Jens Skrevet 24. august 2006 #1 Skrevet 24. august 2006 Har akkurat flyttet inn i hus med have, og merker stor forskjell på dette, og det å bo midt i byen i leilighet. Har allerede møtt på tre fire store feite kjeller edderkopper og har derfor noen spørsmål, jeg håper noen kan gi meg svar på. 1. Hvordan liker edderkoppene det(varmt/kaldt, fuktig/tørt, lyst/mørkt 2. Hvis jeg sprayer med masse Radar spray, vil de lukte det på avstand og gå ett annet sted? 3. Hvis jeg kan velge mellom å lufte med balkong dør åpen, eller vindu åpent, hva er lurest hvis jeg vil unngå edderkopper? Har dere noe mer nyttig info eller noen tips på hvordan holde dem på avstand er jeg evig taknemlig! Hater hater nemlig edderkopper mer enn noe annet........................
Gjest allium Skrevet 24. august 2006 #2 Skrevet 24. august 2006 Svarer her for å følge med på tråden... Så langt tror jeg bare at jeg kan konstatere at åpen eller lukket dør spiller ingen rolle. Edderkoppene går ikke gjennom døren. Derimot sitter de på stuegulvet og SER på meg.
Leo Skrevet 25. august 2006 #3 Skrevet 25. august 2006 1. Hvordan liker edderkoppene det(varmt/kaldt, fuktig/tørt, lyst/mørkt De fleste edderkopper liker seg best når det er mørkt, varmt og fuktig 2. Hvis jeg sprayer med masse Radar spray, vil de lukte det på avstand og gå ett annet sted? Tror du vil oppfatte sprayen som mer plagsom enn dem... 3. Hvis jeg kan velge mellom å lufte med balkong dør åpen, eller vindu åpent, hva er lurest hvis jeg vil unngå edderkopper? Spiller ingen rolle! De kommer dit de vil uansett og overlever det meste. Har dere noe mer nyttig info eller noen tips på hvordan holde dem på avstand er jeg evig taknemlig! Jeg har også en samboer som får fullstendig "anfall" av edderkopper og det tok litt tid før han forsto min strategi med å la noen korsedderkopper få leve i fred utenpå huset. Det virker nemlig som de holder andre og mindre edderkopper unna! Sørg dessuten for at fuglene finner mat utenfor huset. De spiser også edderkopper og insekter før de kommer inn. Sørger du i tillegg for at det er minimalt med fuktige og mørke steder å gjemme seg (F.eks. fuktige håndklær etc.), får du bare de "små og søte" på besøk. De er alle ufarlige og nyttige siden de holder de andre, og langt mer plagsomme vesener, i sjakk! ←
Gjest Gjesta Skrevet 25. august 2006 #4 Skrevet 25. august 2006 Jeg fant den verste diiigre edderkoppen i skapet mitt denne uken... *grøsse*
Gjest Pet ii Skrevet 25. august 2006 #5 Skrevet 25. august 2006 I går satt det to gigaedderkopper i oppvaskkummen min. Innomellom sloss de! Det var helt ufyselig! Jeg drepte dem da jeg fikk summet meg litt, men lurer på om de kommer inn gjennom avløpsrøret? Har aldri i mitt liv sett så store edderkopper!
Jens Skrevet 25. august 2006 Forfatter #6 Skrevet 25. august 2006 Og så lurer jeg på om det dukker opp flest edderkopper inne, om vinteren eller om sommeren. Kan jeg slappe av når vinteren kommer, eller er det da alle kommer inn?
Gjest allium Skrevet 25. august 2006 #7 Skrevet 25. august 2006 Og så lurer jeg på om det dukker opp flest edderkopper inne, om vinteren eller om sommeren. Kan jeg slappe av når vinteren kommer, eller er det da alle kommer inn? ← Høsten er verst. Om sommeren bor de i kjelleren min, jeg aner ikke hva de gjør om vinteren.
Gjest Gjesta Skrevet 25. august 2006 #8 Skrevet 25. august 2006 Jeg innbiller meg at de ligger i hi om vinteren?
Gjest prestekrage Skrevet 25. august 2006 #9 Skrevet 25. august 2006 Sniker meg inn jeg også. Bor i kjellerleilighet og i det siste har jeg fått med-leieboere (men ikke pokker om de hjelper til med husleia)! Lurer derfor på om det er noe jeg kan sprøyte på i alle dør-vindu-lufteluker karmer?
Gjest Gjesta Skrevet 25. august 2006 #10 Skrevet 25. august 2006 Vet det er mange som tetter igjen sprekker og hull med silikon så de største ikke kommer seg frem iallefall...
Gjest Kitten Skrevet 25. august 2006 #11 Skrevet 25. august 2006 Finnes det noe man kan spraye døråpninger/ vinduskarmer med så de ikke kommer inn?
