ringblomst Skrevet 24. august 2006 #1 Skrevet 24. august 2006 Har lenge hatt planer om å kjøpe bil, først tenkte vi på en større og dyrere bil, men så trenger vi egentlig bare en bil til og fra jobb (vi er kun to voksne). Lurer derfor på å kjøpe en Skoda Fabia stasjonsvogn brukt. Er du så fornøyd med bilen at du ville kjøpt den igjen, hvorfor eller hvorfor ikke? Lurer også på om en 1,2-motor på en stasjonsvogn er i snaueste laget. Har planer om å kjøpe til ca 150.000 kr, så da håper vi på en med fortsatt nybilgaranti og som er kjørt under 50.000 km. Er det andre biler vi heller burde vurdere til samme pris og kmstand?
TheHairyToothfairy Skrevet 25. august 2006 #2 Skrevet 25. august 2006 (endret) . Endret 24. januar 2023 av TheHairyToothfairy Borte!
Tusenfryd Skrevet 25. august 2006 #3 Skrevet 25. august 2006 Vi kjøpte i fjor omtrent til den prisen og en kmstand på ca 30' Vi har vært kjempefornøyd. Fabia er tilsvarende en passat og er en god bil, kvalitetsmessig. Vi har ikke hatt noen feil på den. Hatt service, vi har også nybilgaranti og samme motor. Ikke verdens feteste motor, men det holder for oss. Hva plass gjelder, har jeg vel ønsket av og til at det var en Octavia, men fakta er at med en liten takboks, får vi med det vi trenger av kofferter, barn, bilseter og barnevogn. Synes fabiaen er super, mindre og mer snerten enn en vanlig stasjonsvogn som jeg egentlig ikke liker i det hele tatt! Lykke til!
ringblomst Skrevet 25. august 2006 Forfatter #4 Skrevet 25. august 2006 Takk for svar - regner med å kjøpe en med nybilgaranti. Er det da egentlig like greit å kjøpe privat istedenfor hos forhandler?
Gjest gjest1 Skrevet 26. august 2006 #5 Skrevet 26. august 2006 Jeg er kjempefornøyd med vår skoda fabia stv. Størrelsesmessig er den et sted mellom Polo og Golf og passer helt supert for oss. Ikke veldig god plass i baksetet, men helt greit. Det store bagasjerommet veier opp for det! Bilen har kommet veldig godt ut i mange tester både for sikkerhet og kjøreegenskaper. Den har blitt trukket litt for at den kanskje er litt sidrompa inne - men det er helt greit nok for meg. Ett eller annet sted må de jo spare inn pengene - for men en Fabia får en helt klart mye bil for pengene. Jeg synes vi fikk veldig mye for pengene. Betalte drøyt 170.000,- for vår. Nå fikk vi imidlertid den veldig rimelig i og med at vi hentet den i Drammen i steden for å få den fraktet hit til Bergen, og vi kjøpte en de hadde stående inne i steden for å bestille en som isåfall hadde blitt mer skreddersydd i forhold til hvilket ekstrautstyr vi ville ha (de hadde et par biler stående, men de var ikke brukt til prøvekjøring og slikt). Men det vi fikk med passet oss helt bra (zeon (?)lys, air condition, alu. felger, fjernstyrt døråpner mm) Vi har bare 1,2 l motor (men den største av de to med 1,2) og er egentlig greit fornøyd med det. Så klart, motoren er ikke kjempesprek, den bruker tid å komme opp i fart. Men vi hadde ingen problemer med å ligge i 160 på motorveien i tyskland med den. En må bare planlegge forbikjøringer og slikt litt mer enn en bil med større motor. Vi har hatt bilen i 1,5 år nå og har ikke hatt noen problemer med den. Som sagt, kjempefornøyd! Om dere har tenkt til å bruke 150.000,- så burde dere kunne finne en Fabia som har kjørt kortere enn 50.000,-
ringblomst Skrevet 27. august 2006 Forfatter #6 Skrevet 27. august 2006 Takk for svar igjen . Kommer til å avtale prøvekjøring på fredag regner vi med, så vi får prøvd motoren. Hadde vært ålreit med en bil som trekker litt i oppoverbakkene. Ellers blir det jo mest bykjøring og 80-soner på oss.
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2006 #7 Skrevet 31. august 2006 Jeg har en Skoda Fabia 2000 modell. Har hatt masse problemer med den. Først røyk topp-pakninga eller kort tid. Så røyk flere givere (ikke spør meg hva det er). Det førte til at røde lamper lyste og alarmer hylte og jeg måtte ha hjelp av NAF (er heldigvis medlem, og det har vist seg å være ei god investering). Den tryggheten jeg ønsker meg når jeg er ute og kjører er som blåst bort. Det kan jo være at jeg har fått en mandagsbil. og de finnes jo i alle bilmerker har det blitt meg fortalt. Bilen er veldig god å kjøre, og jeg synes også at den er fin å se på. Alt tatt i betraktning ...... jeg blir nok ikke å kjøpe Skoda neste gang.
