Gå til innhold

Cassandra sin røykedagbok


Cassandra

Anbefalte innlegg

Når jeg står opp begynner mitt liv som røykfri igjen. Jeg skriver igjen fordi jeg jo engang VAR nettopp det. Halve livet mitt var jeg røykfri. Halve livet mitt har jeg røykt, og resten av mitt liv skal jeg være røykfri. Oh shit, der gikk jeg i første fella! Jeg skal ikke si at jeg ALDRI skal røyke. Jeg skal bestemme meg for at jeg ikke skal røyke på fredag. Og siden når det blir lørdag så skal jeg bestemme meg for å ikke røyke den dagen. Osv. Osv. Osv. Lurer på hvor mange fredager og lørdager jeg må si det til meg selv? Jeg har prøvd halvhjertet før. En gang holdt jeg i nesten to uker. Det er ganske halvhjertet denne gangen også, men jeg VET jo at jeg MÅ slutte, og da kan jeg like så godt gjøre det nå. Bedre nå enn senere.

Det er tvingende nødvendig å ha en røykedagbok tror jeg. Jeg må ha en plass å skrive det litt ut tror jeg. Syte, klage, hyle, skrike, trygle om å få bare EN røyk til. Bare en. For så (forhåpentligvis) komme til fornuft og huske alle de gode grunnene for at jeg sluttet.

Mine grunner:

1. Jeg vil ikke ødelegge organene mine mer enn jeg har gjort.

2. Jeg vil ha pen hud.

3. Jeg vil kjenne hvordan maten virkelig smaker.

4. Jeg vil være et forbilde for barna.

5. Jeg vil at barna mine skal slippe å engste seg for at jeg skal dø av røyken.

6. Jeg vil ikke dø tidligere enn jeg må. (Det var det med de organene)

7. Jeg vil spare de pengene det koster og unne meg noe ekstra.

8. Jeg vil ikke være avhengig av noe.

9. Jeg vil ikke fryse fordi jeg må ut å røyke.

10. Jeg vil heller bruke røyke tiden sammen med mine barn.

11. Jeg vil lukte godt.

Hm..... noen bedre? Det er i alle fall en hel haug med grunner til å slutte å røyke. Min helse og grunnene som innbefatter barna er hovedgrunnene til at jeg nå tenker at jeg MÅ. Jeg skal begynne i sykehus praksisen min på mandag. Jeg tenker at jeg MÅ klare å bli røykfri. Jeg kan ikke jobbe innen helsevesenet å røyke! Det blir for dumt. Det ER dumt å røyke. Helt tåpelig faktisk. Drive å springe vettet av seg for å sutte på en kreftpinne! Nei, nok er nok.

Men jeg er så svak. Det er jo så godt. Det er jo så avslappende. Det er sosialt.

På den ene siden, men på den andre siden problematikken......... Uansett det er flere gode grunner til å slutte enn til å ikke slutte. Og jeg vil bevise for meg selv at viljen min er sterkere enn det fysiske behovet etter nikotin.

Jeg ønsker meg selv lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk Jasmin :) Jeg skal klare dette UTEN hjelpemidler. Det er målet i alle fall, så får vi se om jeg må ty til noe plaster etterhvert....

Dag 1.

Det var det første jeg tenkte på da jeg sto opp: i dag er jeg røykfri. Jeg røyker ikke lenger!!

Joa, fint det. Men nå har jeg vært våken i en time, og suget er sterkere nå enn da jeg nettopp sto opp. Jeg tygger på extra, en ekstra sterkt type, og tenker at det hjelper nok sikkert litt.

Jeg skal bake i dag. Har ikke lyst til det kjenner jeg. Men... det spiller ingen rolle om jeg har lyst eller ikke, for min datter blir ni år på mandag og skal ha selskap både den dagen og på søndag. Og jeg begynner i praksis på mandag, så det gjelder å ha orden i sysakene ja.

Jeg er røykfri. Dette skal jeg klare!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Jeg følger med, og birdar gjerne med strenfe pekefingre om du fristes til å bryte.

Dette klarer du! :) du har jo så mange gode grunner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Cassandra,

Lykke til med røykeslutten! Håper det fortsatt går bra. Har selv vært røyker i 11 år, men har nå tatt skrittet og meldt meg på "slutt å røyke kurs" gjennom jobben. Det begynner den 21. januar, og etter planen skal min gruppe slutte å røyke etter 2 ganger på kurset, så i begynnelsen av februar er det min tur. Kanskje jeg kommer innom her for å søke litt støtte fra en forhåpentligvis røykfri Cassandra. God ide med røykedagbok. Har allerede en dagbok, så jeg regner med at jeg bruker den.

Hilsen Jennifer :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du selv sier er det viktig å ta en dag av gangen, og du skal vite at det blir lettere etterhvert. Det blir lettere, det vil ikke fortsette å være så vondt som det er i perioder akkurat nå. Det BLIR lettere, for hver dag. Og det er vanskelig å tro det, men en dag vil du ikke ha tenkt på sigaretter på en hel dag. :sjokk:

Og du er blitt ikke-røyker :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...

Jeg ville bare si atte...

nå drar jeg til syden for å strikke ferdig flyteringen din!

Har hørt at de har et vanntett strikkegarn der skjønner du!

Ha det fint så lenge!

Lea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trikset er å ikke prøve å fortrenge tankene om røyk. Hver gang du tenker på røyk skal du ikke tenke "åå, nå har jeg lyst på røyk", men "tenk at jeg er en ikke-røyker!"

Snu det til noe positivt! Jeg har klart meg i tre uker nå, uten plaster, tyggis eller lignende. Det klarer du også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Dette er sikkert den mest forsømte dagboken på hele KG.

Det skal sikkert ikke mye til å forstå at jeg sprakk allerede på den første dagen. Det var den dårlige nyheten. Den gode nyheten er at jeg har sluttet igjen. Riktignok sluttet i dag, men jeg har holdt meg HELE dagen og jeg er like bestemt enda. Jeg har sittet med folk som har røykt i dag, men jeg har ikke tenkt tanken at jeg skulle ta en. Jeg HAR sluttet. Jeg ER røykfri nå.

Jeg har lagt 60 kroner i spare glasset mitt, og jeg skal spare dem til noe som jeg har lyst på!

En dag om gangen. Jeg har ikke røykt i dag, og jeg skal ikke røyke i morgen!

Noen som vet hvor lenge kroppen tenker at den er avhengig av nikotin? *Sukk* Det er nå en ting, men så er det psyken da. Blir den helt avvent noen gang tro?

Uansett.... røyke mer skal jeg IKKE. Jeg har lovet barna, og jeg orker ikke å skuffe hverken dem eller meg.

Så bare vent og se....... denne gangen så klarer jeg det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Hmm, jeg prøvde å finne ut av hvor lang tid, men jeg fant det ikke. Istedet fant jeg denne som viser hva som skjer i kroppen din etter så og så lang tid etter siste sigarett. 20 minutter og 8 timer er jo nivåer du allerede har nådd, bruk denne som motiasjon til å klare deg frem til neste nivå?

Lykke til, dette klarer du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Fredagsbarn!! Jeg har allerede mindre sjanse for å få hjerteinfarkt! Jippi!

Jepp, denne gangen skal jeg klare det. Akkurat nå har jeg ikke lyst på engang. Det går i rykk og napp. Verst var det i ettermiddag.

Jeg gruer meg litt til vektøkning da, men jeg kan jo alltids trene. Hehe. Hver gang jeg får sug kan jeg springe rundt kvartalet. Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det så fælt! Men jeg røyker ikke. Jeg har sluttet. Men Guuuuuuuud så grusomt dette er. Jeg holder jo på med prosjekt, og damene i gruppen røyker som noen svin. "Vil du ha" spurte de meg!!! Snakk meg om love and support! Å nei da....... Det var ikke så tøft før i dag!

Jeg er bare glad jeg ikke skal være med de røyke damene i morgen jeg. I morgen skal jeg være med ingen. Jeg er så sur at ingen vil være med meg eller snakke med meg.

Æsj.... blir jeg noen gang meg selv igjen, eller har jeg uten røyken blitt forvandlet til et monster? Og så vet jeg.......... hvis jeg bare tar den røyken, så blir alt bra. Jeg føler meg bra..... jeg blir i godt humør..... men..... then again.... ikke. For da har jeg tapt nok engang. Jeg har skuffet barna nok engang. Så...... no more smoke!

Heia meg, heia meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zalomine

Hehe, du har nok ikke blitt et monster nei. Det er en overgangsfase vet du. folk har røyket i 50 år og så sluttet. Og de er snille, koselige folk etterpå. Bare de er ferdig med avvenningen da.

Du klarer dette! :)

(slemme folk som røyker, og tilbyr deg hadde jeg sagt stygge ting til. for det første, har man ikke rett til et røykfritt arbeidsmiljø? For det andre "nei, jeg har slutta med en så sinnsyk uvane som det dere har (ja, bruk mange stygge ord om uvanen deres, for å både gi dem "dårlig samvittighet", men ikke minst overbevise seg selv om hvorfr du slutta) og vil for all del ikke ha disse giftpinnene deres, hold dem unna meg!" skal du si til dem med sint stemme! :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at du slutter å røyke!

Til oppmuntring. Jeg slutta i August 2003 og er fremdeles røykfri. Brukte ingen plaster eller tyggis eller noe. Tida gikk knallraskt og har faktisk ikke lyst på røyk lenger:) Snart et år!!

Som motivasjon tenkte jeg negative tanker om alle røykerne jeg så. For eksempel unge jenter med dårlig hud og mager som henger utenfor jakkene deres og så står de der utenfor kjøpesentre og røyker og tror de er så tøffe. Jeg tenkte at jeg kan da ikke være slik som dem.... Så slutta jeg. Egentlig ganske slemt da, men det nytta liksom ikke å tenke på at jeg kan dø og slikt fordi det blir litt for abstrakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest gurimalla

Vil bare ønske deg lykke til.

Jeg har vært røykfri siden begynnelsen av januar 2002. Jeg var selv så heldig at jobben sponset røykesluttkurs. Der fikk vi vite at kroppen din kvitter seg med det aller meste av nikotinen i løpet av de 12 første dagene. Det var de aller verste dagene. En annen ting som var viktig for meg var å ikke se langt frem i tid. Ikke tenk "jeg skal aldri røyke mer - stakkar meg", ta et par dager av gangen.

En annen negativ ting som skjer med en når en røyker lenge er at man får røykestemme og røykhoste. Hver gang jeg hører noen med skikkelig røykhoste er jeg kjempeglad for at jeg har sluttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 3

Javel..... så hadde jeg en sprekk. Uff og uff og uff og uff.

Men.... jeg gyver på'n igjen og har fremdeles sluttet.

Et lite steg tilbake bare. I morgen tar jeg steget frem igjen.

I natt..... natt til i dag.... Jeg var så dårlig. Jeg kaldsvettet og greier og greier. Sov nesten ingenting. Helt sikkert fordi jeg har sluttet å forgifte kroppen min. Jeg har vondt i hodet og alt slags.

NÅR begynner jeg å føle meg friskere da?? (Ja, jeg vet... nummer en er å ikke sprekke i tide og utide helt sikkert....)

Å slutte å røyke er vanskelig, men folk har gjort det før, og da kan jeg også.

BASTA!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoho::hoho::hoho:

Jasså, du hadde en sprekk du da, ja....

Vel, i morgen er det en ny (røykfri) dag, og da går det helt sikkert bedre!!!!!

(Og du - jeg synes det var en lur ide å opprette en "røykeslutt-dagbok" her, for da "må" du rapportere, og det gir deg forhåpentligvis litt mere motivasjon..... Tenk på oss neste gang du skal til å ta deg en røyk.....) :wink:

*lykke til*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:kul: :o :kul: :oops: :kul::roll::kul: :cry: :kul: :-? ............

Do I need to say more about my day?

Jaja, friskt mot. Jeg har bare en midlertidig gigantisk nedtur i viljestyrken. Men..... bare vent. Jeg skal nok finne den igjen. Gi meg bare en røyk mens jeg leter dah....

:kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...