monikabrx Skrevet 30. august 2006 #1 Skrevet 30. august 2006 Moren min har fåt kreft. Er det noen som vet hvor mange det er som overlever kreft? er det noen som vet hva kjangsene for å overleve kreft er? Den sitter i kneet, så den sitter heldighvis ikke i noen vitale organer,hva det måtte hjelpe.
Gjest Ninakanin Skrevet 30. august 2006 #2 Skrevet 30. august 2006 Om det "bare" er i kneet så vil jeg tro at det er gode prognoser Generell helsetilstand og hvor tidlig det blir oppdaget er også sentralt. Sammen med hennes egen tro på å overleve, så har man da en rekke faktorer så virker inn på utfallet av kreft! Med andre ord: Støtt din mor og gi henne en følelse av at dette er en kamp som er tøff, men skal vinnes, og at dette er noe dere skal klare sammen! Forskning viser at pasientens egen oppfatning av prognosene er vel så viktig, om ikke viktigere, som selve behandlingen! Beskjeden om kreft i familien er utrolig tøff. Men nå er det viktig å bite tennene sammen og stå løpet ut! Alt skal gå bra, bare vent og se
Amalie_85 Skrevet 30. august 2006 #3 Skrevet 30. august 2006 Min mor har hatt kreft og hun overlever heeelt fint Så så lenge det ikke sprer seg til viktige organer tror jeg at hun og kommer til å bli bra. Lykke til
Gjest Elfrida Skrevet 30. august 2006 #4 Skrevet 30. august 2006 Jeg hørte faktisk i dag (det må ha vært frokost-tv eller nyhetene) at 6 av 10 som får kreft overlever. Så er det forskjell på de forskjellige krefttypene selvsagt.
Prinsesse på erten Skrevet 30. august 2006 #5 Skrevet 30. august 2006 Du sier ikke hva slags type kreft det er. Beinkreft, kanskje? Eller hudkreft? For som Elfrida sier over er det stor forskjell på de ulike krefttypene. Jeg vil anbefale deg å ta en prat med legen til din mor. Eller med moren din. Det er alltid en masse man lurer på når en selv eller noen er glad i får en alvorlig diagnose. Og det er alltid bedre å vite enn å bare gå rundt og bekymre seg... Da vet man hva man har å forhold seg til.
Gjest *Snart medlem* Skrevet 30. august 2006 #6 Skrevet 30. august 2006 Prosentsjansen for å overleve kreft øker jo hele tiden, men det kommer også an på hvilken krefttype det er. Enkelte krefttyper (i beinmarg og blod feks) har lavere prognoser enn andre krefttyper. Du må snakke med din mor om dette - hun har garantert fått fortalt av legen hvilken type hun har, og hvordan prognosene er.
*melis* Skrevet 30. august 2006 #7 Skrevet 30. august 2006 (endret) Jeg er ikke noen ekspert på området akkurat, men dersom hun bare har kreft i kneet tyder vel det på at det ble oppdaget tidlig før det fikk begynne å spre seg(?). Hvor tidlig det blir oppdaget har jo veldig mye å si for sjangsene til å ta knekken på det før det får spredt seg til sentrale organer (og det er jo når det sprer seg at det blir vanskeligere å bli kvitt det og dermed overleve). Jeg vet om en god del som har hatt alvorlige typer kreft som har overlevd. Jeg tror som noen over her sier at instillingen til pasienten har litt å si. Jeg vil tro, utifra det du skriver og basert på min lille kunnskap, at sjangsene til mammaen din er gode. Lykke til. Endret 30. august 2006 av *melis*
Gjest splæsj Skrevet 30. august 2006 #8 Skrevet 30. august 2006 Min mor har og kreft, i tykktarmen. Om hun vil overleve, vil bare tiden vise. Hun går på en svært tøff cellekur nå. Jeg tror at prognosene for kreft i kneet er ganske bra. Om det skulle bli for ille, kan hun vel i verste fall amputere?
monikabrx Skrevet 4. september 2006 Forfatter #9 Skrevet 4. september 2006 Venter fortsatt på innkallese til radium hospitalet.. Har ventet i nesten 2 uker nå.. Blir smårar av denne ventingen.
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2006 #10 Skrevet 4. september 2006 I følge en kollega som har en mor som har nettopp kreft i det ene benet så har hun fått beskjed om at det kan være ubehagelig, men at ingen dør av kreft i bena i Norge. Jeg vet ikke om dette er sant, men jeg håper det for din skyld. Lykke til! Til Pax du vet sikkert at prognosene for tyktarmskreft er dårlige dersom det ikke blir oppdaget tidlig. Tykktarmskreft er svært arvelig så etter at du har fylt 40 år bør du komme inn i et screening opplegg. Det vil si at du gjennomgår en koloskopi underssøkelse med 3-5 års mellomrom på den måten vil de kunne oppdage det tidlig dersom du også får polypper i tyktarmen og de kan fjerne dem før det blir keft dette senker faren for å utvikle kreft med 95%. Lykke til!
monikabrx Skrevet 4. september 2006 Forfatter #11 Skrevet 4. september 2006 takk..det hjalp å høre.. Men de vet jo ikke om det har spredd seg enda.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå