Gå til innhold

lørdagsgodteri borte vekk

Fremhevede innlegg

Gjest Madam Felle
Skrevet
nei det har noe med læringsutvikling og oppfattelse hos mennesker.

Barn lærer best av handling ikke teori.

Ja, men hvorfor skal du straffe et barn som er uskyldig, for å lære den som er skyldig samvittighet? Og hvorfor skal du bruke et uskyldig barn, til å lære et annet barn noe i det hele tatt?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

takk for alle svar og meninger. skulle gjerne bare ha straffet synderen, men problemet er at jeg ikke vet hvem det er 100%. ingen innrømmelser så langt...

Gjest *orestes
Skrevet
Nei for det gjør ikke noe å straffe uskyldige barn, men vi kan ikke gjøre det samme mot voksne? Er det det du mener? For det er slik jeg forstår dine svar

Det samme gjøres da mot voksne. Har man f.eks. et gode som alle kan benytte seg av(kanskje noe så banalt som vaffelsteking på jobb med selvbetjening mot noen kroner i en skål), og enkeltpersoner utnytter dette grovt (ikke betaler/forsyner seg av slantene), så risikerer man at godet forsvinner - og uskyldige "straffes" ved at de ikke lenger får nyte godt av det.

Å sammenligne det å miste et gode som lørdagssnop med fengselsstraff er tåpelig.

Skrevet
takk for alle svar og meninger. skulle gjerne bare ha straffet synderen, men problemet er at jeg ikke vet hvem det er 100%. ingen innrømmelser så langt...

Da får du bare forklare det som det ar - at det som har skjedd er veldig leit, og når én har tatt nesten alt snopet, så blir dessverre alle fri.

Gjest mzluze i.i
Skrevet

Nå er det vel ikke heeelt umulig at det er mer enn en skyldig her ?

To av barna er så store at de nådde opp....

Forøvrig likte jeg ideen med strafferabatt hvis innrømmelsen kommer. Det beste er å si ifra, mener nå ihvertfall jeg.

Skrevet

Det som er interessant er jo hva den eldste sa, for jeg regner med at TS har snakket med h*n om godteripapiret i søppelbøtten? Hadde h*n forklaring på hvordan de har havnet der?

Jeg hadde ikke gitt meg bare fordi et stort barn blånektet.

Skrevet
Det som er interessant er jo hva den eldste sa, for jeg regner med at TS har snakket med h*n om godteripapiret i søppelbøtten? Hadde h*n forklaring på hvordan de har havnet der?

Barn kan være sleipe. Det kunne godt ha vært det andre barnet som la det i brorens/søsterens søppelbøtte for å slippe unna selv... :sjenert:

Gjest Madam Felle
Skrevet
Det samme gjøres da mot voksne. Har man f.eks. et gode som alle kan benytte seg av(kanskje noe så banalt som vaffelsteking på jobb med selvbetjening mot noen kroner i en skål), og enkeltpersoner utnytter dette grovt (ikke betaler/forsyner seg av slantene), så risikerer man at godet forsvinner - og uskyldige "straffes" ved at de ikke lenger får nyte godt av det.

Å sammenligne det å miste et gode som lørdagssnop med fengselsstraff er tåpelig.

Det blir vel litt annerledes, for den goden du snakker om må man betale for. Dermed er det egentlig ikke en gode, men noe du faktisk betaler for å få. Men du kan jo kalle det en gode om du vil, men dere kunne sikkert fått det tilbake om dere var villig til å betale mer for vaflene, noe dette barnet ikke har muligheten til før den skyldige forteller sannheten.

Skrevet
Sånn går det når man forbyr barn noe ... da tar de det. Bedre å lære ungene å spørre hvis det er noe de vil ha ... da slipper man at de stjeler fra skapene.

Dette forutsetter jo at man isåfall ALLTID sier ja når de spør. Og det er ikke jeg interesset i i vårt hus.

Skrevet
Det blir vel litt annerledes, for den goden du snakker om må man betale for. Dermed er det egentlig ikke en gode, men noe du faktisk betaler for å få. Men du kan jo kalle det en gode om du vil, men dere kunne sikkert  fått det tilbake om dere var villig til å betale mer for vaflene, noe dette barnet ikke har muligheten til før den skyldige forteller sannheten.

Du måtte henge deg opp i de kronene? Som sagt, så var det et eksempel. Vi kan gjerne si at vaflene er gratis, men at godet forsvinner fordi noen steker opp og spiser alle i løpet av én time. :ler:

Poenget er: Goder som et fellesskap får, vil ofte forsvinne (for alle) dersom enkeltindivider misbruker det.

Skrevet

Ser at det anbefales straff i opptil en mnd her, og det ville jeg IKKE gjort! Straff som skal vare i så lang tid er vanskelig å gjennomføre, både fordi man gjerne mykner når det har gått en stund siden ugjerningen, og også fordi uventede ting som bursdager el kan komme iveien. Vi er mer for straff i nær fremtid som vi vet vi klarer å gjennomføre. Hvis ikke vil straffen miste sin forebyggende effekt.

Skrevet

Lubelillen kan ikke gå forbi en godtepose i heimen, så her hadde det ikke blitt noen straff :gullengel:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...