Hermula Skrevet 28. august 2006 #1 Skrevet 28. august 2006 Var hos legen i dag, angående lengre tids problemer med magen. Han tror at jeg reagerer på Fruktose. Er det noen her som har fått denne diagnosen? Hvordan er det i så tilfelle å greie seg uten fruktose????
ashera Skrevet 28. august 2006 #2 Skrevet 28. august 2006 Fruktose?? Jamen... Alle produkter som inneholder en ingrediens som slutter på -ose inneholder sukker. Sa han noe om hvorfor akkurat fruktose? Man kan bruke for eksempel Splenda om det bare er fruktose du reagerer på. ← De ulike sukkerartene har ulike strukturformler, noen har lengre karbonkjeder enn andre og er dermed vanskeligere nedbrytbare. Sukker er dermed ikke = sukker kjemisk sett.
Gjest Gjesta Skrevet 28. august 2006 #3 Skrevet 28. august 2006 Og å erstatte en type sukker med kunstig søtstoff, er ikke ubetinget en bra løsning, sånn sunnhetsmessig. Hvis det kun er fruktose du reagerer på, kan du prøve deg fram med andre sukkertyper. Det er veldig sjelden litt tilsatt sukker ødelegger hele kostholdet, hvis så er tilfelle bør man kanskje gå gjennom kostholdet sett under ett.
Hermula Skrevet 29. august 2006 Forfatter #4 Skrevet 29. august 2006 Hei og tusen takk for svar. Jeg har aldri hørt om Splenda, men skjønner jeg må undersøke det nærmere. Legen sender meg til blåsetest på sykehuset, og da blir det jo klart om det er Fruktose jeg reagerer på. Det høres hardt ut å skal greie seg uten. Vanlig sukker inneholder fruktose, så det kan jo tenkes jeg må holde meg unna sukker også. Sukk - det høres hardt ut!!! Legen min fortalte at det er fler og fler som nå får diagnosen inntoleranse for Fruktose, så ... det er vel en livsstilslidelse vil jeg tro. ... joda jeg er veldig glad i frukt og bær, ... og veldig glad i søtt. Kunstig søtt er jeg motstander av, så dette blir nok lett.
Gjest Gjesta Skrevet 29. august 2006 #5 Skrevet 29. august 2006 Det var egentlig noe sånt jeg mente. Men jeg er ikke i stand til å forklare. Splenda er vel slik? Så det ikke er noe kunstig søtningsmiddel. Eller er det? Det er jo lagd av sukker. ← Splenda=sucralose Det er det søtstoffet de har erstattet aspartam/acesulfam K med i Cola Light. Jeg synes det har en merkelig ettersmak.
Hermula Skrevet 29. august 2006 Forfatter #6 Skrevet 29. august 2006 Vanlig sukker er vel satt sammen av fruktose + glukose, om jeg ikke husker feil. Kanskje jeg kan spise glukose?
Gjest Gjest_Nina_* Skrevet 16. mars 2009 #7 Skrevet 16. mars 2009 Vanlig sukker er vel satt sammen av fruktose + glukose, om jeg ikke husker feil. Kanskje jeg kan spise glukose? druesukker kan du bruke i tiledd til alle de som er kunstig søtning, Splenda smaker egentlig best av de kunstige.. men det blir en vanesak... jeg fikk det på vist i februar i fjor..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå