Tristessa Skrevet 3. september 2006 #21 Skrevet 3. september 2006 Har bare drukket den norske, men fyttifaen så godt det var. Er veldig glad i krydrete sprit.
Gjest Taxi Skrevet 3. september 2006 #22 Skrevet 3. september 2006 Ja. Jeg ble møkkings. Skikkelig mongo-full så typen holdt på å kjøre meg på legevakta. Men merka ikke noe sånn annerledes på oppførselen bortsett fra at jeg ble veldig full...
mee mee Skrevet 3. september 2006 #23 Skrevet 3. september 2006 Har bare drukket den norske, men fyttifaen så godt det var. Er veldig glad i krydrete sprit. ← hva blander man den med, eller skal det drikkes rent?
Gjest Gjesta Skrevet 3. september 2006 #24 Skrevet 3. september 2006 hva blander man den med, eller skal det drikkes rent? ← Blander med? Er du gal, jente? Den skal drikkes ren, i bittesmå glass. Jeg har også drukket det, dog den norske, med 60%. Jeg husker lite og ingenting, men holdt på å dø dagen etter. Det var min siste, store fest (fra 14-07), og begynner å bli endel år siden.
Kylling Skrevet 3. september 2006 #25 Skrevet 3. september 2006 Her sitter jeg med en tjekkisk absinth foran meg. Den inneholder 70% alkohol, og på innholdsfortegnelsen står det "THUJON max 10 mg/kg" med store bokstaver. Det står også bak på den at den er laget på en tradisjonell oppskrift som stammer fra Napoleonstiden. Her ser det jo ut som absinthen min inneholder malurt. Betyr det at jeg blir ko-ko om jeg prøver å drikke den? (lurer på om jeg klarer å la være)
Gjest gjest1 Skrevet 3. september 2006 #27 Skrevet 3. september 2006 hva blander man den med, eller skal det drikkes rent? ← I følge wikipedia: Traditionally, absinthe is poured into a glass over which a specially designed slotted spoon is placed. A sugar cube is then deposited in the bowl of the spoon. Ice-cold water is poured or dripped over the sugar until the drink is diluted 3:1 to 5:1. During this process, the components that are not soluble in water, mainly those from anise, fennel and star anise, come out of solution and cloud the drink; the resulting milky opalescence is called the louche (Fr. "opaque" or "shady", IPA [luʃ]). The addition of water is important, causing the herbs to "blossom" and bringing out many of the flavors originally overpowered by the anise. For most people, a good quality absinthe should not require sugar, but it is added according to taste and will also thicken the mouth-feel of the drink. Bilde Husker jeg så en film engang hvor hovedpersonene drakk absinth, og da "røyk" det liksom av glasset.
Gjest piaf Skrevet 3. september 2006 #28 Skrevet 3. september 2006 Her sitter jeg med en tjekkisk absinth foran meg. Den inneholder 70% alkohol, og på innholdsfortegnelsen står det "THUJON max 10 mg/kg" med store bokstaver. Det står også bak på den at den er laget på en tradisjonell oppskrift som stammer fra Napoleonstiden. Her ser det jo ut som absinthen min inneholder malurt. Betyr det at jeg blir ko-ko om jeg prøver å drikke den? ← I følge Wikipedia inneholder absinthen din dermed nøyaktig det som er tillatt iflg EU's grenseverdier for thujon i næringsmidler. Og det betyr igjen at den garantert er langt fra å inneholde så mye malurt/thujon som den originale franske absinthen på 1800-tallet. Det skal altså en viss mengde thujon til for at man blir ruset/stein av det, og her er det nok heller de 70 prosentene med alkohol som står for ruseffekten. Som sagt inneholder også salvien jeg dyrker ute på terrassen min thujon, den beiter jeg på hele sommeren uten å bli nevneverdig rørete. Men ser på Wikipedia at EU faktisk også har grenseverdier for innhold av salvie i mat pga thujonen.
Kylling Skrevet 3. september 2006 #29 Skrevet 3. september 2006 Drikk den....drikk den........ ← Haha, jeg drikker den ikke i dag, er du steingal.
Gjest piaf Skrevet 3. september 2006 #30 Skrevet 3. september 2006 (endret) Enig med Rosin i at absinthen ble blandet med vann helt gjennom en sukkerbit. Endret 6. september 2007 av Eurydike
Kylling Skrevet 3. september 2006 #31 Skrevet 3. september 2006 I følge Wikipedia inneholder absinthen din dermed nøyaktig det som er tillatt iflg EU's grenseverdier for thujon i næringsmidler. Og det betyr igjen at den garantert er langt fra å inneholde så mye malurt/thujon som den originale franske absinthen på 1800-tallet. Det skal altså en viss mengde thujon til for at man blir ruset/stein av det, og her er det nok heller de 70 prosentene med alkohol som står for ruseffekten. Som sagt inneholder også salvien jeg dyrker ute på terrassen min thujon, den beiter jeg på hele sommeren uten å bli nevneverdig rørete. Men ser på Wikipedia at EU faktisk også har grenseverdier for innhold av salvie i mat pga thujonen. ← Okei, men det var jo igrunnen bra. Da skal ikke jeg ha dårlig samvittighet for at jeg har ulovlige stoffer i min bevarelse.
