kkristin Skrevet 25. august 2006 #1 Skrevet 25. august 2006 http://www.dagbladet.no/kultur/2006/08/25/474850.html
Gjest Gjesta Skrevet 25. august 2006 #2 Skrevet 25. august 2006 Verdisyn og holdninger må vel være forankret inni en for at det skal bli en del av deg? Å oppføre seg pent for å få en pizza ser jeg på som brannslokning og en slags fallit-erklæring. Man oppnår kanskje "greie" barn der og da (i allefall inntill de går lei av pizza) men det endrer vel ikke på holdninger, empati og verdisyn hos barna?
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2006 #3 Skrevet 25. august 2006 hos min stesønn er det slik i klassen (og sikkert hele skolen) at de får utdelt noen pappbiter om de har vært snille, og når de ha fått x antall slike biter så kan de bytte det inn i søtsaker?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?
kkristin Skrevet 25. august 2006 Forfatter #4 Skrevet 25. august 2006 Syns det er en utrolig bra artikkel!
Festus Skrevet 25. august 2006 #5 Skrevet 25. august 2006 Jeg blir helt matt når jeg leser slikt... På feks. en fotballkamp får min datter belønning (kakebit eller vaffel som de selger på kamparenaen) uansett om hun har scoret mål eller ikke.. (liker tellinga i ishockey, der de teller antall assistanser - dvs målgivende pasning). Hun får kjemperos når hun har spilt bra, og konstruktiv kritikk (hva kunne du gjort bedre der og da feks.) når hun har spilt "dårlig". Samtidig har jeg holdninga "jaja, det går sikkert bedre neste gang", "jaja, slik ble det i dag" osv., så hun føler ikke at hun skuffer meg dersom hun ikke spiller bra! (og her er det jo forskjell blant spillerne.. noen er jo naturtalenter, mens andre er det overhodet ikke...så "lista" må jo justeres etter forutsetningene!) Når det gjelder skolen, må hun gjøre så godt hun kan! Man kan ikke forlange det samme av alle. Noen er flinke teoretisk, og andre er flinke praktisk. Noen få er kjempeflinke i begge deler. Dersom hun ikke gjør det bra på skolen, må jeg hjelpe henne mer med leksene hjemme (på en slik måte at hun faktisk lærer noe da.. ikke si svarene feks...). Er hun "dårlig" på skolen, må jeg som forelder faktisk ta en del av ansvaret for det! Foreldre som har barn som ikke gidder må nok litt dypere enn pengeboka da ja.. feks. i deres egne holdninger, meninger, oppførsel og oppfølging. Evt dra inn profesjonell hjelp dersom det er for ille. Finne ut hvorfor barna ikke gidder! Og også her gjelder jo det å legge lista etter forutsetningene! Ikke alle er like glupe!
Gjest Bare innom Skrevet 25. august 2006 #6 Skrevet 25. august 2006 Kan en ikke se på "belønningen" fra et litt annet synspunkt? Jeg ser nemlig ikke noe galt i at barna får en belønning for noe de har gjort bra, vi voksne får jo disse belønningene hele tiden! Problemet dukker opp når de gjør noe bra kun for å få belønning. Men jeg forstår ikke helt hvorfor belønningen alltid skal dreie seg om mat eller godteri... På skolen hos barna er belønningen stort sett alltid opplevelser.
Brunhilde Skrevet 25. august 2006 #7 Skrevet 25. august 2006 Syns det er en utrolig bra artikkel! ← Kanskje du også kan fortelle hvorfor du syns det er en "utrolig bra artikkel"? Dere som reagerer så negativt på belønning, kan dere forklare hvorfor? Mener dere at dette også skal videreføres til voksenlivet der bl.a. lønn fastsettes etter innsats? Har dere "urokråker" som barn og er redd for at de skal gå glipp av belønning av den grunn? Jeg bare lurer, siden de som har svart i denne tråden ser ut til å synes at det å oppføre seg bra skal forbgås i stillhet...
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2006 #8 Skrevet 25. august 2006 Jeg ser nemlig ikke noe galt i at barna får en belønning for noe de har gjort bra, vi voksne får jo disse belønningene hele tiden! ← Jeg bare lurer, siden de som har svart i denne tråden ser ut til å synes at det å oppføre seg bra skal forbgås i stillhet... ← Det er ikke alle som mener at det å oppføre seg bra skla forbigås i stillhet!
