F&b Skrevet 26. august 2006 #1 Skrevet 26. august 2006 Hei Jeg har nettopp giftet meg og det var en uforglemmelig dag på mange oråder Men en ting som irriterer meg og som jeg blir påminnet hver gang jeg ser på en del av bildene er: konen til min manns forlover stilte jaggu meg opp i helt hvit lang kjole med hvitt hodeplagg..... En av grunnene til at hun er på en del bilder er fordi hun også leste under vielsen og var tostmaster. Lurte på om jeg skulle få retusjert kjolen hennes til gusjegrønn... flere som var der og som har sett bildene har reagert på dette også! DET VIRKELIG IRRITERER MEG!! Har ikke tenkt å ta det opp med henne da gjort er gjort...og ikke skal jeg gifte meg flere ganger heller Noen som har noen synspunkter på dette eller er det tåpelig av meg å regare på det???
Kylling Skrevet 26. august 2006 #2 Skrevet 26. august 2006 Det at kjolen er hvit er ikke nok i seg selv til å bli irritert synes nå jeg. Men om den var "brudekjoleaktig", så ville jeg også reagert.
Gjest Madam Felle Skrevet 26. august 2006 #3 Skrevet 26. august 2006 Gjort er gjort, og spist er spist, og det er ikke noe du kan gjøre noe med. Derfor ville jeg ikke brukt tid og energi på noe slikt. Og ja jeg syns det er tåpelig av deg, for de fleste visste helt sikkert hvem bruden var. De fleste bruker nok ikke hvitt i bryllup, men enkelte er faktisk ikke klar over denne skikken. Kanskje hun var en av dem. Hvorfor bruker du ikke tiden på å glede deg over at dagen ble så fin, i stedet for å irritere deg over noe du ikke får gjort noe med. Og hadde du retusjert fargen på kjolen hennes, ville jeg lurt på om du var helt god i hodet. Og hvorfor irriterer du deg egentlig over det? Ble dagen dårligere av at hun valgte en hvit kjole? Fikk du mindre oppmerksomhet, fordi hun valgte en hvit kjole?
F&b Skrevet 26. august 2006 Forfatter #4 Skrevet 26. august 2006 den skikken vet hun om! det er en dame som er veldig opptatt av skikker,normer og regler. jeg bruker heller ikke all min tid på å irritere meg over det, men jeg synes ikke det er noe gøy at vi er to hvite på bildene! og dette er en dame som ikke ville at sine egne barn skulle gå forran henne når hun giftet seg, fordi de tok all oppmerksomheten fra henne. ( men det har ikke jeg noe med!) Jeg koser meg masse jeg med minnene fra dagen, og den kunne ikke blitt bedre! jeg synes bare syntes det var dårlig gjort. Og det var en fleip at jeg skulle retusjre kjolen hennes, men en morsom tanke bare
F&b Skrevet 26. august 2006 Forfatter #5 Skrevet 26. august 2006 Det var ikke tåpelig av deg å reagere på det. Kunnskaper om sånt hører med til allmenndannelse. Denne damen er med på mange bilder og jeg ville også ha irritert meg over det. Retusjer i vei ← TAKK
Gjest Madam Felle Skrevet 26. august 2006 #6 Skrevet 26. august 2006 Etter skikk og bruk, burde få av brudene i dag gå med hvit brudekjole i det hele tatt. For hvitt betyr renhet, som før i tiden betydde at bruden var jomfru. Så hvorfor velger vi bort de skikkene som ikke passer oss, men ønsker å beholde de vi vil? Hvorfor skal bruden bære hvitt i det hele tatt, om hun ikke er jomfru? Og om den skikken ikke betyr noe lengre, så hvorfor betyr det at gjestene ikke skal bære hvitt?
Gjest Cosmic Girl Skrevet 26. august 2006 #7 Skrevet 26. august 2006 Hvorfor skal bruden bære hvitt i det hele tatt, om hun ikke er jomfru? Og om den skikken ikke betyr noe lengre, så hvorfor betyr det at gjestene ikke skal bære hvitt? ← Fortsatt er det nå slik at de aller fleste bruder velger hvite kjoler eller kjoler i hvit-nyanser, og jeg tror du skal lete lenge dersom du ønsker en brudekjole som ikke er hvit, med mindre du synes det er greit med en vanlig selskapskjole. Rett og slett fordi de som designer brudekjoler fortsatt lager 99,5% i hvitt. Så lenge de aller fleste bruder velger hvitt, til tross for at de ikke lenger er jomfruer, er vel dette fortsatt en tradisjon / skikk, bare at den har endret seg gjennom tidene? Jeg synes uansett, selv om det nå engang er slik at vi selv velger hvilke skikker vi ønsker å bringe videre, at så lenge de fleste bruder velger hvitt, skal gjestene holde seg unna det å kle seg i hvitt i bryllup. Virker jo litt sært å også velge å bruke hvitt hodeplagg? Jeg ville absolutt også reagert dersom noen gjester i mitt bryllup hadde gått med hvitt. Selv om det bare var en selskapskjole. Så jeg forstår deg godt, selv om jeg er enig med diverse over om at det ikke hjelper å bruke energi på å irritere seg over det. Men det er jo engang slik at det ikke alltid er like lett å la være å irritere seg over ting, selv om man vet det er dumt...
