Gå til innhold

Blomsterfluer/ småfluer... Blir gaaaaal

Fremhevede innlegg

Skrevet
Noen som forresten har det latinske navnet på kjøttetende plante? Kjøpte det for noen år siden (da pga utseende), og hun på blomsterbutikken sa at disse visstnok tok sånne fluer...

Hvet ikke om det hadde hjulpet så mye da- planta hadde sikket spist seg ihjel uten at jeg engang hadde merket at de små djevlene hadde minsket i anntall- men må være verdt er forsøk...

Kjøttetende planter

Har hatt Soldogg og Venus fluefanger. De krever litt stell og spiser ikke så voldsomt mye fluer, men artige å ha uansett. ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenn på røkelse på kvelden. Og ha vinduet oppe hele natta. Men husk at kjøkkenbenken må være fri for mat/frukt og søppel!

Skrevet
Jeg vannet plantene mine med salmiakkvann og hadde alle vinduene på vidt gap i noen timer. Da var alle borte. :)

:overrasket: Er planter glade i salmiakkvann?!? Fluedreper og ikke plantedreper som trengs altså! :ler::sjenert:

Her var det masse god tips - KILLKILL!! :frustrert:

Skrevet
Har nå prøvd diverse metoder for å bli kvitt bananfluene og funnet ut at det beste tipset er å blande 50% eddik og 50% zalo i en kopp (noen sier epplecidereddik, men det har fungert med vanlig 7% eddik for meg). Tok kanskje en time før første druknet, men når kvelden var omme var det bare noen få fluer igjen og bunnen i koppen var dekket med fluer.

Har også prøvd ublandet saft med eddik og litt zalo, sterkt blandet saft med eddik og litt zalo og også prøvd å søte disse med litt sukker uten at de har fungert like godt som 50/50 eddik/zalo løsningen.

Eddik funker fordi fruktfluene/bananfluene går etter ting som er surt eller gjæret, de går ikke etter søtt.

Fella fungerer med nær sagt hva som helst surt/gjæret: vin, eddik, lake fra olivenglass eller sylteagurk, mulighetene er mange. Tilsett en dråpe Zalo for å ødelegge overflatespenningen og de detter nedi.

Dette rådet gir jeg hver høst her på KG når fluene dukker opp. ;)

• 3 uker senere...
Skrevet

*setter frem en skål med eddik og zalo*

Har nå støvsugd de fleste med sentralstøvsugeren :ler:

Og lette en stund før jeg fant denne tråden igjen, har vært innom her før.. Venter nå spent på fella..

Skrevet

Dra på ferie og la naboen overta plantene så lenge. Helst en nabo som ikke har peiling på planter og du blir kvitt problemet hvis du tar en lang ferie.

Skrevet

Jeg har bare balsamico-eller hvitvins-eddik. Funker det like bra?

Skrevet

:hoppe: Det virker!

Hvitvinseddik og Zalo.

7 stk døde ekle bananfluer. :sjarmor:

• 2 år senere...
Gjest Gjest_geir_*
Skrevet

Ble en uke før jul invadert noen få fruktfluer. Regerte ikke til å begynne med, men etter et par dager var både kjøkkenet og badet fullt av disse djevelske beistene. Her måtte man gå systematisk til verks. Det hjalp ikke bare å slå etter dem. De fantes over alt hvor det kunne være spor av matrester; på drikkekanten av glass og kopper, i gjengene til skrukorker, på dørhåndtak og andre steder man kunne ha tatt i. Det første jeg gjorde var å spraye med insektsspray i flere omganger. Deretter vasket jeg ned kjøkkenet og badet med TDrent, som er å få kjøpt der hvor det selges fliser. Jeg fant bananfluelik over alt, ikke minst i sprekker mellom badromsflisene og listverket. Der var det bare å skrape ut lik. Vasket ned alt, og skrudde ned baderomsskapet. Etterpå vasket jeg av såpa med mye vann, og til slutt tørket jeg med en ren fille svakt fuktet med grønnsepe. Etter denne behandlingen har vi ikke sett mer til fluene. Kan nevne at vi har en tenåring i huset; han bruker store mengder vann når han dusjer, og såperester er ett av stedene fluene koser seg.

Geir

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...