Brunhilde Skrevet 25. august 2006 #9 Skrevet 25. august 2006 Det er ikke alle som mener at det å oppføre seg bra skla forbigås i stillhet! ← Det har du rett i, takk for at du gjorde meg oppmerksom på det. Akkurat det innlegget hadde jeg selvfølgelig hoppet over.
Lillesøster Skrevet 25. august 2006 #10 Skrevet 25. august 2006 PALS har et utolig flott opplegg. Jeg synes det blir så usaklig og teit når media slår dette opp som hovedfokus. PALS er så mye mye mer enn pizza og belønning. Velg og vær kritisk til det dere leser i tabloidpressen.
Gjest Frk Åberg Skrevet 25. august 2006 #11 Skrevet 25. august 2006 Jeg orket ikke å lese hele artikkelen nå (fordi det er vaarmth her), men jeg har lest andre steder at det å gi barn belønning for alt positivt de gjør, kan gjøre at de kun får en ytre motivasjon. F.eks. hvis barn får penger for å få gode karakterer, så vil pengene bli motivasjonen, ikke verdien av det å prestere godt i seg selv. Når belønningen faller bort, vil også motivasjonen til å prestere også bortfalle. Mao. kan belønning i form av ros virke bedre, fordi det bygger opp under andre følelser som kan bidra til indre motivasjon. Samtidig så ser jeg den at belønning kanskje kan virke i en startfase for å innarbeide gode vaner. F.eks. hvis barn får belønning for å være stille i klassen - kanskje de etter noen måneder, har fått gode vaner når det gjelder å ikke bråke (?). Hvis man ser belønning i et oppdragelsesperspektiv (ikke skolesammenheng), tenker jeg at det skal være unødvendig å belønne barnet for alle småting de gjør bra, som man normalt bør kunne forvente. Det blir noe annet om barnet har ADHD eller noe som gjør småtingene vanskeligere - at man kanskje da kan belønne slik at atferden går gradvis i mer "akseptabel" retning. Man må jo ta utgangspunkt i hvordan barnet er i utgangspunktet selvfølgelig.
Amanlis Skrevet 25. august 2006 #12 Skrevet 25. august 2006 PALS har et utolig flott opplegg. Jeg synes det blir så usaklig og teit når media slår dette opp som hovedfokus. PALS er så mye mye mer enn pizza og belønning. Velg og vær kritisk til det dere leser i tabloidpressen. ← Signerer denne Man kan lese mer om PALS her: http://www.atferd.unirand.no/pdf/palshefte.pdf
kkristin Skrevet 25. august 2006 Forfatter #13 Skrevet 25. august 2006 (endret) Dere som reagerer så negativt på belønning, kan dere forklare hvorfor? ← Dette står jo veldig bra beskrevet i artikkelen. "DET ANERKJENNENDE MØTET mellom mennesker er en gjensidig læringsprosess der man forsøker å ta den andres perspektiv. Dette møtet åpner samtidig for konflikt, fordi ulike perspektiver gir ulike forståelser av virkeligheten. Når oppdragelse blir grensesetting og samspillet mellom lærer og elev bestemmes av belønningssystemer, forsvinner gjensidigheten. Da kan konflikten mellom ulike perspektiver omdefineres til regelbrudd og utprøving av grenser. Syns det sies veldig bra her, som sagt. Deler av sitatet er slettet. Dere finner resten her. I henhold til Kvinneguidens regler er det ikke tillatt å gjengi materiale med kopirett. Se også Kopinors regler. Hannen -mod Endret 25. august 2006 av Hannen
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2006 #14 Skrevet 25. august 2006 PALS har et utolig flott opplegg. Jeg synes det blir så usaklig og teit når media slår dette opp som hovedfokus. PALS er så mye mye mer enn pizza og belønning. Velg og vær kritisk til det dere leser i tabloidpressen. ← Nå er innlegget det er linket til skrevet i sin helhet av Solveig Østrem, fungerende daglig leder ved Barnehagesenteret, Høgskolen i Vestfold. Greit at man kan være uenig i hennes kritikk og reservasjoner mot dette programmet, men å kalle innlegget hennes tabloid på bakgrunn av at det er publisert gjennom Dagbladet er en utrolig arogant måte å spenne ben på noen som ikke deler ditt syn eller er stiller spørsmålstegn ved noe du omfavner. De fleste programmer har styrker og svakheter, så hvorfor ikke heller argumentere for bruken av programmet og si noe om på hvilken måte du mener et program som har ytre motivasjon, dvs belønning og straff som to av fem kjernekomponenter kan bidra til varig, internalisert holdningsendring hos barn?
Gjest en gjest Skrevet 25. august 2006 #15 Skrevet 25. august 2006 Hvis man tror anerkjennelsesteori handler om fri oppdragelse, så har man bommet grundig. Anerkjennelse og grensesetting går helt fint sammen.
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2006 #16 Skrevet 25. august 2006 jeg er utdannet vernepleier og derfor ikke i mot belønning (positiv forsterker) :smile: det jeg reagerer på er de skolene (eller, jeg kjenner jo bare en skole da) som kun kjører belønning med snop på skolen! det er jo så mye annet artig som kunne vært belønning. det er vanskelig særlig med tanke på de litt for store barna... vi prøver nemlig å fokusere på kostholdet - og ønsker ikke søtsaker på skolen.
Lillesøster Skrevet 25. august 2006 #17 Skrevet 25. august 2006 Nå er innlegget det er linket til skrevet i sin helhet av Solveig Østrem, fungerende daglig leder ved Barnehagesenteret, Høgskolen i Vestfold. Greit at man kan være uenig i hennes kritikk og reservasjoner mot dette programmet, men å kalle innlegget hennes tabloid på bakgrunn av at det er publisert gjennom Dagbladet er en utrolig arogant måte å spenne ben på noen som ikke deler ditt syn eller er stiller spørsmålstegn ved noe du omfavner. De fleste programmer har styrker og svakheter, så hvorfor ikke heller argumentere for bruken av programmet og si noe om på hvilken måte du mener et program som har ytre motivasjon, dvs belønning og straff som to av fem kjernekomponenter kan bidra til varig, internalisert holdningsendring hos barn? ← Det er jeg enig med deg i. Men å fokusere så mye på pizza for å rakke ned på PALS er helt feil. Belønningen skal alltid være individuell og skjer i sammen med barnet/eleven og i PALS opplegget står det ingenting om PIZZA. Da bør man heller gå på personen enn opplegg.
Netten Skrevet 26. august 2006 #18 Skrevet 26. august 2006 Søtsaker som belønning er bare tullete! Snop hører ikke hjemme i skolen! Hvis elevene mine jobber bra/oppfører seg bra, får de belønning i form av rosende ord og noen ganger arbeidsmetoder/opplevelser som også er lærende. Det kan være å få lov til å gjøre matte på data (mattespill), eller vi avslutter timen med en lek (hunden og kjøttbeinet, skrivemesteren etc.). Av og til kommer belønningen av seg selv. Elevene oppdager at det lønner seg å være stille og følge med når jeg blåser i fløyten i gymsalen fordi jeg skal gi en beskjed; i og med at vi da slipper å bruke mye tid på å bli rolige - og får mer tid til lek og aktivitet.
Lykkelig eks-frue Skrevet 26. august 2006 #19 Skrevet 26. august 2006 Jeg har ikke lest alt, og heller ikke heftet det er linket til (ennå). Men på generelt grunnlag er jeg ikke i mot belønning. Selv får jeg jo belønning i form av goder og bonus på jobb om jeg gjør det ekstra bra. Og ja jeg yter nok det lille ekstra om jeg vet muligheten er der. Lønnen er jo også en form for belønning. Jeg er mot mat som belønning, uansett om det er hjemme eller på skolen. Mat trenger en uansett Har selv brukt belønning i saker det har vært vanskelig å motivere ungene til. F.eks. har jeg hatt et barn som hadde do-skrekk, vel da ble klistremerker en belønning. Kostet meg utrolig lite, men hjalp barnet. Hun forventer ikke belønning for alt hun gjør ellers. Jeg belønner også eldste for ting han gjør i huset. Det er hans lommepenger. Om han ikke gjør noe blir det ikke lommepenger, enkelt og greit. Det er jo hans måte å tjene litt på.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå