Gå til innhold

Hvor grove kan vafler være?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har en oppskrift på vafler med 50% grovt mel, men kan man lage vafler grovere, eller vil de ikke "sitte sammen" da?

Legg gjerne ut en oppskrift på grove vafler, om du har det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gorve vafler smaker godt, men smaker ikke dirrekte vafler lenger er min erfaring. Jeg har en oppskrift på havrevaffler om det er interessant, men vil minne om at dette er mer "mat" en vaffler pleier å være. Disse blir nok litt anet enn det du er på utkikk etter, men jeg skriver nå den likevel. Personlig syntes jeg de er veldig gode til forkost.

ca 4 porsjoner?

2 dl havregryn

1 beger cottage chese

4-5 egg

3 ss olje

Litt melk/vann, til svelling av havregryna

evt litt sukker/fruktose

Evt smakstilsettning

Vaniljesukker, kanel, kardemomme, litt kakao, bær, ost ol. (Syntes personlg at vaniljesukker og kardemomme er veldig godt sammen oppi)

La havregryn svelle i 15 min i melk/vann(dekk grynene)Bland i resten av ingrediensene. La svelle i 30 min. Ha i litt melk om røren er veldig tykk, men den skal være noe tykkere enn vanelig røre.

Stekes på noe svakere varme enn vanelige vaffler, og bør ikke stekes helt sprø for da kan de bli litt tørre. (De fungerer også godt å steke som små tykke pannekaker, men er noe vanskelige å snu) Røra kan være noe vanskelig å ha med å gjøre, og det kan lønne seg å prøve en gang til om en ikke er helt fornøyd første gang. For får man dem til er de ganske gode, og de er relativt sunne. (Mer veske, lenger svelletid og steketid kan lønne seg litt å prøve seg frem med)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er oppskriften:

2 egg

1/2 ts salt

1/2 ts bakepulver

4 dl melk (bruker halvparten vanlig, halvparten kefir)

2 ss smeltet margarin

2 dl hvetemel

2 dl sammalt mel

Gode er de, men ikke søte. Bruker dem som nødfrokost hvis jeg har glemt brød, eller som bedre frokost i helgene, men med syltetøy smaker de også søtt til kaffen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...