Gjest niomi Skrevet 1. september 2006 #8 Skrevet 1. september 2006 Vi har også tenkt å kjøpe Skoda Fabia stasjonsvogn. Hadde egentlig bestemt oss for Opel Corrolla, men etter å ha hatt Fabia stasjonsvogn som leiebil en helg, har vi ombestemt oss. Leiebilen hadde 1,2 l motor, og vi kommer til å gå for en litt større motor. For den dro dårlig - bakkene opp mot Dombås var et mareritt. Lå bak tungtransport i 30km/t, og motoren var ikke sprek nok til å dra oss forbi når det var mulighet for forbikjøring.
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2006 #9 Skrevet 1. september 2006 [ Jeg synes vi fikk veldig mye for pengene. Betalte drøyt 170.000,- for vår. Nå fikk vi imidlertid den veldig rimelig i og med at vi hentet den i Drammen i steden for å få den fraktet hit til Bergen, og vi kjøpte en de hadde stående inne i steden for å bestille en som isåfall hadde blitt mer skreddersydd i forhold til hvilket ekstrautstyr vi ville ha (de hadde et par biler stående, men de var ikke brukt til prøvekjøring og slikt). Men det vi fikk med passet oss helt bra (zeon (?)lys, air condition, alu. felger, fjernstyrt døråpner mm)
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2006 #10 Skrevet 1. september 2006 Jeg har en Skoda Fabia 1.2 HTP med 65 hk. Det er en 2005 modell, og jeg har kjørt ca 13000 km nå på et år. Bilen er fin og grei den, med god plass i bagasjerommet. Motoren er svak, men holder til det meste. Forbikjøringer går fint med litt turtall og planlegging. Min kostet 200,000 kr med omreg, vinterdekk på 15" alu osv. Ellers har bilen ESP, ABS, ASR, airbags, skinnratt og girkule, sportsseter som er veldig gode, xenon lys, ekstraviskfunksjon, dimmer med forsinkelse i taket, fjernstyring til dørlåser, alufelger, osv. Har hatt litt problemer med noe skrangling i høyre fremdør, men forhandleren vil ikke fikse det fordi de mener at det ikke er noe galt. Men det er det helt klart. Jeg har verken verktøy eller kunnskap til å åpne døra selv, så nå irriterer jeg meg hver kjøretur istedet for å glede meg over bilen. Konklusjon: Bra bil, dårlig forhandler.
Gekko Skrevet 1. september 2006 #11 Skrevet 1. september 2006 Jeg har hatt en Skoda tidligere. Riktignok ingen Fabia, men en Felicia, 1,3 l. 1996-modell. Det var bare tull med den bilen. Virkelig bare tull! Før den hadde gått 60 000 hadde jeg byttet alt av slitedeler, eksosanlegget hadde falt av (!) dynamoen var gåen og girkassa måtte repareres. Masse rot med tennplugger og pluggledninger. Kommer ALDRI til å kjøpe Skoda igjen, uansett! Selv om de sier at modeller fra etter 2000 er bedre.
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2006 #12 Skrevet 2. september 2006 Vi har Skofa Fabia 2005 modell som har gått 20 tusen nå. STRÅLENDE FORNØYD!!!! Drawbacket er litt svak motor, men det er strengt tatt en vane-sak og ikke noe problem i det hele tatt for oss som kjører i byer og på landeveier. Du merker det ikke når du har stor fart på feks motorveier - det går så det griner...:-) Jeg kommer aldri sist frem;-) Litt intimt med 3 voksne i baksetet, men ikke uanstendig.. Will buy again...
ringblomst Skrevet 2. september 2006 Forfatter #13 Skrevet 2. september 2006 Takk igjen for svar - alltid fint å høre om andres erfaringer. Vi var og prøvekjørte en 1,2 65 hk stasjonsvogn i dag, og den virket grei vårt bruk. Ellers var jeg overrasket over den fine størrelsen på bagasjerommet og hvor trangt det er for 3 persjoner i baksetene. Men det blir nok en Fabia på oss forhåpentligvis i nærmeste fremtid .
Gjest lilletroll Skrevet 4. september 2006 #14 Skrevet 4. september 2006 Konklusjon: Bra bil, dårlig forhandler. ← Da har du vært uheldig, ja, "vår" forhandler er strååålende!!! Vi har nå faktisk to skodaer i bilstallen vår, og det kan nok godt bli skoda neste gang også. Fabia har jeg ikke prøvd da den er for liten for oss, men generelt sett har jo alle skodaene god plass for sin størrelse om du skjønner hva jeg mener. Det er helt UTROLIG alt det jeg har hatt med meg i min octavia Våre Skodaer ble kjøpt helt nye begge to, og jeg kan med hånden på hjertet si at med min ovtavia har det ikke vært NOE tull!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå