett fargen for kjærlighet. For meg ville det være en fin farge å bruke dersom jeg skulle gå i begravelsen til noen jeg var veldig glad i. Og en liten ting til: Uten å være religiøs tror jeg faktisk verden er litt mer intelligent sammensatt enn at døde folk henger seg opp i hvordan folk går kledd i begravelsene deres.
Gjest en gjest Skrevet 31. august 2006 #36 Skrevet 31. august 2006 Hun er ikke død enda. ← Unnskyld, jeg ser jo det nå. Både med tanke på spørsmål og at du omtalte bestemoren din i fortid hoppet jeg på den konklusjonen. Bra hun lever enda, men trist å høre hun har blitt senil.
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2006 #37 Skrevet 1. september 2006 Før var det faktisk vanlig i hele landet å bruke bunad i begravelser. Bunad var et høytidsplagg, og en begravelse var en høytidelig anledning. Enkelt og greit, og slik er det fremdeles i enkelte deler av landet. Inntil for ca. 100 år siden var faktisk hvitt fargen for begravelse, og sort var fargen for bryllup. Fremdeles er det vanlig med hvite blomster og hvite lys til begravelse. ← Dette var interessant å lese. Hvor har du det fra? Selv så vet jeg ikke så mye om diverse tradisjoner og kleskoder, men jeg tror flere og flere blir mindre bevisste på norske tradisjoner og sedvaner.
Nelle Skrevet 1. september 2006 #38 Skrevet 1. september 2006 Dette var interessant å lese. Hvor har du det fra? Selv så vet jeg ikke så mye om diverse tradisjoner og kleskoder, men jeg tror flere og flere blir mindre bevisste på norske tradisjoner og sedvaner. ← Å vite dette er en del av utdannelsen min
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2006 #39 Skrevet 1. september 2006 Å vite dette er en del av utdannelsen min ← Hva utdanner du deg i da?
Gjest Mea Culpa Skrevet 1. september 2006 #40 Skrevet 1. september 2006 Man kan da ikke bry seg om hva andre måtte mene til enhver tid. Og ihvertfall ikke når det gjelder noe så harmløst som et klesplagg. Jeg syns du skal gå i det du føler for jeg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå