Gå til innhold

Pappapermisjon


Anne

Anbefalte innlegg

Har noen av dere erfaring med at far har tatt deler av fødselspermisjonen? Hvordan funket det? Var det slitsomt/upraktisk å gå tilbake til jobb tidligere enn etter 1 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg har et vennepar som valgte å dele barselpermisjonen. Hun begynte å jobbe etter et halvt år. Hun angret litt på at de delte på permisjonen - følte det var litt tidlig å gå tilbake i jobb. Mannen syntes det var hyggelig å få være hjemme et halvt år. Jeg hadde aldri klart det, jeg syntes det året jeg var hjemme gikk så alt for fort. Man jobber og sliter hele livet så jeg syntes det var helt nydelig å være hjemme. Fikk oppleve vår/sommer/høst og vinter på "ordentlig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi valgte det med barn nr. 2 og jeg syntes det gikk utrolig bra. Mannen min syntes han ble mer innvolvert.

Om du fortsatt ammer når du begynner å jobbe igjen har du krav på ammepermisjon.

Rettigheter i forbindelse med barn -

Ammepermisjon

Jobber du full stilling og ammer, har du hver dag rett til 2 timer nødvendig tjenestefri med lønn for å amme.

Jobber man mellom 2/3 og hel arbeidsdag og ammer, har du rett til minst 1 time tjenestefri med lønn hver dag.

Jobber du mindre enn 2/3 arbeidsdag og ammer, har du rett til minst 2 halvtimer tjenestefri uten lønn hver dag.

Disse reglene gjelder også der arbeidstakeren er i delvis permisjon pga. fødselen (tidskonto). Har du i tidskontoperioden f.eks. 25 % permisjon, vil du ha rett til 1 time tjenestefri med lønn hver dag.

Ammer du utover 9 måneder etter fødselen, bør du skaffe bekreftelse fra lege eller en helseinstitusjon på at du fremdeles ammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk dette var nyttig informasjon.

Vi ser ikke for oss å splitte permisjonen i to like deler. Det blir heller ca 9 mnd på meg og 3 på mannen min.

Han vil gjerne ha en overgangsperiode hvor vi deler permisjonen slik at han kan venne seg til situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Vi delte permisjonen 9-3. Det var fint for oss alle tre. Far og datter fikk et nærere forhold. Pappa'n måtte ta ansvar og fikk muligheten til å "slippe til" og styre på sin måte. Vi slapp å sende henne rett fra Mamma til barnehagen. Jeg fikk en myk overgang tilbake i jobb igjen siden jeg fikk 2 timer ammepermisjon pr dag til hun ble ett år. Jeg tok disse timene på slutten av dagen og jobbet konsekvent bare 6,5 time hver dag i denne perioden. Aldri overtid.

Tror ikke alle arbeidsgivere gir ammepermisjon. (Ikke alle arbeidsgivere betaler lønn i svangerskapspermisjonen utover de 6G trygdekontoret gir heller. Verdt å prøve å finne ut på en svært diskret måte i ansettelsesprosess - ved høyt lønnsnivå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut til at dine erfaringer stemmer bra med mine tanker om det.

Jeg jobber i staten og har rett til ammepermisjon - men om sjefen blir glad for det er et annet spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg jobbet 5,5 timer hver dag, selvsagt....ikke 6,5

Synes det er fair å ikke strekke ammepermisjonen ut i tid. Jeg syntes det ikke var nødvendig å belaste arb. giver med dette etter at datteren var ett år selvom jeg ammet ganske mye til hun var 15 mnd.

Har hørt om de som har ammepermisjon til barnet er 4-5 år. Det er dårlig arbeidsmoral, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...