Gå til innhold

Efexor

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tok det lang tid før du var deg selv igjen?

Hodet mitt durer, og det kjennes ut som om det er fullt av bomull. Og jeg er kjempesulten. Grrr.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

eksen min brukte disse. han har troppet ned i snart ett år tror jeg. disse er visst svært vanskelige å slutte med. han brukte kapsler,og har gått fra tre til nå en halv kapsel. han prøvde å kutte ned litt raskere og da fikk han slike støt i hodet,ble svimmel og rar og veldig depresiv.

har du snakket med legen din om hvordan du skal trappe ned? det bør du gjøre,da får du trappet ned riktig.

lykke til

Skrevet

Oi, det var lang nedtrapping!

Ja, jeg har lest om problemer med å slutte med disse, men legen min eier dessverre ikke kunnskaper om anti-depressiva, og jeg ble overmodig og ville bli kvitt pillene med det samme. De har ikke hatt noen virkning på lenge, så jeg har nok ikke på langt nær så store problemer som f.eks. kjæresten din...

Jeg kan holde ut med dottehodet mitt i et par uker, men jeg håper det ikke blir lenger... Hvis jeg tar en pille igjen nå, blir det jo på'n igjen.

Skrevet

Jeg sluttet på disse en gang for noen år siden pga av at jeg ble så sulten av dem og fikk litt lavt BT (ble svimmel). Men jeg er vel ikke til så mye hjelp for jeg kan ikke huske at det ga meg noen problemer i det hele tatt. Jeg gjorde det i samråd med psykiater, seponerte vel over et par uker tror jeg og for meg gikk det veldig fint. Men det er klart, bråslutter man risikerer man jo bivirkninger. Så det beste er vel å trappe ned litt etter litt.

Skrevet

Oi, det høres ikke bra ut. Vær klar over at du kan få deg en _skikkelig_ smell når du kutter tvert. Efexor er ikke til å spøke med!

During i hodet, "støt" og flashes er blant det jeg opplevde hvis jeg hadde glemt å kjøpe ny forsyning og var uten i et par dager. Fryktelig ubehagelig, ble utrolig svimmel og uvel, og helt ubrukelig, måtte bare ligge rett ut.

Hvis du insistere på å kutte ut selv (som ikke er å anbefale!), så bruk minst et par uker med gradvis lavere dose.

Hovedproblemet er vel at kroppen ikke klarer å gjenopprette egenproduksjon av "happystoffer" raskt nok, og du risikerer en skikkelig nedtur.

Skrevet

Jeg er ganske brukbar forløpig, så jeg får fortsette å være uvettig dersom det ikke blir verre... Er forkjøla med feber i tillegg, så kanskje noe av det kommer derfra...

Men takk for gode og fornuftige råd!

Skrevet

JJeg prøvde å slutte...... jeg fikk skikkelig angst etter et par dager. Var livredd og paraniod! Hadde ikke kontroll på meg selv, ble overfølsom,, gråt, lo...... jeg kommer ikke til å slutte. Har begynt på dem igjen i samråd med legen, fordi jeg trenger dem.

Skrevet

Hvis ikke legen din har god nok kunnskap, så burde h*n kunne skaffe noen med kunnskap (psykolog?) om dette.

Skrevet
Hvis ikke legen din har god nok kunnskap, så burde h*n kunne skaffe noen med kunnskap (psykolog?) om dette.

Psykologer har ikke medisinsk kompetanse. Der er psykiatere som styrer med det.

Skrevet

Ja, psykiater mener jeg.

• 1 år senere...
Skrevet

Jeg gikk på Efexor sammen med Zyprexa (antipsychotica) i ett og et halvt år. Zyprexa hadde jeg små doser av så de vente jeg meg av ganske fort da jeg begynte å trappe ned. Efexor var noe helt annet. Jeg var på såpass høy dose at dersom jeg ikke tok pillene på ca samme tid som jeg pleide (f.eks. i helger hvor jeg ofte sov lenger) så ville jeg hele resten av dagen føle støt skyte gjennom kroppen, under huden, jeg ville være svimmel, veldig skjelven, kaldsvette osv. Rett og slett udugelig til noenting og måtte bare ligge rett ut på senga. Jeg prøvde i et halvt år å slutte med Efexor, det hele endte i at jeg hatet disse kapslene av alt jeg visste, og ville bare få dem vekk. Etter et halvt år med nedtrapping som hadde fungert helt greit, satt jeg igjen med et par korn av det som var i kapselen som jeg tok daglig. Legen min var komplett idiot, og jeg bestemte meg selv for å slutte på dem tvert, jeg hadde jo likevel bare en bitteliten dose jeg gikk på. Efexor er et helvetesmiddel, og jeg lå i over ei uke med skjelvinger, kaldsvetting, svimmelhet, støt under huden og hele pakka. Jeg gråt og gråt og gråt hele tiden. Eneste gangene jeg sto opp var for å gå på do, og det var helvete i seg selv. Og dette var abstinensene av bare den lille dosen jeg hadde igjen...

Dette er nå to år siden, og jeg merker fortsatt bivirkningene. Enkelte ganger klarer jeg ikke å gå ordentlig, akkurat slik som jeg var mens jeg brukte dem. Beina forsvinner bare under meg, jeg blir svimmel og må bare legge meg ned. Sexlysten har jeg ennå ikke fått tilbake, og er også ganske følelsesløs ellers.

Hvis man har valget: ALDRI begynn på Efexor! Det er det eneste rådet jeg kan gi...

Skrevet

Bra vi er forskjellige! Efexor har reddet livet og livskvaliteten min....

Gjest _Leela_
Skrevet

Jeg gikk på Efexor en periode (kanskje 1 1/2 år), men ikke så høy dose da. Da jeg skulle slutte så begynte jeg å ta tabletten annenhver dag og så hver tredje dag tror jeg (anbefalt av fastlege). Merket ingenting spesielt, bortsett fra at de få bivirkningene jeg hadde av Efexor ble borte (dvs ville drømmer og tørr munn).

Gjest Chaneia
Skrevet

Har brukt Efexor i 6 år,har hatt god effekt,men for ett år siden fikk jeg sus i ørene,lurer på om andre har samme erfaringer som jeg,har prøvd å slutte,men da er det akkurat som elektriske støt i hodet.Har gått ned til 75mg,men da syns jeg angsten blir sterkere.Får bare la det suse og prøve å glemme gresshoppene som jobber i ørene. :lete:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...