Gå til innhold

Bekymringsmelding til BV

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man levere anonym bekymringsmelding til barnevernet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Cosette
Skrevet

Det kan du, men de ser helst at du ikke er anonym...

De tar alle henvendelser opp i ukentlige møter, og anonyme henvendelser (kanskje med lite hold i)? blir ikke fulgt opp.

Gjest Cosette
Skrevet

De tar alle henvendelser opp i ukentlige møter, og anonyme henvendelser (kanskje med lite hold i)? blir ikke fulgt opp.

En ting til; Selvfølgelig avhengig av hva slags melding som gis.. Er det i fm barnefordelingssak hvor du selv er en av partene kan du like gjerne stå frem. Det tjener du på.

Skrevet

Jeg er ingen part. Det har vært barnevernssak i samme familien før, så regner med at BV sjekker det opp om de får en bekymringsmelding.

Skrevet

Fordi de det gjelder vil forstå hvem som har betrodd seg til meg, om de får vite at jeg har kontaktet BV. Vil ikke utsette den personen for det. Er et lite sted.

Skrevet

Trenger BV å opplyse om hvem som har gitt dem melding da?

Jeg er rimelig sikker på at du kan be om (og få) konfidensiell behandling av meldinga di sjøl om du ikke er anonym overfor BV.

Gjest Bare innom
Skrevet (endret)
Fordi de det gjelder vil forstå hvem som har betrodd seg til meg, om de får vite at jeg har kontaktet BV. Vil ikke utsette den personen for det. Er et lite sted.

Sorry, endret innlegget fordi jeg misforstod deg...

Ofte er det bedre å ikke være anonym i en slik sak.

Det er mer redelig, mer ansvarlig, og ikke minst mer troverdig!

Den som blir meldt vil mest sannsynlig finne ut hvor opplysningene kommer fra, uansett om du er anonym eller ikke om, i alle fall dersom gjelder forhold som ikke "alle" vet om!

Den som blir undersøkt får vite hvilke "anklager" som er rettet mot dem, og som sagt, i et lite samfunn er det veldig enkelt å vite hvem som vet hva, så fremt det ikke dreier seg om generelle/offentlige ting.

Endret av Bare innom
Gjest Cosette
Skrevet

Følg hjertet ditt, og tenk på barna. Er de mest tjent med at du varsler BV eller ikke.. Be om du ikke tør annet, om å få være anonym. Men min erfaring tilsier at å IKKE være anonym er det beste.

Om bostedet ditt er så lite kommer noen til å skjønne det uansett. :klem:

Skrevet
Trenger BV å opplyse om hvem som har gitt dem melding da?

Jeg er rimelig sikker på at du kan be om (og få) konfidensiell behandling av meldinga di sjøl om du ikke er anonym overfor BV.

Enig.

En anonym melding har ikke like mye tyngde som en ikke anonym.

Skrevet

Barevernet har plikt til å undersøke alle bekymringsmeldinger, anonyme eller ikke, innen 48 timer. Så anonyme meldinger blir absolutt fulgt opp.

Men på enkelte steder tar de ikke i mot anonyme meldinger lenger, det var alt for mange tilfeller av hevn og trakasering! Men en som blir meldt til barnevernet har ingen rett til å få vite hvem det er som har meldt dem om melderen har bedt om å få være anonym.

Skrevet

Et annet tips er å ta en prat med barnet/as kontakt lærer(e). De har taushetsplikt, og ikke lov til å si noe om hva de vet om familien, men da jeg jobbet i skolen hadde vi en sak hvor vi vurderte bekymringsmelding.

Men det er et stort steg å ta, og vi hadde ikke noe mer konkret enn at vi så hvordan barnet hadde det. Slett ikke bra, ingen kontakt å få med hjemmet, mye bråk og rot. Så kom en nabo av barnet og ba om møte med sosiallærer, kontaktlærer og helsesøster. Og uttrykte sin bekymring. Og da hadde vi mer hold og noen knagger å henge problemene på, og barnevernet ble kontaktet.

Dette er nå et par år siden, og barnet har begynt på ny skole. Bor fortsatt hjemme, men har fått oppfølging vha støttekontakt og ferekoloni-type-ting, samt leksehjelp. Barnet har gått fra å være en 5-åring i en 11-årings kropp uten venner og med et voldsomt temperament til å bli en sympatisk 13-åring som spiller fotball og har mange venner. Faglig sett har barnet kommet opp på forventet nivå.

Jeg vet det er vanskelig, lykke til! :klem:

Skrevet
Barevernet har plikt til å undersøke alle bekymringsmeldinger, anonyme eller ikke, innen 48 timer. Så anonyme meldinger blir absolutt fulgt opp.

