Gjest sNART student Skrevet 25. august 2006 #1 Skrevet 25. august 2006 Alle de debattene om hvorvidt man klarer seg på kun studielån eller ikke fikk meg til å tenke på at det ikke er bare forbruket det kommer an på, men også mengde pensum og prisen på bøkene. Da spør jeg: Hva studerer du og hva bruker du gjennomsnittlig på pensumlitteratur per semester? Hvor mye har du betalt så langt i dette semesteret?
Gjest gjesta Skrevet 25. august 2006 #2 Skrevet 25. august 2006 Varierer jo veldig mye hva bøkene koster.. noen koster 200 kr, mens i fjor måtte jeg ha en som kostet 900 kr. Prøver så godt det lar seg gjøre å kjøpe brukte bøker da! Hvert semester har jeg 4 fag, det vanligste er vel at det er 1 bok pr. fag, noen ganger er det 2.. Da blir det vel gjennomsnittlig ca 1000 kr pr semester, hvis ejg får tak i alle brukt. Det har jeg ikke gjort de siste årene da. Vil tror det ligger på mellom 1000 og 2000 kr i semestere, klarer ikke å være mer nøyaktig. Dette semesteret skal jeg ha veldig få fag med bøker, og bruker også en bok jeg jkøpte i fjor. Til nå har jeg kjøpt 2 bøker for tilsammen 400 kr, og tror ikke jeg må bruke mer heller Jeg går forresten på en sivilingeniørlinje.
Tuddelidu Skrevet 25. august 2006 #3 Skrevet 25. august 2006 Går Matematikk/statistikk. Dette semesteret har jeg brukt ca. 1800 kroner på bøker, men flere av disse brukes i flere semestre. Mattebøker er generelt dyre, men vi trenger til gjengjeld ikke så mange bøker som de som studerer mer samfunnsvitenskaplige fag.
nea Skrevet 25. august 2006 #4 Skrevet 25. august 2006 Kommer veldig ann på åssen fag du tar. Jeg tok Historie grunnfag og brukte 3000 på et semester, men det er det meste jeg har hørt om også. Nå går jeg å naturfag og må nok ut med ca 1500 dette semesteret, er en heldig får en de brukt eller kan låne de på biblioteket på skolen.. Du kan jo evt selge bøkene året etterpå. Det gjorde jeg og dermed har jeg gått i pluss med "skolebøker- budsjettet"
Gjest gjesta Skrevet 25. august 2006 #5 Skrevet 25. august 2006 Jeg går samfunnsernæring. Siden det er andre året den linjen eksisterer så kan jeg ikke kjøpe brukte bøker, siden mange ikke vil selge bøkene sine før de er ferdig med alle 3. årene, i tillfelle man får bruk for de senere i studiet, og det kan jeg jo forstå.. Til nå har jeg brukt over 2000 kr på bøker, og skal kjøpe 3-4 bøker til dette emnet som varer frem til oktober, så er det et nytt emne med nye bøker. Noen av bøkene er svindyre, mens mye er bare rapporter o.l og de koster vel 100 kr stykket, men når man skal ha en del så blir det jo dyrt.. Regner med å betale rundt 10 000 av lånet mitt på 80 000 på pensumlitteratur og obligatoriske studiebesøk etc. I Oslo er det jo umulig å være student med bare studielån.. Av og til skulle jeg ønske at jeg studerte i Volda der store leiligheter koster 2500-3000 i mnd inkludert strøm.. Studielånet varer nok lengre for studentene ved distriktshøyskolene vil jeg tro..
Flarn Skrevet 25. august 2006 #6 Skrevet 25. august 2006 Jeg går statsvitenskap, og kjøper alt nytt. Dette siden mye av pensum skiftes ut hvert år, samt at jeg synes det er verdt kostnaden å få helt nye, rene bøker. Jeg selger heller ikke bøkene mine videre, kall meg gjerne sær, men jeg blir litt glad i dem. Dette semesteret har jeg brukt 2700 på bøker, også må jeg kjøpe to kompendier til 750 kr utenom. Når det er sagt, så greier jeg meg fint økonomisk, har jo hatt 3 måneder med arbeid nå.
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2006 #7 Skrevet 25. august 2006 Går på sykepleien og har dette semesteret brukt... 5500,-
Gjest gerd Skrevet 25. august 2006 #8 Skrevet 25. august 2006 Jeg går på profesjonsstudiet psykologi. Jeg bruker omtrent 2000 til 3000 hvert semester. Kunne vel alltids kjøpt noen brukt, men jeg liker nye, umerka bøker. Selger heller aldri bøker.
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2006 #9 Skrevet 25. august 2006 Så langt har jeg brukt ca 460kr, på en bok. Vi har ett og ett fag om gangen, fire til sammen, i år. Så jeg kjøper bøkene etterhvert som jeg trenger de. Tilsammen har jeg vel 7 bøker i mitt pensum. Studerer film og fjernsyn. Har ikke sett noen avertere for brukte bøker til salgs, men har ikke sett etter heller. Ettersom mye av pensumet er på engelsk, lurer jeg på om det kan lønne seg å kjøpe de gjennom amazon fra England...? Men får se.
Gjest Gjesta Skrevet 25. august 2006 #10 Skrevet 25. august 2006 De fleste bøkene mine koster fra 400-600 kr og jeg må ha 4-6 av dem hvert semester (det varierer selvfølgelig hvert år...) Jeg studerer ledelse.
Gjest joje Skrevet 25. august 2006 #11 Skrevet 25. august 2006 Dette semesteret har jeg brukt 4600 kr på pensum, og da har jeg to kompendier igjen som jeg må kjøpe. Vi skal heldigvis bruke flesteparten av bøkene neste semester også, så da trenger jeg bare to nye. Regner med at de koster rundt 1000kr tilsammen. Jeg går på siviløkonom.
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2006 #12 Skrevet 25. august 2006 De første årene ble det vel ca. 3000 pr. semester (måtte ha bøker for minst 700 pr. fag, og 4 fag i semesteret.). Enkelte semestere ble det opptil 4000. Nå derimot er det så rare små fag at det ikke trykkes bøker, men heller kompendium til 100 - 200 kr, eller hente pensum fra internett, så dette semesteret blir det vel kr. 500. Nå kjøper jeg alt nytt, liker ikke brukte bøker, men uansett er det så mye som kommer nytt at man ikke kan regne med å kjøpe mer enn 1/2 brukt.
Gjest -eline- Skrevet 25. august 2006 #13 Skrevet 25. august 2006 Har studert et praktisk kreativt fag i tre år og har knapt kjøpt ei pensumbok (derimot har det gått mye penger til annet utstyr), nå skal jeg begynne på master og det ser ut til at det blir ganske så anerledes... Har ca 5-6000 siders pensum og kun kjøpt inn tre av bøkene (samlet ca 800 sider), til den nette sum av 860 kr, tror dette kan bli dyrt. Er et smalt studium, vanskelig å kjøpe brukt og jeg tror det billigste vil være å bestille via nett. Belager meg på å bruke noen tusenlapper. Tror ikke jeg vil selge bøkene etterpå, hvertfall ikke alle, da de nok vil være hjelpsom også senere.
Soul Skrevet 25. august 2006 #14 Skrevet 25. august 2006 Jeg går 2. året på sykepleie og hittil dette semesteret har jeg brukt 2500 kr. Det er vel fortsatt et par bøker til som står på pensum så det blir nok ca 3000 kr. Men jeg brukte mer forrige skoleår siden det er noen av bøkene vi bruker videre. Må legge til at er det få sider som er pensum i en bok så kjøper jeg ikke (låner eller kopierer evt.).
Gjest mariQua Skrevet 25. august 2006 #15 Skrevet 25. august 2006 Jeg bruker vel i snitt 3500-4000 kroner hvert semester. Juridisk fakultet.
brumma* Skrevet 25. august 2006 #16 Skrevet 25. august 2006 Det varierer veldig. Noen bøker er billige, andre er utrolig dyre. Dette semesteret har jeg vel brukt rundt 2000 kroner, og da er alt kjøpt nytt. Jeg studerer jus, og det er veldig vanskelig å få tak i brukte bøker. Jeg selger heller ikke mine...
Blueberry Skrevet 27. august 2006 #17 Skrevet 27. august 2006 Jeg har stort sett brukt mellom 1000 og 2000 kr hvert semester på humanistiske fag. Noen år har jeg fått kjøpt en del nytt, og noen ganger lånt på biblioteket.
Vendelin Skrevet 27. august 2006 #18 Skrevet 27. august 2006 Skulle jeg kjøpt alle bøkene på pensumlista dette året (3.år sykepleier) hadde jeg nok endt på iallefall 5-6.000 hvert semester Heldigvis er det lov å kopiere litt også, eventuelt låne bøkene på biblioteket og ta notater fra de hvor man bare har noen sider eller noen få kapitler pensum.(er sjeldent hos oss at alle kapitlene er pensum). Så ender nok på rundt halvparten.
Saeria Skrevet 27. august 2006 #19 Skrevet 27. august 2006 Jeg har brukt rundt 2000 kroner på pensum til nå. mangler fortsatt to bøker, men den ene kommer ikke ut før 4 september, og den andre trenger vi ikke før i november.
Tigerlily Skrevet 27. august 2006 #20 Skrevet 27. august 2006 Jeg går arkeologi, mitt 2. semester brukte vi alle 7000kr (!) på pensum (for det meste kompendier, samt noen bøker) - og det var ikke mulig å få tak i brukt da nesten alle beholder bøkene/kompendiene sine for ettertiden. Til nå har jeg kjøpt kanskje 20% av pensum jeg trenger, har brukt nesten 2000kr. Kan heldigvis kopiere en del, men resten må kjøpes. Jeg hater når pensum består av små bøker på 150 sider som koster 350kr!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå