Gå til innhold

Praksis som helsesekretær

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei hei! :)

Jeg bare lurer på om noen her vet hvor man kan ta den obligatoriske praksisen man må ha når man tar helsesekretærutdannelse? Må man på sykehus eller legekontor eller noe slikt? Eller holder det med sykehjem, trygdekontor eller sosialkontor? Jeg tenker mest på at man må jo lære seg å sette sprøyter og ta blodprøver, kan man ta det ekstra, for å si det slik?

Jeg lurer nemlig på å ta den utdannelsen, men kunne egentlig bare tenkt meg å sitte på et sykehjem eller trygdekontor eller lignende, er ikke det spor interessert i å jobbe på noen skiftestue... :sjenert: Er det da dumt å ta den utdannelsen, bør jeg heller satse på noe annet..? :forvirret:

Please, kom med råd hvis du har peiling!!! Jeg er litt lost her... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ja lurer litt jeg og :) Går nemlig legesekretær linjen å kunne helst sett å jobbet i mere kontor relaterte jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Obligatorisk praksis??

Helsesekretær, tannhelsesekretær og apotektekniker kan man faktisk ta på egen hånd, ved å melde seg opp til fagene som privatist.

"Det skal være mulig å avlegge privatisteksamen i alle fag etter nærmere retningslinjer gitt av departementet." står det i læreplanen for helsesekretær.

Det som er kjedelig da er at du må ta eksamen i alle fagene i tillegg til tverrfaglig. hadde man gått vanlig videregående, hadde man sluppet unna med kun den tverrfaglige. (hvis man da hadde fått standpunkt i alle fagene.)

Det som er med privatskoler, f.eks Aftenskolen, er at de tar 30.000,- for et kurs, og så må du likevel melde deg opp som privatist i alle fagene.

Ei venninne gikk vk1 omsorgsarbeider ifjor. To uker før eksamen fant jeg ut at jeg skulle melde meg opp jeg også (fristen var gått ut for lenge siden, men det gikk likevel). Jeg mente at jeg skulle klare de eksamenene fordi jeg kan endel om emnet fra før. Jeg lastet ned læreplanen fra nettet, og letet meg fram til emnene på nettet (f.eks diabetes, eldre, funksjonshemmede osv.). Jeg betalte 1500,-, og tok 6 eksamener. Jeg kan ikke akkurat skryte av karakterene, men fikk da 3 eller 4 på alle.

Brukte altså under en måned på hele vk1 omsorgsarbeider, i tillegg til jobb og egen utdannelse. Må jo her ha praksis da, men for å få autorisasjon som helsesekretær er det kun vitnemål som gjelder.

Det er så mye lureri med alle skoler folk melder seg på. Et par bøker klarer man å lese på egen hånd. ;)

Her finner dere alle læreplaner for vgs:

http://www.utdanningsdirektoratet.no/templ...el.aspx?id=1120

Husk fristen for å ta eksamen rett over jul; 15.september. Altså god tid å lese på ennå. Og alle skoler, samme hvilken undervisningsmetode de bruker, så er det den samme læreplanen de må gå etter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...