Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jobber som lærer og i den forbindelse skal jeg på leirskole (bemannet)

Noen som vet hvordan dette kompenseres (stoler ikke helt på rektoren min - han sier forøvrig ca 4500,- eller avspasering)

Reisetiden (inkl et måltid) er ca 7 timer hver vei utenom vanlig arbeidsplan (utenom tid bundet til arbeidsplassen).

Ang konferanser

Har fått spørsmål om å være med på en konferanse i Haugesund. Hvordan er det vanlig at slike reiser kompenseres? Av reisetid vil nok mesteparten falle utenom arbeidstid samt at det avsluttes etter vanlig arbeidstid. Men lurer på om dette kompenseres i det hele tatt......

Noen som har peiling/erfaring her?

Videoannonse
Annonse
Gjest Hedda Gabler
Skrevet

På vår skole fikk vi ikke lov til å avspasere pga. nye retningslinjer (fra Utdanningsforbundet?), det skal utbetales kompensasjon. Husker dessverre ikke satsene. Det har medført at det er så dyrt å sende lærere på overnattingsturer at det helst blir unngått.

Spør den lokale klubben din, de kan hjelpe deg.

Skrevet

Spør den lokale klubben din, de kan hjelpe deg.

Har prøvd å ringe dem, men de var ikke helt sikre og skulle prøve finne det ut. Ringte på mandag, men har ennå ikke fått noe svar :sjenert:

Gjest Gjesten
Skrevet

Eg veit om lærarar som ikkje har fått kompensert noko av leirskulen, andre som har fått 1000 kroner, andre igjen har fått ei veke avspasering. Utdanningsforbundet er ein dårleg organisasjon, og de lærarar burde snart sei frå! Eg meldte meg ut så fort eg slutta som lærar, dei har aldri gjort noko for meg.

Seminar fekk vi aldri kompensasjon for, vi reiste til lunch fredag og var til lørdag. Dette erstatta ein planleggingsdag, sjølv om vi ikkje kom heim før 16 på lørdag. Men du har som regel rett til å sei nei til slikt altså, sjølv om rektor ikkje er så glad i sånt...

Skrevet

Vi fikk aldri noen kompensasjon for leirskole eller andre typer overnattingsturer.

Skrevet
Eg veit om lærarar som ikkje har fått kompensert noko av leirskulen, andre som har fått 1000 kroner, andre igjen har fått ei veke avspasering. Utdanningsforbundet er ein dårleg organisasjon, og de lærarar burde snart sei frå! Eg meldte meg ut så fort eg slutta som lærar, dei har aldri gjort noko for meg.

Seminar fekk vi aldri kompensasjon for, vi reiste til lunch fredag og var til lørdag. Dette erstatta ein planleggingsdag, sjølv om vi ikkje kom heim før 16 på lørdag. Men du har som regel rett til å sei nei til slikt altså, sjølv om rektor ikkje er så glad i sånt...

Hvis ikke Utdanningsforbundet duger for en lærer, hvilke andre organisasjoner er en typisk lærer medlem i da? :forvirret::overrasket:

Gjest Gjesten
Skrevet

Eg var organisert der til eg slutta som lærar, men hadde eg hatt overskudd til det hadde eg starta ein ny organisasjon som ikkje var nikkedukker for etaten og departementet. Utdanningsforbundet er for stor og for politisk til å vere ein god organisasjon. Akademikerne er min organisasjon no.

Skrevet

Du skal ha kompensasjon for leirskole. Det er nytt reglement i fjor, og tror 4500 stemmenr sånn noenlunde. Det gamle reglementet var gunstigere for lærerene, men det var slett ikke alle kommunene som benyttet det. Overnatting utover leirskoler og turer som er fastsatt fra år til år, pleier en ikke få kompensasjon for.

Seminar ol. ses som regel på som et "gode" der du er heldig som får være med. Det pleier ikke være kompensasjon for slikt. Det er vanlig at en for eksempel reiser på personalseminar en torsdag og kommer hjem lørdag kveld eller søndag kveld. Dette regnes som en planleggingsdag. Oftest er reise og opphold dekket. Ganske ofte betaler deltaker for maten eller noen måltid selv under påskudd av at "mat må en ha hjemme og".

-Og til dere som sikkert vil si at jeg er en lærer som syter over at vi har det så ille, så er ikke det tilfelle. Dette er kun ment som et saklig svar på et saklig spørsmål, og ikke et klageinnlegg.

Er forøvrig en lærer som trives godt med yrket mitt

Skrevet

Du kan lese SGS 1010, " følge av pasient/ klient/ elev - Ny leirskoleavtale". Her vil du finne hva du har krav på når du drar på leiskoleopphold. Del 2 gjelder for opphold ved bemannet leirskole. Avtalen vil du nok finne på KS og Utdanningsforbundet sine nettsider. Jeg fikk selv denne avtalen på et kurs i Utdanningsforbundet.

Jeg har ved hjelp av denne avtalen regnet meg frem til at jeg skulle ha hatt en godtgjørelse på ca 6300 for et leirskoleopphold ved en ubemannet leirskole. Men dette kommer ann på hviletid, reisetid, bemannet / ubemannet leirskole etc.

Skrevet
Eg var organisert der til eg slutta som lærar, men hadde eg hatt overskudd til det hadde eg starta ein ny organisasjon som ikkje var nikkedukker for etaten og departementet. Utdanningsforbundet er for stor og for politisk til å vere ein god organisasjon. Akademikerne er min organisasjon no.

Jøss, jeg visste ikke at lærere i grunnskolen er akademikere :overrasket:

Er "alle" akademikere nå plutselig? :forvirret:

Akademikerne er vel bare en hovedsammenslutning, så da da må det være et av de mindre småforbundene da, hvilket annet forbund kan en lærer være medlem i?

Skrevet

Fikk en ukes avspasering.

Seminar fikk vi ikke noe for, men det får vi heller ikke der jeg jobber nå (staten).

Gjest Gjesten
Skrevet

Jeg er akademiker fordi jeg har universitetsutdannelse, der jeg jobbet hadde nesten alle lærerne universitetsutdannelse. Det er vanlig det...

Skrevet

Hvis du ikke vil være med i Utdanningsforbundet eller synes den er for stor eller whatever, så har du, stort sett, bare to andre alternativer:

Enten

Norsk Lektorlag (kun for lektorer og konsentrerer seg mest om videregående)

http://www.norsklektorlag.no/

Norsk Lektorlag er et forbund innenfor hovedorganisasjonen Akademikerne.

eller

Skolenes landsforbund (for alle ansatte i skole og oppvekst, men med overvekt av lærere, deriblant lektorer)

http://www.skoleneslandsforbund.no/

Skolenes landsforbund er et forbund innenfor hovedorganisasjonen LO.

Jeg vil anbefale den sistnevnte organisasjonen, for de har en mer solidarisk holdning til andre yrkesgrupper og ser skolen som en helhet.

Gjest Den samme som over
Skrevet

Glemte å si at det har vært "vill vest" når det gjelder betaling av lærere på tur.

Men i fjor kom SGS 1010 og nå er det klare og faste regler for kompensasjon (penger og avspasering) ved leirskole, enten bemannet eller ubemannet. DIN REKTOR SKAL HA AVTALEN, hvis du ikke klarer å leite det opp på nettet selv.

Når det gjelder at arbeidsgiver vil sende deg på seminar i Haugesund: Lærerne skal ha arbeidsplaner. Seminaret skal inngå i arbeidsplanen. Reise til og fra skal godtgjøres etter den ordningen som gjaldt i staten på overførelsestidspunktet. Det betyr at med unntak av den første timen, teller resten av reisen fullt ut som arbeidstid. Hvis du må overnatte, skal selvsagt skolen betale det, samt alle måltider. Men du kan ikke tvinges til å reise langt vekk og overnatte.

Hvis personalet skal ha personalseminar, er det frivillig å delta. Her kommer ofte egenbetaling (og bruk av fritid) inn, men det er slikt som lærerne (de tillitsvalgte) og rektor blir enige om. Ingen kan pålegges å delta, selv om rektor og de tillitsvalgte er blitt enig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...