Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha sendt inn gjeldsbrev, hvor lang tid tok det før du fikk penger?

Jeg sendte det forrige uke, torsdag tror jeg, slik at de fikk det hvertfall på fredag.

Studieavgift er betalt og skolen sendte melding til Lånekassen sist torsdag, men jeg har fortsatt ikke fått penger...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her fikk vi mail om at pengene var på vei inn på konto den 13., men de har fortsatt ikke dukket opp... Kommer ikke gjennom på telefon der og de svarer ikke på mail, så hva som skjer vet ikke jeg... Men jeg trenger pengene snart!

Skrevet

Ja, jeg trenger også penger... nå!

Men fant igjen pinkoden min og logget inn på mine sider på lånekassen. Der stod det hvertfall at de hadde blitt utbetalt i går, men at det kunne ta en dag eller to før de var på konto. Så da er de rett rundt hjørnet. :hoppe:

Har du pinkode så kan du jo logge inn å sjekke du også.

Skrevet
Ja, jeg trenger også penger... nå!

Men fant igjen pinkoden min og logget inn på mine sider på lånekassen. Der stod det hvertfall at de hadde blitt utbetalt i går, men at det kunne ta en dag eller to før de var på konto. Så da er de rett rundt hjørnet.  :hoppe:

Har du pinkode så kan du jo logge inn å sjekke du også.

Det var akkurat den beskjeden jeg fikk også. Den 13. august. De regner altså ganske lange dager i Lånekassen...

Skrevet

Pengene har kanskje gått inn på en annen konto enn du tror? Har du sjekket at de skal komme på den kontoen du forventer? Kankje de står på sparekontoen eler noe slikt?

Skrevet
Pengene har kanskje gått inn på en annen konto enn du tror? Har du sjekket at de skal komme på den kontoen du forventer? Kankje de står på sparekontoen eler noe slikt?

Neida, jeg hadde ikke fått dem. Kom endelig igjennom på telefon i går, og det viste seg at de har forsøkt å sette de inn på kontoen til noen andre, men at det ikke har lykkes fordi navn og kontonummer ikke stemte overens. Kontonummeret de har forsøkt med ligner ikke engang på mitt, og er i en bank jeg aldri har hørt om en gang. Kontonummeret jeg har godkjent, og som står som mitt kontonummer på "mine sider" på lanekassen.no har de ikke engang prøvd...

Pengene kom inn på kontoen min i dag, da, så de har ordna opp nå.

Skrevet
Neida, jeg hadde ikke fått dem. Kom endelig igjennom på telefon i går, og det viste seg at de har forsøkt å sette de inn på kontoen til noen andre, men at det ikke har lykkes fordi navn og kontonummer ikke stemte overens. Kontonummeret de har forsøkt med ligner ikke engang på mitt, og er i en bank jeg aldri har hørt om en gang. Kontonummeret jeg har godkjent, og som står som mitt kontonummer på "mine sider" på lanekassen.no har de ikke engang prøvd...

Pengene kom inn på kontoen min i dag, da, så de har ordna opp nå.

Dette er typisk for kontorer som lånekassen, likningskontoret osv.

Det surrer hele tiden, og de er trege og de vet ingenting.

Skrevet

Noen som vet hvor mange dager det FAKTISK tar fra det står på "mine sider" at pengene er utbetalt, til de er på konto? Fikk beskjed forgje torsdag at pengene var utbetalt, og ville være på konto 1-2 virkedager, men har enda ikke fått noe :sur: teite lånekassen, bare problemer.. Hørte at de registrerte alle BI-studenter i bergen som deltisstudenter.. bare rot :/

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Jeg sendte inn en torsdag og hadde pengene neste fredag.

Skrevet

Jeg sendte inn gjeldsbrevet på en fredag, og hadde pengene på tirsdag.

Skrevet
Her fikk vi mail om at pengene var på vei inn på konto den 13., men de har fortsatt ikke dukket opp... Kommer ikke gjennom på telefon der og de svarer ikke på mail, så hva som skjer vet ikke jeg... Men jeg trenger pengene snart!

Det er nesten ikke vits i å sende mail til dem. Jeg sendte mail til dem for to uker siden, og fikk svar i dag...

Skrevet
Noen som vet hvor mange dager det FAKTISK tar fra det står på "mine sider" at pengene er utbetalt, til de er på konto?

Her tok det 17 dager... :frustrert:

Skrevet
Dette er typisk for kontorer som lånekassen, likningskontoret osv.

Det surrer hele tiden, og de er trege og de vet ingenting.

De jobber med dette daglig, så det er klart de ikke vet hva de gjør... :ironi:

Noen som vet hvor mange dager det FAKTISK tar fra det står på "mine sider" at pengene er utbetalt, til de er på konto? Fikk beskjed forgje torsdag at pengene var utbetalt, og ville være på konto 1-2 virkedager, men har enda ikke fått noe  :sur: teite lånekassen, bare problemer.. Hørte at de registrerte alle BI-studenter i bergen som deltisstudenter.. bare rot :/

Virkedager er det samme som hverdager, det vil si at man ikke teller med lørdag og søndag. Ellers må det tas hensyn til kjøringene til Bankenes Betalings Sentral (BBS) som de aller fleste banker benytter til sine kjøringer. Deretter kommer spørsmålet om hvor lang tid avsenderbanken og mottakerbanken bruker på kjøringen. Så det er ikke nødvendigvis bare Lånekassen sin feil, da BBS ikke er blant de raskeste de heller...

Det er nesten ikke vits i å sende mail til dem. Jeg sendte mail til dem for to uker siden, og fikk svar i dag...

Som nevnt er dette tiden da Lånekassen har mest å gjøre siden det er mange studenter som har søkt stipend og studielån for skoleåret. De fleste får utbetalingene sine på denne tiden. Det er ikke så mange studenter som kan vente til senere på året med å søke om stønad. Jeg er heldigvis blant disse, og hver gang jeg har søkt (i november) har jeg beløpet i slutten av samme måned eller tidlig i desember. Da er Lånekassen raske (og min bank bruker ikke kjøringene til BBS).

Når det er mye å gjøre, tar det litt lenger tid å svare på henvendelser. Og det er mange spørsmål som må tas opp skriftlig, og derfor krever et skriftlig svar.

Skrevet

Jeg sendte inn søknad for 2 uker siden, og det stod på mine sider at de fikk den i 10/9 (en søndag) Det sto den blir behandlet om 4 uker ca. og enda lengere for å få overført pengene. Jeg skal betale 25 000 kr innen 21. Det rekker jeg aldri!

Skrevet
Jeg sendte inn søknad for 2 uker siden, og det stod på mine sider at de fikk den i 10/9 (en søndag) Det sto den blir behandlet om 4 uker ca. og enda lengere for å få overført pengene. Jeg skal betale 25 000 kr innen 21. Det rekker jeg aldri!

Med fare for å strø salt i såret; da søkte du lovlig sent... Dårlig planlegging fra studenters side er strengt tatt ikke Lånekassen sin feil eller ansvar. Venner av meg som har fått Lånekassen-penger i løpet av de to siste ukene søkte i juni/juli. Dette fordi de vet av erfaring at det tar lenger tid å behandle alle studielåns og stipendsøknadene på denne tiden av året.

Skrevet
Når det er mye å gjøre, tar det litt lenger tid å svare på henvendelser. Og det er mange spørsmål som må tas opp skriftlig, og derfor krever et skriftlig svar.

Jeg skjønner det, det var bare et tips til de som tenkte å sende mail for å få svar på spørsmål, om at det tar lang tid. Lurere å ringe, selv om man må sitte veldig lenge i telefonkø.

Med fare for å strø salt i såret; da søkte du lovlig sent... Dårlig planlegging fra studenters side er strengt tatt ikke Lånekassen sin feil eller ansvar. Venner av meg som har fått Lånekassen-penger i løpet av de to siste ukene søkte i juni/juli. Dette fordi de vet av erfaring at det tar lenger tid å behandle alle studielåns og stipendsøknadene på denne tiden av året.

Det er heller ikke alle som har muligheten til å søke tidligere :)

Skrevet

Jeg søkte da jeg fikk vite at jeg kom inn.

Hadde egentlig ikke tenkt å gå på skolen men jeg ombestemte meg, og søkte kom inn og sendte søknad med en gang, men jeg måtte sende det med brev, for jeg er web-student.

Tok jo veldig lang tid før de fikk den, fra da jeg sendte den :forvirret:

Vet at ble litt sent, men nå er jo lånekassa heller ikke de som får unna ting raskt

Skrevet
Jeg søkte da jeg fikk vite at jeg kom inn.

Hadde egentlig ikke tenkt å gå på skolen men jeg ombestemte meg, og søkte kom inn og sendte søknad med en gang, men jeg måtte sende det med brev, for jeg er web-student.

Tok jo veldig lang tid før de fikk den, fra da jeg sendte den  :forvirret:

Vet at ble litt sent, men nå er jo lånekassa heller ikke de som får unna ting raskt

Ingen offentlige kontorer er raske... Vi er der for kontorene, og ikke omvendt... og det vet de... Og når en ikke har tidspress, hvorfor skal de stresse da...

Hvis du sendte søknaden til Lånekassen med post, kan det være det er hos postgangen feilen ligger. Det hender brev blir feilsendt, og er en ekstra uheldig kan det være at brevet da må ta noen omveier for å komme videre.

Skrevet

Lånekassen opererer med 6 ukers behandlingstid i høysesongen, men de fleste får pengene lenge før det har gått så lang tid, så hvorfor klager folk? Husk alle som søker studielån på denne tiden, det er en del å gå igjennom, selv om nettsøknader letter arbeidet litt..

Jeg sendte gjeldsbrev på torsdag, og fikk de på onsdag hvis jeg ikke husker helt feil. Fikk iallefall pengene samme dag som jeg fikk SMS :)

Skrevet
Lånekassen opererer med 6 ukers behandlingstid i høysesongen, men de fleste får pengene lenge før det har gått så lang tid, så hvorfor klager folk?

Tja, jeg klager i hvert fall fordi de prøvde å sette pengene mine inn på noen andres konto, og fordi jeg måtte krangle med de for å få de til å godta at de burde bruke mitt kontonummer på utbetalingen istedenfor ett de bare fant et annet sted...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...