wind-up bird Skrevet 3. september 2006 #32 Skrevet 3. september 2006 Jeg tror man trygt kan påstå at absint fra tjekkia eller liknende er fint å bli veldig full på, men jeg tror at ruseffekt av tujon ikke er noe man merker mye/noe til. Det fins sikkert en del som syns de merket andre effekter enn bare tujon, når de har drukket absint, men det kan like gjerne være psykiske effekter. (På samme måte som at mange kan føle seg beruset av f.eks. alkoholfritt øl hvis de tror det er vanlig øl). Jeg har drukket litt absint fra tjekkia en gang, den var altså 70% alkohol i, og den eneste effekten jeg merket var at jeg plutselig ble veldig full.
wind-up bird Skrevet 3. september 2006 #33 Skrevet 3. september 2006 Okei, men det var jo igrunnen bra. Da skal ikke jeg ha dårlig samvittighet for at jeg har ulovlige stoffer i min bevarelse. ← Absint av den typen du har regnes som narkotika i Norge. Vi har strengere regler enn EU. Norsk absint har 55% alkohol og er, så vidt jeg vet, helt uten tujon.. Ifølge en side jeg fant vha google hadde den historiske absinthen hundre milligram tujon pr liter.
Netten Skrevet 3. september 2006 #34 Skrevet 3. september 2006 Jeg har smakt ekte absint - med røyk og hele pakken.... Var kjempefull i utgangspunktet, men ble enda fullere og fikk hallusinasjoner av det. Det var skikkelig ekkelt, så ALDRI mer!
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2006 #35 Skrevet 4. september 2006 Er det ikke så at EKTE absinth er forbudt over hele verden idag? nettopp pga malurten? Mener å ha lest det,... (alle absinther som blir solgt på butikker/pol er mao mildere varianter?).
skrue Skrevet 5. september 2006 #37 Skrevet 5. september 2006 Er det ikke så at EKTE absinth er forbudt over hele verden idag? nettopp pga malurten? Mener å ha lest det,... (alle absinther som blir solgt på butikker/pol er mao mildere varianter?). ← Absinth er egentlig ikke absinth før alkoholinnholdet er over det som er lovlig å kjøpe i Norge. Det er først ved slike konsentrasjoner at alkoholen (over 70% mener jeg å huske) er istand til å trekke ut virkestoffet (tujon) av malurten. Kan generelt ikke begripe at noen ønsker å stresse og ødelegge kroppen sin med å prøve å drikke ekte absinth. Aldri noen god idé å blande alkohol og nervegift.
Gjest Frk Åberg Skrevet 5. september 2006 #38 Skrevet 5. september 2006 Jeg har en veldig dårlig opplevelse med absinth. Dvs. jeg har aldri smakt det selv, men var på fest med en som hade inntatt dette. Han var skummel! Virket helt fjern, hallusinert og agressiv. Jeg ble faktisk redd ham.
Gjest Gjest_May_* Skrevet 31. juli 2007 #39 Skrevet 31. juli 2007 Dere irriterer meg noe voldsomt mange av dere... Er det INGEN som kan greie å undersøke litt, lete opp fakta før dere buser ut med alle mulige informasjon om noe dere ikke har peiling på? For det første Gjesta, absinthen skal ikke drikkes rent i bittesmå glass! Det er ikke da du får fram smaken man er ute etter. Den skal blandes med iskaldt vann/isbit. Og evnt sukker hvis man ønsker det. Det kan også nevnes at Absinth ikke skal settes fyr på sånn som du ser på film:P Det ser sikkert kult ut, men det er altså helt feil. For det andre; absinth og absinthe er faktisk to forskjellige ting. den Absinthen som er mest populær og ta med seg fra Tsjekka er nærmest pop-absinth, hvis jeg kan kalle den det. Den er som oftest ikke laget ved destillering, men er blitt kaldmixet med diverse urter og tilsatt syntetisk farge. Produsentene hevder at denne typen absinth kom før Absinthe, det stemmer heller ikke, den orginale Absinthe kom opprinnelig fra Sveits. Men det var i Frankrike den fikk mest oppmerksomhet. De reklamerer også med høye tujon verdier, hvilket er helt idiotisk. Produsenter som reklamerer for høyt tujon-nivå spiller på myter og drømmen om Bohem-livet og Grønne Feer. Absinth er ikke hallisunerende, og har heller ALDRI vært det! Jeg kan ikke fatte og begripe at fok ikke greier å legge to og to sammen, og forstå at sitter du oppe hele natten og drikker alkohol med opptil 70% i lang tid, ja da går hue til hellevette! Det var også enkelte som blandet opium i drinken sin, og..ja..trenger vel egentlig ikke si mer! Tilsetter du nok malurt i absinthen til å halusinere av den, blir den rett og slett så bitter og vond at det rett og slett ikke glir ned. Den eneste effekten du får av absinth som er forskjellig fra vanlig alkohol er en svak euforisk følelse, og kan ikke sammenlignes med verken hasj, LCD eller flein, som de fleste har fått for seg. Det kan også nevnes at Absinth ikke skal settes fyr på sånn som du ser på film:P Det ser sikkert kult ut, men det er altså helt feil.
Gjest Elfrida Skrevet 31. juli 2007 #40 Skrevet 31. juli 2007 Jeg har lest at grunnen til at folk ble så gærne/sløve/ødelagt av absinthen som man fikk i gamle dager var at det var elendig brennevin, og ikke på grunn av malurten som vel heller var der for å kamuflere den jævlige spriten litt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå