Gjest Gjest Skrevet 28. august 2006 #1 Skrevet 28. august 2006 Stemmer det at det er en obligatorisk undersøkelse av forhud og testikler hos gutter i sen barneskole/tidlig ungdomsskole alder? Jeg har fått inntrykk av at undersøkelsen er frivillig, men jeg er allikevel usikker på om det kan ha blitt slik at en slik undersøkelse kan gjennomføres med tvangs eller pressmidler.
Gjest Gjest Skrevet 29. august 2006 #2 Skrevet 29. august 2006 Som mor til en tenåringsgutt, kan jeg garantere deg at noe sånt aldri har hendt med min sønn iallefall. Sist han viste understelet sitt til noen under rutine var som 2-3 åring. MEN.... Det kan jo hende at de på skolehelsekontroll har spur ham om det er noe spsiellt han lurer på ifht underlivet sitt. Som sykepeierstudent og ikke minst som mor, vet jeg og at slik tvang og evt pressmiddler ikke skal finnes i det Norske helsevesenet. Tror du kan ta det med ro, ja.
Gjest Gjest Skrevet 29. august 2006 #3 Skrevet 29. august 2006 Jeg kan huske den gangen jeg var på den alderen og det er ca 15 år siden, da fikk vi kun spørsmål om man hadde 2 testikler i pungen. Svarte man "ja" så var den saken ferdig. Sa man "tja" eller noe sånt ba legen om han kunne sjekke det. Jeg svarte ja, så jeg vet ikke hvordan et tvils-spørsmål utartet seg
Gjest Gjest Skrevet 29. august 2006 #4 Skrevet 29. august 2006 Godt å høre. Jeg har hatt en ganske skrekkslagen guttunge her de siste par dagene. Enten må det ha vært noen som bevist har lurt han, eller så har noen blandet sammen de undersøkelsene som det var snakk om å gjennomføre på unge jenter enten de ville eller ei. Så er det bare å håpe at det ikke endrer seg når småsøsknene hans vokser opp.
Trampe Skrevet 29. august 2006 #5 Skrevet 29. august 2006 Man skal ikke tvinge, men jeg synes det er positivt at unge gutter blir undersøkt - for å sjekke at testiklene har kommet ned dit de skal være, at forhuden ikke er alt for trang osv. En obligatorisk undersøkelse av så store barn finnes ikke, men er det ikke vanlig å sjekke slikt når barnet er yngre? En guttunge i 12-13årsalderen vil synes dette er grusomt, og de burde aldri tvinges til noe sånt, men en femåring vil nok ikke reagere på samme måte.
Gjest Fruktfat Skrevet 29. august 2006 #6 Skrevet 29. august 2006 første året på ungdomsskolen har man samtale med lege/helsesøster, kanskje i forbindelse med det noen har lurt ham/han har hørt noe om det? (ang testikler; de opereres da ned om de ikke har falt ned av seg selv i begynnelsen av barneskolen? eller er det virkelig noen som går så lenge med "en" testikkel? både sambo og broren min måtte "hente ned" en testikkel, men da var de mellom 5 og 7 år gamle)
Gjest Gjest Skrevet 29. august 2006 #7 Skrevet 29. august 2006 Ja, det er jeg enig i, og han BLE sjekket rundt 5 års alderen nettopp for å unngå slikt.
Gjest Gjest Skrevet 29. august 2006 #8 Skrevet 29. august 2006 Den over var forresten trådstarter som svarte Ithaca
Trampe Skrevet 29. august 2006 #9 Skrevet 29. august 2006 Kan du ikke spørre han om hvem som har sagt det? Sikkert skremselspropaganda fra noen - eller ei av historiene som går på skolen. Enkelte ting blir barna aldri overbeviste om, uansett hva lærerne og de voksne sier.
Gjest Gjest Skrevet 29. august 2006 #10 Skrevet 29. august 2006 Jeg skal prøve på det, men jeg er ikke sikker på om han helt vet hvor han har det fra. Husker han var veldig opptatt av de avisoppslagene som var for en stund siden om jenter som skulle undersøkes fram til de var 16-18, så jeg har en sterk mistanke om at det er det som har gjort han urolig. Er bare glad han er gutt og ikke jente, i så tilfelle tror jeg hadde hatt ennå større problemer med å overbevise han om at det er trygt å gå til helsesøster.
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2006 #11 Skrevet 30. august 2006 Det er jo litt skremmende at unge gutter skal være så redde for at en lege skal sjekke at alt er i orden Det vil uansett ikke være noe snakk om noe seksuellt eller at mange skal se på når det evt. skulle forgå. Kanskje på tide å få normalisert slikt, det er faktisk flere som dør av slikt, pga at dem kommer for sent til lege
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2006 #12 Skrevet 30. august 2006 må bare legge til Det jeg tankte på i forrige innlegg var at voksne menn kan få kreft i tekstikler, men kommer av og til for sent til kontroll
Gjest voter Skrevet 27. juni 2012 #13 Skrevet 27. juni 2012 Hei det var slik frem til 1995. Da var det obligatorisk for alle gutter i 9. Klasse. Men så ble det slutt på det...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå