Gå til innhold

godteri! jeg er avhengig!

Fremhevede innlegg

Skrevet

jeg er avhengig av godteri. jeg spiser smågodt hver dag! utenom når jeg er lei meg (når typen min dumpa meg spiste jeg nesten ikke noe på 2 uker).

noen tips til å ikke ville ha godteri? må jeg bli hypnotisert??? hehe.. prøvde krom men det funket ikke så bra som jeg hadde håpet på. noen tips?

jeg spiser forøvrig sunt ellers, mye laks og kylling, sjeldent pizza/pasta etc. 2 brødskiver til frokost. drikker ikke brus. sjeldent alkohol. trener 6-10 timer i uken, kondis og styrke (er instuktør i sykkel / sal, utdannet hos nih, så kan litt om kosthold, er bare så utrolig avhengig av godteri, så om noen har noen tips..?)

takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har det på samme måte, men har funnet ut at hvis jeg setter hardt mot hardt vil det gå over av seg selv. Det er ille den første uka, men etter den så føler man seg faktisk bedre av å ikke spise godteri. Jeg mister iallefall lysten på det når jeg ikke har spist det på en stund, men smaker jeg på noe sååå er jeg ute å kjøre...

Er du sikker på at du spiser nok vanlig mat? Hvis du trener så mye som du sier at du gjør så trenger du masse energi.. Så kanskje du skulle legge inn noen mellommåltider? Spis ofte men lite, og velg matvarer som metter lenge.. Søtsug kan være at kroppen trenger energi - raskt..

Skrevet

Hvis du først greier å la være å spise godteri en stund gir søtsuget seg veldig etter en uke eller så. Hvis ikke det hjelper, kan det lønne seg å kutte ned på andre karbohydrater også, og spise mer proteiner og fett i forhold. Det skal også hjelpe med krom-tilskudd.

Skrevet

Eller, du trenger vel ganske mye karbohydrater også da, siden du trener så mye...

Skrevet

jeg begynte å bytte ut godteriet med frukt, sørger alltid for å ha frukt i nærheten når hungern setter inn.. mein noen ganger kan jeg ikke dy meg :sjenert:

Skrevet

Hvis du får lyst på godteri ikke kjøp smågodt som du kjøper i store mengder. Velg heller en av de minisjokoladene hvis du MÅ ha noe. Det holder som regel for å dempe søtsuget.

Skrevet
Velg heller en av de minisjokoladene hvis du MÅ ha noe. Det holder som regel for å dempe søtsuget.

Hah, det hjelper ikke for alle. Får jeg først èn, må jeg ha flere.. ville du rådet en alkoholiker til å stille suget med en liten drink?

Skrevet

Prøv å ta krom en stund

Krom skal visstnok dempe søt-hunger...

Skrevet
Prøv å ta krom en stund

Krom skal visstnok dempe søt-hunger...

Henger meg på her jeg ;)

Jeg har samme problemet :forvirret: og krom har virkelig hjulpet meg :sjarmor:

(men det er ikke alle som får like bra effekt av den)

Lykke til :klem:

Skrevet

Hun skrev jo at det ikke funket for henne.

Er i akkurat samme situasjon som trådstarter :( Smågodt er godt<3

Skrevet

Hvis du virkelig vil slutte så greier du å slutte. Vet det er vanskelig med ting man er avhengig av, men sukker går det an å venne seg av. Ja, det er vanskelig, men folk greier å slutte å røyke også. Litt besluttsomhet og viljestyrke må til. Det er ikke enkelt, men tenkt på den gode følelsen du får når du greier å gå forbi godterihylla på butikken. Det finnes ingen mirakelkur er jeg redd.

Skrevet

Jeg spiser mye sukkerfrie pastiller. Vet det ikke er bra med for mye kunstig søtstoff, men det hjelper i en avvenningsperiode. Her om dagen sprakk jeg og spiste masse hveteboller, sjokolade og godt&blandet, det endte med UVI og munnskåll. Kroppen min begynner visst å venne seg til et sunnere liv. ;)

Skrevet (endret)

---

Endret av Hoppetaujenta
Skrevet

Det dumme med frukt er at man liksom ikke blir "tilfredsstilt" av det - man kan spise mye, men ha like lyst på noe "ordentlig" godteri etterpå.

Og når jeg prøver å spise mer ordentlig mat, store porsjoner, eller ofte, så jeg ikke skal ha lyst på snop til en hver tid, så legger jeg på meg fort.

Derfor har jeg funnet ut at jeg skal la meg selv få lov til å spise snop. Det er jo stort sett bare tennene det går ut over..? (Jeg er avhengig av drops, lakris etc, ikke så mye sjokolade, så jeg legger ikke på meg av snopet -- tror jeg da)

Skrevet
Det dumme med frukt er at man liksom ikke blir "tilfredsstilt" av det - man kan spise mye, men ha like lyst på noe "ordentlig" godteri etterpå.

Og når jeg prøver å spise mer ordentlig mat, store porsjoner, eller ofte, så jeg ikke skal ha lyst på snop til en hver tid, så legger jeg på meg fort.

Derfor har jeg funnet ut at jeg skal la meg selv få lov til å spise snop. Det er jo stort sett bare tennene det går ut over..? (Jeg er avhengig av drops, lakris etc, ikke så mye sjokolade, så jeg legger ikke på meg av snopet -- tror jeg da)

Det er håp så lenge liket fiser... :ironi:

Gjest beekeeper
Skrevet

Funker kanskje ikke for alle, men jeg har spist næringsbarer istedet for vanlig sjokolade, ble så mettende til slutt at jeg ikke fikk lyst på.

Gjest Elfrida
Skrevet

Det med å holde seg fullstendig unna smågodt i en periode (kanskje 2-3 uker) hjelper veldig bra! De ukene kan være tøffe, men etterpå blir trangen til noe søtt nærmest borte. Og når man har kommet så langt er det viktig å passe på at man ikke spiser godteri av gammel vane, fordi det står framme og man har det hyggelig etc. Da er man fort tilbake der man startet.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Prøv å handle alt usunt på egen kvittering (ikke juks!) og legg sammen det du har brukt/antall kilo pr uke. Burde holde som motivasjon ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...