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2006 #8 Skrevet 26. august 2006 Hei du som skrev om Hvit brud!Det er alltid slik at tradisjoner endres, forsvinner eller nye kommer til. De er nemlig ganske dynamiske, som så mye annet når det gjelder kultur. Før burde man helst være jomfru når man giftet seg, og den hvite brudekjolen gjenspeilet dette. Selv om det fortsatt er en del som er jomfru i dag når de giftes, er dette ofte unntaket istedenfor normalen. Jeg tror at man velger å ha hvit brudekjole fortsatt fordi selv om man har sex før ekteskapet kan kjærligheten fortsatt sees på som ren. Uansett fortid går man i ekteskapet inn i en ny tilstand. Det gamle vaskes på en måte bort og man sitter selv igjen med en ny status. Det jeg prøver å si er at kjærligheten er ren, selv om man er "besudlet" i enkeltes øyne. Dessuten er bryllupsdagen en dag for bruden og brudgommen. Hvorfor skal man ville prøve å "stjele" oppmerksomhet fra bruden ved å kle seg i hennes farge? Hvordan vil isåfall andre mennesker reagere på dette? Når det finnes så mange flotte kjoler i andre farger er det nok best å holde seg til disse. Håper ikke noen finner dette innlegget pompøst. Jeg sier bare det jeg mener
Knøttet Skrevet 26. august 2006 #9 Skrevet 26. august 2006 I utgangspunktet synes jeg gjestene bør få gå i hvilken som helst farge på kjolen som de selv ønsker, fordi selv om en kjole er hvit skal det veldig mye til før den overstråler brudkjolen. Men, hvis en gjest hadde kommet i en hvit kjole som hadde lignet på en bryllupskjole hadde jeg reagert. Men egentlig er jeg enig med deg, i og med at denne personen skulle være med på så mange bilder! Forståelig at du ikke vil ha bilder fra bryllupet hvor du ikke er eneste personen med hvit kjole. Syntes det var litt dårlig gjort av denne personen, spesielt siden hun vet om skikken, og at hun er såå redd for selv å bli overstrålet av barna sine (?!!? hva??) Bra du kan kose deg med bildene fra bryllupet ditt uansett!
F&b Skrevet 26. august 2006 Forfatter #10 Skrevet 26. august 2006 Godt å høre at det er flere som er enige med meg Enig med mye her! Og ja den kjolen kunne fint ha vært en brudekjole.. for den var kjempe flott! Og noen bruder velger jo hodeplagg i stedet for tiarar osv. så når vi ikke sto sammen så kunne mann tatt feil. QUOTE: Men det er jo engang slik at det ikke alltid er like lett å la være å irritere seg over ting, selv om man vet det er dumt... Så sant som det er sakt! det er ikke alltid så lett å la det være nei
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2006 #11 Skrevet 26. august 2006 Jeg hadde ikke reagert dersom noen hadde kommet i hvit kjole i mitt bryllup. Kan ikke se hvordan det kan stjele oppmerksomhet fra bruden. Alle som kommer i bryllupet vet jo hvem det er som gifter seg. Og en brud er uansett langt mer pyntet enn hva gjestene er. Hadde ikke kastet bort tid og energi på å ergre meg over det.
Gjest 235 Skrevet 26. august 2006 #12 Skrevet 26. august 2006 Jeg tror ikke jeg hadde reagert jeg heller... Lagt merke til det ja, og kanskje kommentert det til noen nære venninner (rett og slett fordi skikk og bruk tilsier at man bruker en annen farge enn hvitt som bryllupsgjest). Og jeg hadde aldri ankommet i hvitt selv
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2006 #13 Skrevet 27. august 2006 Hvit kjole var ikke bare symbolet på renhet. Mener å huske fra det jeg har lært, at for noen hundre år siden var det akseptert å ha seksuell omgang hvis man var forlovet. En forlovelse var imidlertid veldig forpliktende. Hvit kjole er like gjerne symbol på at en hadde god råd. En hvit kjole er særdeles utpraktisk, og hvis en kunne kjøpe en slik upraktisk kjole tydet dette på at en hadde god råd. Hadde en mindre penger kunne man bare kjøpe praktiske mørke klær.
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2006 #14 Skrevet 27. august 2006 Det er rett og slett sedvane i dag at hvit er forbeholdt bruden. Ferdig med det. Og da er det ikke rart om man reagerer over gjester som bevist bryter denne sedvane. (De som ikke kjenner skikken må jo unnskyldes, men det var ikke tilfelle her) Jeg var nettopp i bryllup hvor mor til brudebarnene kom i hvit drakt (med farget "bluse"), og forloveren stilte i en kort hvit kjole med forsiktige fargede detaljer, Og det var jo greit nok, for de skilte seg tydlig fra bruden som hadde tydlig brudekjole, (men for meg "galt"), det som ikke var greit var at en av gjestene kom i en lang enkel hvit kjole, som kunne passert som brudekjole.... Det synes jeg ikke er greit. Det å ha hvit brudekjole er ganske nytt, jeg husker ikke helt, men jeg tror ikke dette ble vanlig før etter 1. verdenskrig. Så da hadde vi noen år med masjoritet av jomfruer som giftet seg. På 60 tallet så endret det vel det seg, og vi har nå majoritet av ikke jomfruer som gifter seg. Hvit står ikke lenger for renhet for oss som har "hatt oss" Og man kan vel trygt si at tradisjonen har endret seg. Hvorfor har enkelte så vannsklig for å respektere skikk og bruk? Jeg er oppdratt i ett møblert hjem, og blir stadig sjokkert over hvor utrent mange er i å oppføre seg skikkelig i selskaper.
Azi Skrevet 27. august 2006 #15 Skrevet 27. august 2006 Om kjolen var veldig brudekjole aktig så skjønner jeg godt at du reagerer. Men om det var kun hvit og så ut som hvilket som helst selskap kjole så skjønner jeg ikke hvorfor du reagerer på den måten. Men for å¨være helt ærlig så skjønner jeg ikke hvordan du kan sitte og rakke ned på henne på hvordan hun gjorde det i hennes bryllup. Trossalt du valgte å ha henne som toastmaster, da har dere vel litt bedre kontakt enn som så?
ehu Skrevet 27. august 2006 #16 Skrevet 27. august 2006 Å stille i lang hvit kjole i et bryllup hvor man er gjest synes jeg er tankeløst. Og brudd på all folkeskikk. (Diskusjonen om bruder i det hele tatt bør bære hvit kjole i dag synes jeg er en annen diskusjon.......) Dersom dette er en dame som selv er opptatt av riktig skikk og bruk så kan jeg ikke forstå annet enn at hun gjorde det med viten og vilje. Og da lurer jeg på hvorfor.....?
Gjest Gjesta Skrevet 27. august 2006 #17 Skrevet 27. august 2006 Jeg syns det var et dårlig valg av henne å stille opp i hvit kjole - i hvertfall når hun hadde den rollen hun hadde. Men jeg syns ikke at det er verdt å irritere seg over i etterkant - for det spiller vel egentlig ingen rolle - sånn i det store og hele?
Bobble Skrevet 27. august 2006 #18 Skrevet 27. august 2006 Eg skjønna deg. Har aldri vore i bryllup men kunne aldri falt meg inn å ta på meg ein kvit kjole visst anledninga skulle by seg.
*Emma* Skrevet 27. august 2006 #19 Skrevet 27. august 2006 Skjønner deg godt jeg. Hadde sikkert ikke brydd meg egentlig men det er en sånn detalj mn bare kan sitte å irritere seg over i ettertid (selvom man selvfølgelig ikke bruker veldig mye energi på det.) Man bruker ikke hvitt i bryllup om man ikke er bruden - er det så veldig vanskelig å finne noe i en annen farge da.....
F&b Skrevet 27. august 2006 Forfatter #20 Skrevet 27. august 2006 Om kjolen var veldig brudekjole aktig så skjønner jeg godt at du reagerer. Men om det var kun hvit og så ut som hvilket som helst selskap kjole så skjønner jeg ikke hvorfor du reagerer på den måten. Men for å¨være helt ærlig så skjønner jeg ikke hvordan du kan sitte og rakke ned på henne på hvordan hun gjorde det i hennes bryllup. Trossalt du valgte å ha henne som toastmaster, da har dere vel litt bedre kontakt enn som så? ← Jeg rakker absolutt ikke ned på henne for hennes valg i hennes bryllup,skulle bare frem til at det var viktig for henne å få være i sentrum. synes da bare det var dårlig å gjøre dette når som sakt tidligere hun er veldig opptatt av skikk og bruk. hvorfor skulle det være annerledes i mitt... og som også sakt tidligere kunne det absolutt vært en brudekjole!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå