Gjest Gjest Skrevet 29. august 2006 #21 Skrevet 29. august 2006 Nå kommer ca halvparten av gjestene i bryllupet vårt til å være utenlandske, så jeg kan jo håpe at vi slipper det. Uansett så oppfordrer jeg alle brudepar som opplever dette om å holde bena godt plantet på bakken. Man kan gjerne be toastmaster om å komme med noen mer eller mindre diskret hint hvis man synes det blir for mye. ← Når jeg giftet meg for 15 år siden var det faktisk deler av min svigerfamilie fra Amerika som startet denne klirringen. Alle satt og måpte og skjønte ingenting, før en av dem forklarte hvorfor de gjorde det og hva jeg og min mann måtte gjøre. Så det er ingen selvfølge at du slipper dette selv om mange gjester er fra utlandet
Lassie Skrevet 29. august 2006 #22 Skrevet 29. august 2006 vedklinking på glassene skal vel foreldrene reise seg og kysse.... Klinking på service er vel når brudeparet skal til pers... Det ble gjort 3-4 gange runder vårt bryllup - og gjorde meg slettes ingenting - synes det setteren liten spiss på stemmninga jeg da... Selv elsker jeg å kysse mannen!!! ← Lurer på hva min stefar hadde sagt da, hvis dette hadde skjedd i vårt bryllup Vi måtte opp og kysse ganske mange ganger, og det var nå liksom morsomt mest første gangen da.. Den skikken likte IKKE jeg. Selv var jeg gjest i et bryllup hvor dette ble gjort, og jeg likte ikke å se min samboer kysse bruden på munnen, og hadde jeg vært brud så ville jeg helt klart ikke hatt lyst til å kysse 30 mannlig gjester på munnen. tullete skikk... tingeling ← Ifølge det jeg har lært om den skikken så er det meningen man skal kysse på kinnet, ikke på munnen. Så der var det nok noen som hadde misforstått, eller noen som så sitt snitt fordi de hadde et godt øye til bruden ** Jeg elsker å kysse mannen jeg også, men jeg liker ikke å bli påtvunget å kysse - særlig ikke før man rekker å svelge unna maten engang!
Gjest Ninakanin Skrevet 29. august 2006 #23 Skrevet 29. august 2006 Jeg er kanskje litt streng, men klirres det i glassene mer enn 1 gang per bryllup for å fremprovosere stolkyssing, så blir jeg irritert. For meg er bryllup noe høytidelig og et sted man skal kose seg men samtidig ha litt av æren i behold i slutten av kvelden.. Ikke leke barneselskap!
loffen Skrevet 29. august 2006 #24 Skrevet 29. august 2006 Jeg synes ærlig talt at det må holde med å gå opp på stolene en gang under middagen. Brudeparet skal tross alt ha litt spenst igjen til natta også!
Gjest Ninakanin Skrevet 29. august 2006 #25 Skrevet 29. august 2006 Jeg synes ærlig talt at det må holde med å gå opp på stolene en gang under middagen. Brudeparet skal tross alt ha litt spenst igjen til natta også! ← Og nå er jeg kanskje litt på kanten...men jeg synes faktisk det er litt harry.
razmatazz Skrevet 29. august 2006 #27 Skrevet 29. august 2006 Det er en annen skikk som sier at når den ene parten av brudeparet går ut i løpet av middagen for å gå på do, så skal alle mannlige gjester (hvis det er bruden som sitter igjen) eller kvinner (hvis det er brudgommen som sitte igjen) opp og kysse bruden/brudgommen. (vanskelig forklaring, men dere skjønner kanskje hva jeg mener?) Den skikken likte IKKE jeg. Selv var jeg gjest i et bryllup hvor dette ble gjort, og jeg likte ikke å se min samboer kysse bruden på munnen, og hadde jeg vært brud så ville jeg helt klart ikke hatt lyst til å kysse 30 mannlig gjester på munnen. tullete skikk... tingeling ← Tror det er mest vanlig å bli kysset på kinnet! Hvertfall sånn det har vært i de bryllupene jeg har opplevd (mitt eget inkludert). Da er det jo bare koselig
Rioja Skrevet 30. august 2006 #28 Skrevet 30. august 2006 Jeg synes også dette er en teit skikk... Men pliktoppfyllende som jeg er stilte jeg opp på dette i mitt eget bryllup. Vi var vel oppe på stolen 3 ganger, og under bordet 1 gang, -for der ble vi!!! Dette var avtalt av meg og brudgommen på forhånd. Vi satt sikkert under middagsbordet og klina i fem minutter. Så da giddet ikke gjestene mer av det... Jeg ble kyssa på kinnet da brudgommen var på do, mens han ble kyssa over hele ansiktet. Alle damene hadde masse leppestift på før de kyssa han...
monja Skrevet 30. august 2006 #29 Skrevet 30. august 2006 Jeg synes det er helt greit å klirre i glassene for å få brudeparet opp på stolene for å kysse et par ganger i løpet av en lang middag. Men i tide og utide, er unødvendig. ← Enig. Vi måtte opp på stolene et par ganger, og det var nok i grunn....
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2006 #30 Skrevet 30. august 2006 Nei, ærlig talt! Å drive å kysse stolene høres da helt motbydelig ut! Æsj! Skitne stoler som folk har rompa på, også skal du spise mat med den samme munnen etterpå!?? Nei, kyssing på stolene høres aldeles skrekkelig ut!!!!
Susan Sto Helit Skrevet 30. august 2006 #31 Skrevet 30. august 2006 Vi ble klirret opp på stolene en gang, og det syntes jeg var greit. Da var det hyggelig, og ikke masete. (Vet vi hadde invitert ei som ville klirret i tide og utide, men hun kunne ikke komme, så da slapp vi med den ene.) Var i bryllup tidligere i år, i familien, da var brudeparet "godt voksne", men de måtte opp på stolen en gang de også. (Med "godt voksne" mener jeg at de begge har barn, og noen av disse barna har også barn selv, så de er ikke tenåringer lenger.) Synes skikken er morsom og litt koselig, så lenge man holder seg til at brudeparet skal opp på stolene, og det ikke overdrives. (Det er jo greit å få beveget seg litt hvis middagen er lang. Vår varte "bare" 3 timer, inkl. en pause.)
tuji Skrevet 30. august 2006 #32 Skrevet 30. august 2006 Fjollete skikk, men det skjedde også i vårt bryllup. Man kan jo ikke akkurat nekte heller, så man må bare gjøre det.
Gjest gjesta Skrevet 30. august 2006 #33 Skrevet 30. august 2006 Nei, ærlig talt! Å drive å kysse stolene høres da helt motbydelig ut! Æsj! Skitne stoler som folk har rompa på, også skal du spise mat med den samme munnen etterpå!?? Nei, kyssing på stolene høres aldeles skrekkelig ut!!!! ←
Gjest Gjesta Skrevet 30. august 2006 #34 Skrevet 30. august 2006 Det er en annen skikk som sier at når den ene parten av brudeparet går ut i løpet av middagen for å gå på do, så skal alle mannlige gjester (hvis det er bruden som sitter igjen) eller kvinner (hvis det er brudgommen som sitte igjen) opp og kysse bruden/brudgommen. (vanskelig forklaring, men dere skjønner kanskje hva jeg mener?) Den skikken likte IKKE jeg. Selv var jeg gjest i et bryllup hvor dette ble gjort, og jeg likte ikke å se min samboer kysse bruden på munnen, og hadde jeg vært brud så ville jeg helt klart ikke hatt lyst til å kysse 30 mannlig gjester på munnen. tullete skikk... tingeling ← Dette har jeg kun vært borti i et bryllup i Danmark... Skjønte ikke helt greia. Men de kysset på kinnet da, ikke på munn. De bryllupene jeg har vært i (spesielt i familien min) har det vært masse klirring... Greit nok, men nok er nok... Så har brudeparet vært under bordet når det har vært tramping. så var jeg plutselig i et bryllup hvor foreldrene til brudeparet spratt opp på stolen og kysset hver gang det var tramping. Så tydeligvis litt forskjellig tradisjon der... (Blir litt dumt når det er skilte foreldre da... Fikk en ganske pinlig situasjon med det i et bryllup jeg var i... Så regner med familien min er litt mer forsiktig der etter den hendelsen... )
Gjest Fru Skrevet 30. august 2006 #35 Skrevet 30. august 2006 Forut for bryllupet var mannen og jeg veldig skeptiske til dette, syntes det var harry, og vurderte til og med å be toastmasteren si vi ikke ville ha det. Men fant ut at det ville fremstå som litt sært, så vi droppet det. Men vi ba toastmasteren om ikke å oppfordre til det heller. Likevel ble det klirret et par ganger, og til vår overraskelse var det faktisk litt vittig! Ble i hvert fall god stemning og jubel i forsamlingen Til deg med stole-kysse-angsten - det er ikke snakk om å kysse stolen (hallo?), men å stå oppå solene og kysse hverandre!
Gjest niomi Skrevet 30. august 2006 #36 Skrevet 30. august 2006 Syns det er kult, jeg. Men det kommer jo an på stemningen under middagen, da. Er stemningen veldig stiv, og brudeparet ekstremt opptatt av "skikk og bruk" kan det vel kanskje kuttes ut. Var i et bryllup for noen uker siden, og brudeparet nærmest hoppet opp på stolene og kastet seg under bordet da vi plinget og trampet, for de var så lykkelige og forelsket at de kunne ikke få nok unskyldninger for å kline litt ordentlig. For der var det ikke bare et lite kyss og ned igjen - nei, det var skikkelig heavy tungegymnastikk både over og under bordet. Tror nok ikke det paret sov mye den natta, nei Og var nok rimelig trøtte da de reiste på bryllupsreise dagen etter.
Gjest Naria Skrevet 30. august 2006 #37 Skrevet 30. august 2006 Aldri vært borti denne tradisjonen. Jeg håper jeg slipper å styre opp og ned av stolen hvis jeg gifter meg noen gang. Vil kose meg med maten min.
tommeline Skrevet 30. august 2006 #38 Skrevet 30. august 2006 Syns det er helt greit. Syns ofte slik klirring kommer i litt død-perioder, sånn at det liver litt opp. Mange skriver her at det skal i alle fall ikke skje i deres bryllup, det er da ikke opp til brudeparet! Det er det gjestene som styrer! Men det bør selvsagt begrenses litt! Det der med å kysse bruden/brudgommen når man har sjansen har jeg bare sett som kyss på kinnet.
Gjest gjest1 Skrevet 30. august 2006 #39 Skrevet 30. august 2006 Klirring er greit, men mer enn et par-tre ganger er unødvendig og kjedelig. Ikke morsomt når brudeparet ser lettere oppgitte ut når det skjer flere ganger på rad for eksempel.
Gjest gjest1 Skrevet 30. august 2006 #40 Skrevet 30. august 2006 Dette er ikke en skikk jeg er begeistret for.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå