Gå til innhold

Isjias og nummenhet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen her som har opplevd nummenhet som følge av isjias? Hvor lang tid tok det før dere hadde normal følelse i rompe og ben igjen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er nummen på andre uka(fra midjen og ned i venstre ben) og kjenner fremdeles ikke at jeg trår på benet.

Skrevet
Jeg er nummen på andre uka(fra midjen og ned i venstre ben) og kjenner fremdeles ikke at jeg trår på benet.

Dersom du også blir nummen i skrittet, bør du komme deg til lege fort som fy før det går utover blære og tarmkontroll.

Skrevet

Faren min har meget alvorlig grad av isjas, og han har vel ikke følt beina sine ordentlig på mange, mange år... :tristbla:

Skrevet
Dersom du også blir nummen i skrittet, bør du komme deg til lege fort som fy før det går utover blære og tarmkontroll.

Kan isjas påvirke blære og tarmkontrollen? Blir nesten litt bekymret her, har hatt milde isjiasplager som kommer og går men har aldri sett på det som et potensielt STORT problem, bare plagsomt.

Skrevet

Oj :overrasket:

Jeg som var redd for at plagene mine var begynnende isjias, men dette kjenner jeg meg heldigvis ikke igjen i!

Skrevet
Kan isjas påvirke blære og tarmkontrollen? Blir nesten litt bekymret her, har hatt milde isjiasplager som kommer og går men har aldri sett på det som et potensielt STORT problem, bare plagsomt.

Det kan det. Dersom du blir følelsesløs i skrittet kan det føre til at du ikke kjenner når du vil på do.

Skrevet

Det hører til sjeldenhetene. Isjas er en "folkesykdom", og det er ytterst få som opplever denne komplikasjonene.

Verre er det at mange blir uføretrygdet, og enkelte får store problemer med å gå. Man kan oppleve å bli meget invalidisert.

Skrevet

Jeg har prolaps, og hadde også en nummenhetsfølelse.

Legen sa, at om strålingen og alt ikke ga seg, MÅTTE jeg komme tilbake.. Men det virker som det går seg til.

Det kna gå utover tarm funskjonen ja, og da er operasjon eneste utvei, men det er ikke ofte det skjer.

Skrevet

Fikk beskjed om å trene opp muskelmassen mer jeg. :forvirret: Virker noe merkelig med tanke på at jeg knapt kan sitte uten at rompa og bena dovner bort, langt mindre bøye meg, men vi får se hva som skjer.

Skrevet

Er kjempe plaget med ryggen!

Jeg har vært nummen i 3 år nå.

Er hos kiropraktor hver 14 dag i gode perioder og 3 gang pr uke i dårlige perioder.

Skrevet (endret)

Operasjon er som regel kontraindisert da det som oftest danner seg like skadelig arrvev etter operasjonen :forvirret:

Endret av Lamadama
Skrevet
Fikk beskjed om å trene opp muskelmassen mer jeg.  :forvirret: Virker noe merkelig med tanke på at jeg knapt kan sitte uten at rompa og bena dovner bort, langt mindre bøye meg, men vi får se hva som skjer.

Det er riktig at du må trene opp muskelmassen for å gi støtte til ryggen!

Men du skal aldri gjøre øvelser som involverer sitting!

Har du "aktiv" isjas eller andre ryggproblemer, så skal du ALDRI sitte eller stå. Du skal enten ligge eller gå!!! Dette er veldig viktig, og jeg synes det er rart at legen din ikke har informert deg om dette.

Når du sitter øker belastningen på ned nedre ryggvirvler og bekken, noe som forverrer symptomene betraktelig.

Å trene forsiktig er kjempebra, men du skal aldri gjøre noe som gjør direkte vondt. Gå så mye du klarer, gjør lette ryggøvelser etter anvisning fra fysioterapeut.

Skrevet
:hoho:

Ser for meg pappa!!!

:sjenert:

Kiro`en sa det var utmerket stabeliserings trening...

-nå vet jo ikke jeg hvordan din pappa ser ut, men hvis min pappa hadde trent pilates så hadde jeg vel ledd litt høyt kanskje ;)

Skrevet

Jeg ble hasteopperert da lammelsene gikk ut over do vanene. Hadde ganske mye vondt etterpå, men det gikk over, og gud bedre tid så deilig det var å kjenne bena ordentlig igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...