Gå til innhold

jamfør


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid trodd og mener jeg alltid har lest at jamfør forkortes jmf. Likevel ser jeg i en lærebok jeg leser at det blir forkortet jfr. Er det jeg som har fått en gal forestilling for meg, eller har praksisen endret seg eller er begge deler lovlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har alltid skrevet jf, og det er også det korrekte i følge Bokmålsordboka.

Endret av Eurydike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som vet om dette er blitt endret de siste årene?

Jeg vet at det skrives jf nå, men da jeg hadde rettslære for mange herrens år siden brukte vi alltid jfr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske nylig endret. Jeg redigerer et verk på jobben som har blitt gitt ut i del-bind over flere år, ved verkets første publikasjon skrev man jfr, og derfor fortsetter vi med det (vel bevisste på at det nå egentlig skal være jf.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske nylig endret. Jeg redigerer et verk på jobben som har blitt gitt ut i del-bind over flere år, ved verkets første publikasjon skrev man jfr, og derfor fortsetter vi med det (vel bevisste på at det nå egentlig skal være jf.)

Takk for oppklaring. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Annonse

Jamfør forkortes jfr. nå. Går jus, så er rimelig sikker!:)

Neida! Det er jf :jepp:

Det er nok bare foreleserne som ikke akkurat er oppdatert på den fronten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske nylig endret. Jeg redigerer et verk på jobben som har blitt gitt ut i del-bind over flere år, ved verkets første publikasjon skrev man jfr, og derfor fortsetter vi med det (vel bevisste på at det nå egentlig skal være jf.)

Selvom tråden egentlig er gammel, er jeg nødt til å svare på dette innlegget.

Jf har vært en korrekt forkortelse av jamfør i årevis. Tilfeldigvis har jeg en ordbok fra 1984 i hylla, og til og med der står det jf. Det er med andre ord mer enn 25 år siden forkortelsen jf kom på banen. I språkhistorisk perspektiv er jo ikke dette spesielt lenge, men "ganske nylig" kan det neppe betegnes som.

Endret av Spinell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hmm..

Jeg trodde at jfr. var jamfør (altså nynorsk), mens jf. står for jevnfør (bokmål).

Du trodde nok ikke helt korrekt der.

"Jf." er riktig forkortelse for både jamfør og jevnfør. Jamfør og jevnfør er, etter hva jeg kan lese meg til, sidestilte former på bokmål. Det er dermed ingen selvfølge at den som skriver "jamfør" skriver nynorsk. "Jfr." er såkalt unormert forkortelse for jevnfør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...