Gå til innhold

hvit kjole i andres bryllup!?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Eg skjønna deg. :)

Har aldri vore i bryllup men kunne aldri falt meg inn å ta på meg ein kvit kjole visst anledninga skulle by seg.

Skjønner deg godt jeg.

Hadde sikkert ikke brydd meg egentlig men det er en sånn detalj mn bare kan sitte å irritere seg over i ettertid (selvom man selvfølgelig ikke bruker veldig mye energi på det.)

Man bruker ikke hvitt i bryllup om man ikke er bruden - er det så veldig vanskelig å finne noe i en annen farge da.....

takk :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Hedda Gabler
Skrevet
Å stille i lang hvit kjole i et bryllup hvor man er gjest synes jeg er tankeløst.

Og brudd på all folkeskikk.

(Diskusjonen om bruder i det hele tatt bør bære hvit kjole i dag synes jeg er en annen diskusjon.......)

Helt enig i det du sier her.

Gjest Ninakanin
Skrevet
Det at kjolen er hvit er ikke nok i seg selv til å bli irritert synes nå jeg. Men om den var "brudekjoleaktig", så ville jeg også reagert.

Eh, jo.

Ingen andre enn bruden skal ha hvitt på seg i bryllupet. Hvitt er brudens farge, uansett hvordan man diskuterer og kverulerer. Hun burde ha tenkt seg om, og jeg forstår godt du ble irritert!

Skrevet
Eh, jo.

Ingen andre enn bruden skal ha hvitt på seg i bryllupet. Hvitt er brudens farge, uansett hvordan man diskuterer og kverulerer. Hun burde ha tenkt seg om, og jeg forstår godt du ble irritert!

Der er jeg enig med kylling faktisk.

Gjest Ninakanin
Skrevet

Og når det gjelder hvitt=jomfru så er ikke det riktig.

Tradisjonen med hvit kjole kommer av at hvitt er en "dyr" farve å bruke på en så flott kjole som brudekjolen er. De rike familiene hadde råd til å "sløse bort" en kjole for bare 1 dag, mens mindre velstående familier måtte velge en farge som gjorde at kjolen kunne brukes igjen i andre sammenhenger.

At kjolen skal symbolere jomfruelighet er iallefall ikke en norsk tradisjon, det er mer en myte vi alle har tatt til oss som en selvfølgelighet fordi den virker så logisk! :)

Litt sånn som tyggi i tynntarmen, liksom ;)

Så selv om jeg er langt ifra jomfru trer jeg nok på meg en skinnene hvit kjole på den store dagen ja, for der skal det sløsest gitt!

Har forresten også lest en del andre svar her etter at jeg selv postet det forrige, og synes de som kverulerer i hvorvidt TS ikke hadde rett til å reagere bør ta et raskt søk på internet i elementær høflighet og skikk og bruk.

Gjest Ninakanin
Skrevet

Og hvis vi skal begi oss ut på debatten om hvor teit det er å holde på gamle tradisjoner så sier jeg at da driter vi i kalkun, pinnekjøtt og ribbe til jul, la oss drite i hele julen egentlig, la oss slutte å feire bursdag med lys i kaka, la oss slutte å gå i sort i begravelse og heller komme i Hawaii-skjorte, la oss ta helt av og drite i alle tradisjoner fordi det er så utrooolig teit med tradisjoner :ironi:

Gjest Ninakanin
Skrevet
Her jeg kommer fra er det elementær skikk og bruk å ikke forsøke å overstråle bruden. Hvorvidt dette gjøres i hvit, grønn eller rosa kjole spiller mindre rolle. Så det er mulig det varierer litt fra sted til sted og fra miljø til miljø også, og er sånn sett ikke "elementært" på samme måten som å ha med seg gave og takke for maten ;)

Nei nettopp, man skal ikke overstråle bruden :)

Men det bør ringe ei bjelle når du tar på deg en hvit lang kjole og rusler avgårde til et selskap der hovedpersonen skal ha på seg en hvit lang kjole...

Skrevet (endret)

Forresten så forstår jeg GODT trådstarters reaksjon i dette tilfelle.

Jeg ville ikke reagert bare fordi noen brukte hvitt, men her så virker det som om noen var litt vel opp,merksomhetssyke.

Endret av Kitten
Skrevet

en :klem: til dere som skjønner meg!

godt å lese at jeg ikke er helt på viddene her :)

Jeg har ikke tenkt å lage noe rabalder med henne,gjort er gjort ;)

men det er godt å vite at jeg har grunn til å reagere for min egen skyld.

og at flere tenker som meg ;)

:klem:

Skrevet (endret)
Det var ikke tåpelig av deg å reagere på det. Kunnskaper om sånt hører med til allmenndannelse. Denne damen er med på mange bilder og jeg ville også ha irritert meg over det.

Retusjer i vei ;)

Jeg er fristet til å si meg enig med deg, aishwarya......!

men vet vel at man ikke skal bære hvitt? Og det er spes risikabelt nå som så mange brudekjoler er enkle. Serfor meg denne damen i en smal lang coctailkjole.Tenk om bruden også hadde hvit lang smal kjole og hodeplagg...? :overrasket:

Endret av Montepulciano
Skrevet

Klart det er rart, men jeg hadde ikke giddet å bry meg, tror jeg. I hvert fall ikke la det ødelegge de gode minnene!

