Gå til innhold

Dia sukker


Lenemor

Anbefalte innlegg

Bruker man lik mengde i forhold til vanlig sukker?

Har aldri bakt med dia sukker før. Har hørt det er mye søtere, stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det står på pakken hvor mye du skal bruke i forhold til mengden sukker. I kaker hvor det skal piskes eggedosis må du istedet skille eggene og piske eggedosis med søtningsmiddel og stivpiske eggehvitene for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix

Hvis du tenker på fruktose så skal du bruke mindre enn vanlig sukker. Som Arkana sa så står det på pakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du må bake med flytende søtstoff, ikke strøsukker, da sistnevnte ikke tåler høye tempeaturer.

På Natrena-flaskene sitter et lite målebeger på toppe, og på flaske står hvor mye antall dråper/ml tilsvarer i vanlig sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, fikk uhyggelig flash back fra barndommen da mamma byttet ut sukkeret i kakene med diasukker. Det ble mye VONDE kaker... (Det er heller ikke det samme med boller og vafler med vann og grovt mel...) Kan hende det hjelper det du fikk råd om over, men jeg klarer ikke helt å tro det...

Her er oppskrifter beregnet på diasukker: http://www.matoppskrift.no/sider/diaoppskrifter.asp

Men er det til eget bruk eller til besøk. Jeg kjenner flere diabetikere som bli oppgitt over alle disse hensynene som skal taes. Husker dette marsipan brødet de hadde i butikken før som var så fullt av fett at det var mye verre enn vanlig sjokolade. Vondt var det og, søstra mi fikk det hele tida... Hun spiser heller vanlig mat og regulerer med insulinen. Var litt strengere der før i tida. Men er jo forskjell på hvor nøye de er på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en i familien som er flink til å regulere selv og en som ikke er det... Vet ikke om andre i familien pleier å bake med dia sukker, får kanskje høre med de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan jeg kun svare for meg selv, men jeg synes det er helt unødvendig med spesialkaker og lignende når jeg er på besøk. Jeg spiser stort sett det samme som alle andre, og regulerer med insulin. (Hvis h*n har diabetes type 2 og regulerer kun med kosthold/tabletter er det jo selvfølgelig noe annet.)

Det er jo bare godt ment når folk har tatt hensyn, men det var litt småkjipt en periode når alle skulle lage noe eget til meg. Andre fikk kaker, jeg fikk vannbakkels/andre spiste vanlig fløteis, jeg fikk diais osv...

Når det er sakt er faktisk noen av diakakene veldig gode (da tenker jeg på oppskrifter som er laget for å bruke flytende søtstoff. Jeg har aldri prøvd å gjøre om vanlige oppskrifter).

Håper det blir bra- uansett hva du velger å gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det får vi tro :) Skjønner at det er kjipt at det blir laget egen mat/ kaker ol. kun til deg! Takk for fornuftige svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...