Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har vært hjemme nå i 7 måneder pga diverse ting som skjedde, trengte litt ro rundt meg og barna. Sa opp jobben jeg hadde den gang.

Nå vil jeg ut igjen. Jeg studerer og holder på med lektorutdannelse, men det går smått siden jeg tar det på deltid.

Kunne tenke meg å jobbe som lærervikar i grunnskolen. Men hvordan gå frem for å skaffe meg det?

Jeg har videregående, en utdannelse fra før og er nå som sagt i gang med en ny. Har ingen spesielle fag rettet mot grunnskole, da jeg satser på en mer spesialisert utdannelse mot en spesiell linje på vgs.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ringte skole- og barnehagesektoren i kommunen, og fikk beskjed om å sende en søknad dit. Det er viktig å få med at det er lærervikar du ønsker å være, og hvilke skoler i kommunen det passer best å jobbe for. (Vitnemål må sendes med, for man blir ikke innkalt til intervju på vanlig måte.)

Så ble jeg oppringt av en skole i nærheten noen dager senere. Der ble jeg et helt år... :)

Eventuelt kan du helt sikkert ringe direkte til den skolen du ønsker å jobbe, og spørre om de har behov for vikarer.

Lykke til!

Skrevet (endret)

Forresten, det kreves ingen utdannelse utover videregående for å være vikar i grunnskolen. Det du eventuelt har ekstra er bare et pluss!

Endret av brumma*
Skrevet

Tusen takk for svar Brumma* :) Da skal jeg sette meg ned i kveld å finne frem papirene mine og skrive en åpen søknad. Har mange skoler i nærheten her, og kan jo i første omgang sende en søknad til dem.

Vet du forresten hvordan lønnen er som lærervikar?

Skrevet

Jeg tror det ligger på rundt 120 kr timen. Etter 2 uker i den samme stillingen (altså ikke stillingen som "lærervikar", men f.eks i samme klasse) får man mer, rundt 150 kr timen.

De som er under utdanning får endel mer, så du kan jo håpe at den påbegynte utdanningen din er relevant. Tror jeg leste at man da kan få rundt 200 kr timen!

Skrevet
Jeg tror det ligger på rundt 120 kr timen. Etter 2 uker i den samme stillingen (altså ikke stillingen som "lærervikar", men f.eks i samme klasse) får man mer, rundt 150 kr timen.

De som er under utdanning får endel mer, så du kan jo håpe at den påbegynte utdanningen din er relevant. Tror jeg leste at man da kan få rundt 200 kr timen!

Takk for gode svar :) Da vet jeg litt hva jeg kan forholde meg til. Jobber også mye frilans, men savner å treffe andre nå.

Skrevet

Min venninne som er ferdig med to år på lærerhøyskolen får faktisk mindre enn min sambo som ikke har noen annen utdanning enn vgs.

Men jeg husker ikke tall....

Skrevet

glemte å si:

min venninne har hele klasser alene og blir som oftest satt opp litt i forveien, mens min sambo tar seg gjerne av et eller to vanskeligstilte barn, eller bare er med en annen lærer som ekstrahjelp i timene. Han blir stort sett ringt dagen før eller samme dag.

Skrevet
glemte å si:

min venninne har hele klasser alene og blir som oftest satt opp litt i forveien, mens min sambo tar seg gjerne av et eller to vanskeligstilte barn, eller bare er med en annen lærer som ekstrahjelp i timene. Han blir stort sett ringt dagen før eller samme dag.

Takk for svar til deg også Vampyra. Får visst undersøke litt ang lønn, men det er ikke lønnen som er det viktige her heldigvis. Bare jeg ikke får betalt i luft ;)

Skrevet

Regner med at sabmboeren din da jobber som assistent. De lønnes lavere enn en lærervikar, så da var det rart at han får mer betalt en venninna di.

Jeg fikk ca 150kr pr skoletime da jeg jobbet som lærervikar. Grei lønn dersom du får mange vikartimer, men er det smått med vikariater en måned, så kan det bli magert.

Skrevet
Regner med at sabmboeren din da jobber som assistent. De lønnes lavere enn en lærervikar, så da var det rart at han får mer betalt en venninna di.

Jeg fikk ca 150kr pr skoletime da jeg jobbet som lærervikar. Grei lønn dersom du får mange vikartimer, men er det smått med vikariater en måned, så kan det bli magert.

Nei han er vikar... :klø: Har aldri hørt noe om at han er assistent... Skal høre med han jeg!

Skrevet

Eg sendte mail til barneskulenskulen i vår og spurte om dei hadde behov for vikarar, dagen etter var eg i full jobb! :ler:

No har eg fått 50% fast vikariat.

Eg studerer fulltid ved sida av jobbinga, og skal bli lektor.

Eg får 200 kroner timen.

Skrevet

Husk at lønna varierer etter om man blir satt oppp på enkelttimer, eller får jobb på kontrakt over litt lengre tid.

Skrevet

Da har jeg sendt epost til de nærmeste skolene, og det ble mange det. Ingen er lenger enn 15 minutter kjøring unna hjemmet. Håper jeg får et positivt svar fra en eller flere av dem.

Jo mer jeg har tenkt på dette i helgen, jo mer har jeg lyst. Har jobbet med undervisning av voksne før og i barnehage, så jeg er ikke helt blank på feltet ;)

Takk til alle som tok seg tid til å svare meg :)

Skrevet

Jeg har jobbet litt som lærervikar på barneskolen i perioder, - og har da fått betalt ca. 170 kr timen. Jeg er ikke utdannet lærer, men har høyere utdannelse.

Skrevet

Jeg fikk 121 kr timen ved kortere vikariater, og 153 kr timen etter to uker dersom et vikariat varte i minimum de to ukene sammenhengende.

Jeg hadde da fullført tre av fire år på lærerskolen, og var bla. ferdig med all pedagogikk.

Skrevet

Har nå fått svar fra 6 skoler, en god svarprosent. Tre av skolene ville ha nærmere samtale med meg allerede denne uken, og tre av skolene har satt meg på vikarlisten :) Så dette ser jo faktisk ut til å gå kjempebra.

Dere som har jobbet som lærervikar. Har dere stort sett fått jobbet så mye dere vil, eller har det vært ganske snaut i perioder?

Skrevet

For meg ble det faktisk ganske mye jobbing. Jobbet mer eller mindre kontinuerlig i 3 måneder. Jeg fikk mye ansvar da en av lærerene ble langtidssykemeldt. Til tider var det bruk for flere vikarer og jeg ble satt inn der behovet var størst.

Flott at du har fått så mange svar. :) Kanskje du kan vikariere på flere av skolene hvis mengden timer du får på hvert sted er liten?

Skrevet
Kanskje du kan vikariere på flere av skolene hvis mengden timer du får på hvert sted er liten?

Var det jeg tenkte også :) Må også få det til å passe med de to forelesningene jeg har i uka ;)

Skrevet

Så hvis en har fått tilbud om et 2 måneders vikariat på en ungdomsskole, med mellom 7-12 ukentlige skoletimer, kan en vikar som utelukkende har bestått vgs. håpe på ~150 kr/timen? Det låter unektelig ganske bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...