Gå til innhold

Raclette


Flowery

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hva man lager? Raclette er en ost som skal smeltes. Har man sånt raclette-jern, smelter man osten i skåler under og steker tilbehøret oppå (kjøtt, grønnsaker, etc). Det funker forøvrig fint med f.eks. port salut eller ridderost om man ikke får tak i raclette-ost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke brukt den til så mye forskjellig enda.

Stort sett så har vi masse skåler med oppkuttede grønnsaker ; løk,paprika,mais,tomat,agurk,sopp etc etc

Og skåler med oppkuttet skinke,pøse,salami,pepperoni o.l.

Og revet ost. Krudder,urter etter smak.

Alle fyller "skuffene " med hva de vil og setter til varming/smelting og rister loff på topp-plata i mellomtiden. Tømmer skuffen på den ristede skiva etterpå. Salsa til.

Men det er nok mye mere spennende saker man kan bruke den til............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi har spist raclette, så steker vi små biter av svin, kylling og biff på toppen. I "skuffene" har vi fersk sopp, paprika, kokt potet, løk, squash mm, heller gjerne litt fløte over før vi legger på raclette-osten. Som kaldt tilbehør har vi forskjellige dipper. Har ikke brød til i det hele tatt, men det hørtes godt med ristede loffskiver.

Endret av ringblomst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sveits fikk jeg servert Raclette med kokte poteter, spekepølse og pickles. (ringblomst og ehu sine forslag høres dog bedre ut .)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi bruker å steke forskjellige typer kjøtt på plata på toppen. (Spekekjøtt som egentlig er ment til pålegg er spesielt godt. Bruker ofte å kjøpe en pakke med "avskjær" og så kutte det opp i små biter.)

Så koker vi masse poteter til. Helst nypoteter eller mandelpoteter.

Og smelter ost i skålene, som vi tømmer over de moste potetene.

Bruker gjerne forskjellige grønnsaker også, men synes ofte det tar veldig lang tid å steke de, så lager gjerne til en god salat eller lignende på forhånd.

I Sveits har jeg fått servert raclette som poteter med hele sylteagurker, sølvløk og smelta ost. Men jeg foretrekker noe kjøtt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi steker div kjøtt og grønnsaker på toppen.

I skuffene har vi kjøtt, grønnsaker og/eller små loffskiver (deler opp baguett) som vi gratinerer med ridderost over.

Har vanligvis fløtegratinertepoteter, en varm saus og en eller to kalde dipper ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat
Hva man lager? Raclette er en ost som skal smeltes. Har man sånt raclette-jern, smelter man osten i skåler under og steker tilbehøret oppå (kjøtt, grønnsaker, etc). Det funker forøvrig fint med f.eks. port salut eller ridderost om man ikke får tak i raclette-ost.

sånn gjør vi det òg, men det er visst ikke det som er "riktig". port salut er et alternativ til racletteosten, poenget er at den skal smake noe (norvegia er ikke et godt valg).

i tillegg har vi fonduesauser som vi dypper maten i, og ofte pommes noisettes til.

Endret av Fruktfat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vel bruke akkurat den osten du vil - poenget er vel at den smaker noe, og at den har god smelteevne.

Det går helt fint å bruke Norvegia også, men jeg vil tro at det blir en ganske kjedelig rett da. Ut i fra min smak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange svar. :)

Jeg har fått racletten i gave så nå skal vi prøve den i helgen tenkte jeg.

Hvilke dipper lager dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat

jeg kjøper en pakke med 6 små glass fonduesauser, fås kjøpt på bl.a mega og ultra, koster rundt 70,-

i tillegg en flaske fra heinz med hvitløkssaus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Daisy - ikke pålogget

Jeg fikk en raclette for mange år siden, men brukte den lite fordi jeg syns det ble så mye os av den. Men så fikk jeg et tips om å "halvsteke" kjøttet først, slik at det bare behøvde oppvarming på raclette-jernet. Det funker fint! Vi bruker litt gode pølsebiter (ikke grill/middagspølse :) ), gjerne bacon i litt tykke skiver, marinert kylling og svinekjøtt. Som tilbehør GOD ost og f.eks. broccoli som trenger lite tid på å bli mør. Sylteagurk og sølvløk hører med, gjerne også litt vanlig (lett stekt) løk og sopp.

Mmmm - skal ha jentekveld neste uke, nå vet jeg hva jeg skal servere :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi steker skiver av fenalår, løkringer og potetbåter (kokte) på grillplaten. Så smelter vi ost (jeg bruker ridderost, mannen vil ha gräddost) i skålene som vi heller over kjøttet, potetene. Og så har vi masse skåler med mais, paprika, tomater, salatblader, rødbeter, sylteagurker, sølvløk.. Har rømme og forskjellige dressinger til.

Vi har allerede slitt ut et raclettjern, så nå har vi kjøpt nytt som skal innvies i morgen!

Ellers vet jeg at mange bruker smårettspølser, snitzel-biter, spekeskinke, salami, kyllingnuggets, biffstrimler, bacon og kyllingfilet. Og sikkert masse annet også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...