Skrevet

Trøst deg med at hun UMULIG kunne hatt så nydelig brudekjole som deg, for din var helt fantastisk! :)

Gjest Ninakanin
Skrevet
Trøst deg med at hun UMULIG kunne hatt så nydelig brudekjole som deg, for din var helt fantastisk! :)

:hoppe:

Må si meg HELT enig etter å ha sniktittet i albumet ditt!!

Gjest genacvale
Skrevet

Jeg ville også reagert... Skal gifte meg neste år i London :) Har kjøpt boka "Vil du være min forlover" til min venninne, og der stod det at det ikke er lurt å stille opp i hvit kjole, for denne er forbeholdt bruden, så det er helt riktig at du reagerer. Retusjer den heller til lyserosa du :ler:

Skrevet

Sånn litt utenom tema: Er hvit kjole pent, da? Så hun ikke ganske latterlig ut? Ikke retusjer bildene, la det for evig og alltid vises hvor uttafor dama var, og hvor lite kledelig kjolen var (jeg vet jo ikke det siden jeg ikke har sett det, men hvit kjole på en voksen dame (ikke brud, altså) er ikke pent, det er min bestemte mening)!

Gjest Kanelia
Skrevet

Jeg skjønner reaksjonen din veldig godt. Man skal ikke ha hvit kjole i andres bryllup!

Skrevet

Ja, det er virkelig grunner til at jeg hater å gå i bryllup. Damene som skal gifte seg er i forkant helt hysteriske når det gjelder at alt skal gå etter boka. I bryllupet blir man evaluert etter om man oppfører seg etter boka. Og i etterkant må man kikke på masse kjedelige bilder og bli evaluert enda mer.

Og så alle disse latterlige kjolekodene. Eneste fargen som er lovlig er vel nesten blått. Og jeg ser selv helt forferdelig ut i blått, det er en farge som ikke passer meg.

Tenk nå som så at dette bare er et bryllup, en fest. Er det virkelig ikke greit at folk går i en kjole de har hengende som de også føler seg vel i? Ser også at bryllupet var i Spania, og da kan jeg skjønne at en del ønsket å kle seg i lysere farger og ikke bare i sort.

Hvis jeg noen gang skal gifte meg skal jeg ha rød kjole! :sjenert::)

Skrevet
Ja, det er virkelig grunner til at jeg hater å gå i bryllup. Damene som skal gifte seg er i forkant helt hysteriske når det gjelder at alt skal gå etter boka. I bryllupet blir man evaluert etter om man oppfører seg etter boka. Og i etterkant må man kikke på masse kjedelige bilder og bli evaluert enda mer.

Og så alle disse latterlige kjolekodene. Eneste fargen som er lovlig er vel nesten blått. Og jeg ser selv helt forferdelig ut i blått, det er en farge som ikke passer meg.

Tenk nå som så at dette bare er et bryllup, en fest. Er det virkelig ikke greit at folk går i en kjole de har hengende som de også føler seg vel i? Ser også at bryllupet var i Spania, og da kan jeg skjønne at en del ønsket å kle seg i lysere farger og ikke bare i sort.

Hvis jeg noen gang skal gifte meg skal jeg ha rød kjole! :sjenert:  :)

Det finnes da utrolig mange flere farger enn hvitt? (Som er lyse også. )

Hos oss var det noen som kom i grønt, rosa, gull/beige, grått/sølv, gult og ja, de fleste farger, egentlig. (Skal ikke se bort ifra at det var folk i sort og rødt også, men de la jeg i så fall ikke merke til.)

Flere av disse kjolene var kanskje litt nære hvitt, men da var det folk som visste at jeg hadde en meget tradisjonell "hvit brudekjole", og kjolene deres var ikke i nærheten av å konkurrere med den.

Dessuten hadde de tilbehør som klart skillte dem fra bruden.

Skrevet

Jeg var i bryllup for en uke siden og der hadde faktisk alle fra 0-19 år hvit kjole :overrasket: 19-åringen var gravid og hadde en knelang hvit kjole.

Jeg synes det er litt rart at voksne kler på barna sine hvitt når de ikke skal være brudepiker? De som var brudepiker hadde vanlige sommerkjoler, så man så ikke forskjell på dem og de andre småjentene. jeg synes det er lov å bruke hodet litt og la hvitt være forbehold bruden og brudepikene. De små jentene ser jo frem til å være prinsesse for en dag og få oppmerksomhet de også, men når man ikke kunne se hvem som var hva, ble det jo litt vanskelig (for oss som ikke kjente brudebarna så godt).

Jeg reagerer alltid på de som stiller opp i sort og hvitt, selv om jeg synes sort er mer ok nå enn før.

Hadde noen hatt en nydelig hvit kjole i mitt bryllup ville jeg nok blitt ganske irritert....

(jada jeg henger meg opp i detaljer ;) )

Skrevet

Jeg var i en vielse for litt siden, og der hadde forloveren en kremfarget nydelig kjole. Den var så fin at sjåføren i bilen som skulle frakte brudeparet, trodde at hun var bruden. Ikke spesiellt festlig. Man kan vel greie å holde seg nogenlunde nedtonet, eller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...