Innen en uke ;) Og de har ikke plikt til å undersøke men plikt til å vurdere alle meldinger. Dvs at de vurderer om meldingens innhold er så alvorlig at de må ta kontakt med familien. Om den blir vurdert og funnet ut at de skal undersøke har de tre måneder på å undersøke saken før den enten blir henlagt eller det blir laget tiltak. I sæskilte saker kan undersøkelsen ta opp til 6 mnd.

Skrevet

Man kan være anonym på den måten at familien ikke får greie på hvem som har varslet barnevernet, og samtidig at barnevernet vet hvem du er.

På den måten vil ikke familien får greie på det før det eventuelt blir snakk om fylkesnemndssak hvis barnevernet trenger ditt vitnemål i nemnden

I saker der ikke melder er anonym får famlien greie på hvem bekymringsmld kommer fra når de får brev om å komme på møte hos barnevernet for å gå gjennom bekymringen

Skrevet
Man kan være anonym på den måten at familien ikke får greie på hvem som har varslet barnevernet, og samtidig at barnevernet vet hvem du er.

På den måten vil ikke familien får greie på det før det eventuelt blir snakk om fylkesnemndssak  hvis barnevernet trenger ditt vitnemål i nemnden

I saker der ikke melder er anonym får famlien greie på hvem bekymringsmld kommer fra når de får brev om å komme på møte hos barnevernet for å gå gjennom bekymringen

Spurte min tante som har jobbet i BV i en evighet om dette og hun sa at "en er anonym så fort en velger å ikke opplyse navnet sitt til BV". Altså kan jeg ringe og si at naboen denger unger og kjerring, og så legge på; nekte å si navnet mitt.

Skrevet
Kan man levere anonym bekymringsmelding til barnevernet?

mener at folk ør ha ryggrad til å stå for det de sier. Ser du noe som krever varsling, så kan du vel stå inne for det?

Anonymt kan jo hvem som helst ringe bare for å lage livet surt for folk.

Skrevet

Om du ikke vil stå fram med navn er det nok lurest å være anonym. Det er nemelig slik at om du står fram med navn har de rett til å vite hvem som varslet banevernet. Vi bor i en liten by så var ei her som fant ut at broren som hadde varslet BV og det var ikke noe godt forhold mellom de lengre for å si det selv...

Skrevet

Jeg syns det er direkte feigt å sende inn beskymringsmelding anonymt.

Man burde stå for det man sier, som voksne mennesker.

En venninne av meg var i en fryktelig periode av sitt liv. Hun flyttet fra utlandet og hjem til sin mor som satt i rullestol, med to unger på slep.

Det endte opp med at hun slet seg så ut, for hjemmesykp overlot nesten all ansvar på henne. De kom sjeldnere og sjeldnere. Hun fikk ikke gjort huset slik hun ville pga all ansvar. Yngste barnet var 8-9 mnd gammelt. Det som skjedde var at en hjemmesykp meldte henne til BV. Fordi eldste hadde gått ut i sommerkjole i Aug når det var regn. Mora hadde ikke sett dette med det samme. Men tok ungen inn og tok klær på henne. Det hjemmesykp bare fikk med seg var at ungen var ute i kjole. Historien rundt så de ikke. BV kom på hjemmebesøk. Dama ville så gjerne snakke med den som hadde meldt henne, for å forklare hva som virkelig hadde skjedd. Hun kunne ikke gjøre det for hun visste ikke hvem det var. I stedet ble hun mistenksom når hjemmesykp kom dit. Og hun orket ikke å snakke med noen av dem nesten.

Hun sa til meg: Det er så feigt å melde folk på den måten. Jeg får jo ikke forklart eller snakket med personen.

Alt hadde jo en forklaring. Og så klart BV henla saken.

Jeg mener at man ikke melder noen pga rykter og pga hva man hører fra andre. Du burde vite med sikkerhet at det er noe å melde fra om. Da mener jeg at du burde ha sett selv med egne øyne. Ellers burde venninnen din gjøre det selv. Jeg vet om mange som bruker BV som våpen.

Skrevet

Takk for svar.

Jeg vet med sikkerhet at det er noe å melde fra om.

Grunnen til at jeg ønsker å være anonym er ikke pga min egen del, men fordi jeg er redd det kan være ødeleggende for den personen som har betrodd seg til meg hvis det kommer frem at jeg har gått til BV.

Skrevet
Takk for svar.

Jeg vet med sikkerhet at det er noe å melde fra om.

Grunnen til at jeg ønsker å være anonym er ikke pga min egen del, men fordi jeg er redd det kan være ødeleggende for den personen som har betrodd seg til meg hvis det kommer frem at jeg har gått til BV.

Er det troverdig å ringe BV og si: Hei jeg melder *** fordi jeg fikk høre av en at......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...