Gå til innhold

Brunt sukker


hilli

Anbefalte innlegg

Hva kan jeg bruke brunt sukker til? Jeg har en pakke stående som jeg kjøpte for lenge siden og ikke husker hva jeg skulle bruke til. Forslag mottas med takk.

Endret av hilli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ang. siste kommentar: "Vanlig" brunt sukker, dvs det som i butikken heter "brunt sukker" og har en litt klebrig konsistens, er ikke nødvendigvis sunnere enn hvitt sukker - det er nemlig vanlig, raffinert sukker som er tilsatt melasse. Uraffinert brunt sukker, derimot, som feks demerara eller muscavado, skal være noe sunnere enn hvitt (men ikke mye, sukker er sukker, når alt kommer til alt...).

Til hovedspørsmålet: Jeg har også en halv pakke vanlig brunt sukker i kjøleskapet. Har brukt første halvpart til havremakroner, og planlegger å ha resten i gulrotkake (erstatter halvparten av sukkermengden i oppskriften med brunt sukker i begge tilfeller). Kan også feks brukes i smuldrepai, både i fyll og smuldredeigen, og i kaker med nøtter og tørket frukt.

Endret av piaf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunt sukker er veldig godt i kjeks:

Daim Butter Cookies (48 stk)

5 daimsjokolader

300 g hvetemel

5 ss sukker

2 ts vaniljesukker

100 g brunt sukker

200 g smør

4 ss kaldt vann

1 ts natron

Pisk sammen smør og begge sukkerartene, rør vann og Daim i. Bland mel med vaniljesukker og natron og vend det inn i smørblandingen. Legg deigen på et bord og del den i to, trill hver del til en ca 40 cm lang pølse og del hver pølse i ca 24 skiver. Legges på bakeplate kledd med bakepapir, trykkes litt flatere og stekes ved 250° i 4-6 minutter.

Bytt gjerne ut daim med en annen smakstilsetning.

Og her er en god kake og en nydelig dessert:

Lyse brownies

140 g smør

400 g brunt sukker

1 ts vaniljeessens

3 store egg

300 g hvetemel

1 ts bakepulver

en god knivsodd salt

50 g grovhakkede valnøtter

50 g grovhakket hvit sjokolade

50 g grovhakket mørk sjokolade

Smelt smøret. Rør inn sukker. Avkjøl litt og rør inn vanilje og egg. Bland i det tørre og hell i en 22x30 cm firkantet form. Strø nøtter og sjokolade over. Stek ved 180 grader i ca 25 minutter. Avkjøl noen minutter i formen før den legges på rist. Bør spises innen fire dager, kan fryses i inntil en måned, men den vil bli litt klissete. Jeg ganger oppskriften med 1,5 for å få nok røre til en liten langpanne.

Nigella's Easy sticky-toffee pudding (6-8 pers.)

100 g brunt sukker

175 g hvetemel

2 ts bakepulver

1,25 dl melk

1 egg

1 ts vaniljeekstrakt

50 g smeltet smør

200 g brunt sukker

ca 25 g smør

5 dl kokende vann

Bland sukker med mel og bakepulver. Visp melk, egg, vanilje og smeltet smør og rør inn i det tørre. Fordel i en liten ildfast form. Dryss på brunt sukker og legg på smørklatter. Hell over det kokende vannet og stek ved 190 grader i 45 minutter. Server med fløte, pisket krem eller vaniljeis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den toffee-puddingen så god ut. Gulrotkake er også veldig fristende. Havremakroner pleier jeg faktisk å lage, skal ihvertfall bytte ut litt av det hvite sukkeret neste gang. Eplekake har jeg også lyst på. Det ser ikke ut som om det skal bli noe problem å bli kvitt det brune sukkeret(vanlig klissete type) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havremakroner pleier jeg faktisk å lage, skal ihvertfall bytte ut litt av det hvite sukkeret neste gang.

Hvis du ikke allerede har forsøkt: Prøv i tillegg med litt kanel i havremakronene. :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke allerede har forsøkt: Prøv i tillegg med litt kanel i havremakronene. :sikle:

Det skal jeg prøve, høres kjempegodt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...