Gå til innhold

Hva er prestasjons- angst?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Eller rettere sagt, hva er tegnene til at du kan ha det?...

(tenker ikke på når en skal ha sex...)

Er det noen her inne som har det?...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har det. Merker det veldig foran eksamener og hvis jeg skal framføre noe/snakke foran mange mennesker. Jeg blir veldig varm, begynner å svette veldig og får hjertebank. Så begynner jeg og skjelve, og kan begynne og stamme/stotre litt når jeg snakker, hvis jeg greier å si noe i det hele tatt. Kjennes litt ut som jeg er full, får ikke helt kontakt med hjernen min på en måte.

Skrevet

Tror jeg ògså har det, jeg får lett black- out ved framføringer og jeg blir rødflammet i ansiktet og på halsen, fælt! :sur:

Hva gjør du med det, Ayrabeth?... Har du noen knep? Jeg prøver å ta alt rolig, å puste med magen, tenke rolig. Men det går ikke!, det som plager meg mest er at jeg blir rødflammet\utslett...! Ser jo helt forferdelig ut, sånn blir jeg på intervju ògså...! Folk må sikkert lure på om jeg har en hudsykdom...! :grine:

Skrevet
Hva gjør du med det, Ayrabeth?... Har du noen knep?

Heh, jeg greier ikke å gjøre så veldig mye med det. Har både prestasjons- og sosial angst, og starter med behandling om noen uker. Har gått til behandling før uten at det hjalp noe særlig, det eneste som hjalp var medisiner som man helst ikke skal gå på for lenge. Unngår å snakke foran andre mennesker, på slutten av videregående nektet jeg å ha framføringer, og på universitetet velger jeg bort alle fag som har muntlig eksamen. Jeg bruker heldigvis ikke å rødme, men jeg svetter veldig i ansiktet i stedet så det synes godt at jeg er stresset. Behandlingen jeg skal begynne på nå hjelper forhåpentligvis, jeg har egentlig ikke noen andre råd enn å søke profesjonell hjelp hvis det er for ille.

Gjest Thalassa
Skrevet

lær deg å puste ordentlig. Når man er i slike stressende situasjoner er det kjempe lett å glemme. Prøv å kjenne etter om du puster dypt og rolig, og ikke kjapt og overfladisk øverst i brystet. Har tatt meg selv i å gjøre det mange ganger selv.

Det er flukt/angrep som kroppen forbereder seg på og blir stresset.

Dårlig selvtillit og frykt for ikke å strekke til er vel hovedgrunnen for at de fleste blir stresset vil jeg tro. Det er jo faktisk mye man kan gjøre selv på det punktet for å hjelpe seg selv.

jeg anbefaler noen bøker jeg har lest som kanskje kan være nyttige.. "Life strategies, stop making excuses, do what works, do what matters" av Dr. Phillip c McGraw (dr Phil)

"Memo -den enkleste veien til bedre hukommelse" av Oddbjørn By

en bok jeg ikke har lest, men som står klar i bokhyllen, "tenk deg glad" av David D. Burns M.D.

i tredje kapittel tar den for seg hvordan overvinne angst, frykt og fobier, også spesielt eksamens og prestasjons angst. Kunne vært interessant å høre fra andre om de har noen meninger om boken siden jeg ikke har lest den selv ennå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...