Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skal snart besøke svigers i Belfast igjen, og denne gang har vi bestemt oss for å lage norske kjøttkaker for dem og da er jo tyttebærsyltetøy obligatorisk. Men er det lov å ta med et glass med syltetøy på flyet/ inn i Storbritannia?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke i håndbagasjen i hvertfall. Det er jo en skummel flytende substans som kan bli en bombe vet du ;)

Jeg vet at det ikke er lov å ta med friske bær over endel landegrenser, men syltetøy er jeg usikker på.

Skrevet

Jeg har hatt med meg tyttebærsyltetøy til USA og så vidt jeg vet så er det tillatt fordi syltetøy er kokt og dermed ufarlig m.h.p. plantesykdommer. Så vidt jeg husker, hadde jeg det i en plastboks for å slippe sølet hvis glasset skulle knuse, men det var kun av praktiske årsaker.

Skrevet

Takk for svar, da tror jeg at jeg tar sjansen ;)

Skrevet

Ellers har de tyttebærsyltetøy i IKEA sin Sweden shop hvis det finnes noen i nærheten?

Skrevet
Ellers har de tyttebærsyltetøy i IKEA sin Sweden shop hvis det finnes noen i nærheten?

Det var et godt råd, men jeg synes ikke svensk tyttebærsyltetøy er like godt som det norske ;)

Skrevet

Det er ut av UK det for tida ikke er lov å ta noe som helst væske eller gele, det være seg kosmetikk, sprit eller syltetøy, så lenge det ikke er kjøpt på flyplassen etter sikkerhetssjekken. Inn til UK kan du ha med syltetøy.

Skrevet
Det er ut av UK det for tida ikke er lov å ta noe som helst væske eller gele, det være seg kosmetikk, sprit eller syltetøy, så lenge det ikke er kjøpt på flyplassen etter sikkerhetssjekken. Inn til UK kan du ha med syltetøy.

Men det gjelder vel bare håndbagasjen? Det er vel f.eks lov til å ha en flaske sjampo i kofferten som man sjekker inn? Bare lurer... :)

Skrevet

(er mye bedre med rørt tyttebær da, ikke kokt... :sjenert: )

Skrevet
Det var et godt råd, men jeg synes ikke svensk tyttebærsyltetøy er like godt som det norske  ;)

.....og forskjellen er??? smaken???

tyttebær fra den svenske fjellheimen er vel ikke ulikt den norske....... merket iallfall ikke noe forskjell jeg etter tyttebær tur både i norge og sverige!!

Skrevet

Jeg tok med meg syltetøy hjem fra Frankrike i sommer.. Tenkte ikke en gang på at det kunne være ulovlig, jeg..

Skrevet
.....og forskjellen er??? smaken???

tyttebær fra den svenske fjellheimen er vel ikke ulikt den norske....... merket iallfall ikke noe forskjell jeg etter tyttebær tur både i norge og sverige!!

Ja, det smaker forskjellig men det kommer nok ikke av bærene men av tilberedningsmetoder og ingredienser forøvrig.

Nå har jeg bare smakt syltetøyet de serverer med köttbullarna på Ikea, det er mye surere enn det jeg er vant til. Men det er jo ikke sikkert at Ikeasyltetøyet representerer måten svensker generelt lager det på :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...