Gå til innhold

Er du flink til å smake mat ?


Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

jeg må altså være verdensmester i dårlige smaksløker...

Jeg forsynte meg med en suppe på jobben. Den var veldig god, men jeg hadde ikke peiling på hva jeg spiste... :forvirret:

Det viste seg å være gul ertesuppe som hadde hatt seg en tur i food prossesoren.

Jeg trodde at jeg visste hvordan ertesuppe smakte, men det viste seg at en ny konsistens forvirret meg totalt.

Er du flink til å identifisere smaker ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det vil jeg si at jeg er.

Senest for et par uker siden var vi ute og spiste og jeg syntes jeg kjente en spesiell smak av desserten som samboeren min ikke kjente, og jeg spurte servitøren om den inneholdt denne ingrediensen jeg mente jeg kunne smake, noe hun sa den ikke gjorde, men hun kunne nå høre med kokken likevel. Og det viste seg at jeg hadde rett. Jeg kjenner fort igjen forskjellige smaker, men sammenlignet med de fleste jeg kjenner er jeg over gjennomsnittet interessert i mat, så det kan vel komme av det også. Det er vel noe man må lære seg som alt annet og er man opptatt av smak og smakssammensetninger er det kanskje enklere å kjenne dem igjen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det på samme måte som Arkana, ;) det går nesten sport i å identifisere ingredienser og gjette seg fram til oppskrifter når vi er ute og spiser, og det blir mange samtaler med servitøren. Heldigvis er min bedre halvdel like interessert, ellers kunne sikkert "dissekeringen" ødelagt restaurantopplevelsen. :ler:

Jeg tror smakssansen min har mye å gjøre med at jeg på godt og vondt har en svært følsom nese - dvs god luktesans. :sjenert: Det kan faktisk være plagsomt i enkelte situasjoner, men en absolutt fordel i matsammenheng.

Endret av Eurydike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, jeg er flink til å kjenne at "oj, der er det en smak", en ingrediens jeg vet jeg har smakt før... men så er jeg ikke så flink til å finne ut hva det faktisk er da. Som de over her er jeg veldig interessert i mat da, så jeg driver å trener meg opp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Snart medlem*

Jeg vil si jeg er ganske flink til å kjenne på smaken hva jeg spiser, men det er helt klart noe som kommer med erfaring.

Da jeg bodde hjemme og lagde mat sjelden, var jeg ikke flink til denslags, men etter at jeg flyttet hjemmefra, ble vegetarianer, og generelt interessert i å lage god og velsmakende mat, har jeg blitt ganske flink til å identifisere det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det også som piaf og arkana. Og som dem er jeg over middels interessert i mat, og liker å eksperimentere/ prøve noe nytt både hjemme og når jeg spiser ute.

Ps, prøvde forresten noe meget spesielt i helgen, småkrabbe.

Fikk tipset på et annet forum. Fant en liten krabbe litt mindre enn en fem-kroning. La den på tunga, den krabbet litt rundt der inne, noe som var litt rart. Tok den mellom tennene og bet den i to. Den smakte friskt av hav, og litt salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elfrida

Jeg tror dette har veldig mye med interesse og øvelse å gjøre. Er man opptatt av matlaging og spennende smaker blir det automatisk til at man tenker over hvordan en rett er laget og hvilke ingredienser som er brukt. Etter hvert får man mer øvelse og det blir lettere å kjenne igjen kryddere og spesielle ingredienser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er totalt elendig.

(Noe som forøvrig ikke var et særlig stort pluss da jeg jobbet som servitør.

Kunde: hvordan smaker dette i forhold til dette?

Tereza: Tja. Dèt smaker søtt, og dèt smaker... ... ... surt. (Eller på en dårlig dag: "dèt smaker godt og det smaker vondt". :sprettoy: )

Kunde: eh..

Tereza: skal spørre kokken. *vroooom*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...