Gjest Gjesta Skrevet 25. august 2006 #12 Skrevet 25. august 2006 I går satt det to gigaedderkopper i oppvaskkummen min. Innomellom sloss de! Det var helt ufyselig! Jeg drepte dem da jeg fikk summet meg litt, men lurer på om de kommer inn gjennom avløpsrøret? Har aldri i mitt liv sett så store edderkopper! ←
Gjest Gjesta Skrevet 25. august 2006 #13 Skrevet 25. august 2006 I går satt det to gigaedderkopper i oppvaskkummen min. Innomellom sloss de! Det var helt ufyselig! Jeg drepte dem da jeg fikk summet meg litt, men lurer på om de kommer inn gjennom avløpsrøret? Har aldri i mitt liv sett så store edderkopper! ← Å husker vennina mi fortalte at hun alltid fikk masse ekle edderkopper opp fra sluket etter at hun hadde dusjet når hun bodde i kjellerleilighet... Ekkelt... Jeg hadde også rom i kjelleren før, stadig ekle edderkopper på rommet mitt.
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2006 #14 Skrevet 25. august 2006 Høsten er verst. Om sommeren bor de i kjelleren min, jeg aner ikke hva de gjør om vinteren. ← Edderkoppene her i huset drar på vinterferie. En ganske lang en sådan, for jeg ser ikke noe til de før våren står for døren.
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2006 #15 Skrevet 25. august 2006 For en skummel tråd Min erfaring er at det ikke er NOE man kan gjøre for å redusere edderkopper. Bortsett fra å flytte fra kjellerleilighet
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2006 #16 Skrevet 25. august 2006 Vi har en skikkelig fuktig og mørk kjeller i tilbygget til huset (vindfang med kjeller under). Vi har ved der, men kaller det for Hutulas hule og krangler om hvem som skal hente ved om vinteren, for den er smekkfull av digre svarte beist, og det er ikke lys der, så det er veldig veldig skummelt å gå inn der om kvelden for å famle seg til et favn med ved. Skikkelig vemmelige er de! Men de kommer veldig sjelden inn i huset, ikke i kjellerstuen heller. Kanskje det er greit at de har en hule å bo i der ute, så blir ikke resten av huset vårt så attraktivt for dem..? Så kanskje det er et tips, lage til et sted de trives og la dem i fred der?
Siam Skrevet 25. august 2006 #17 Skrevet 25. august 2006 Jeg fikk tips av en venninne om å kjøpe noe som heter "810" på Jernia, og spraye det utover, også på vinduskarmer og dørkarmer. Edderkoppene vil dø om de tråkker på det, også flere uker etter at du har sprayet på. Nå lukter det ikke så veldig sunt av det stoffet, så vi har ikke sprayet noe inne, men derimot hele kjellerboden hvor verdens største, ekleste edderkopper holder hus. Og faktisk har det ikke vært noen edderkopper der nede siden det. Og jeg har heller ikke sett noen inne *bank-i-bordet* Edderkopper er ufyselige, og bare tanken på at de krabber inn gjennom soveromsvinduet om natten har holdt meg våken mange timer... :hår:
Gjest Søt Skrevet 30. august 2006 #18 Skrevet 30. august 2006 Jeg fikk tips av en venninne om å kjøpe noe som heter "810" på Jernia, og spraye det utover, også på vinduskarmer og dørkarmer. Edderkoppene vil dø om de tråkker på det, også flere uker etter at du har sprayet på. Nå lukter det ikke så veldig sunt av det stoffet, så vi har ikke sprayet noe inne, men derimot hele kjellerboden hvor verdens største, ekleste edderkopper holder hus. Og faktisk har det ikke vært noen edderkopper der nede siden det. Og jeg har heller ikke sett noen inne *bank-i-bordet* Edderkopper er ufyselige, og bare tanken på at de krabber inn gjennom soveromsvinduet om natten har holdt meg våken mange timer... :hår: ← Den brukte jeg inne.. hihi.. Ikke det lureste, men de er ikke der lenger hvertfall!
Gjest gjest1 Skrevet 30. august 2006 #19 Skrevet 30. august 2006 Det hjelper å støvsuge godt rundt lister og karmer. Er det eneste jeg har funnet som hjelperover tid. Vi har også slike bokser med et salgs pulver som suger fukt ut av lufta. Har to i stua, de er på størrelse med et litermål så de er kamuflert bak en hylle og under sofaen. Det hjelper på luftfuktigheten, særlig hos oss hvor vi tørker klær inne.
monja Skrevet 30. august 2006 #20 Skrevet 30. august 2006 Det hjelper å støvsuge godt rundt lister og karmer. Er det eneste jeg har funnet som hjelperover tid. Vi har også slike bokser med et salgs pulver som suger fukt ut av lufta. Har to i stua, de er på størrelse med et litermål så de er kamuflert bak en hylle og under sofaen. Det hjelper på luftfuktigheten, særlig hos oss hvor vi tørker klær inne. ← Hva heter de boksene der da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå