^me^ Skrevet 24. august 2006 #1 Skrevet 24. august 2006 kom over en link som handlet om absinth og ble noe nyskjerrig over hvordan dere som har prøvd drikken reagerte psykisk og fysisk av den? både dere som har prøvd den nåværende milde absinthen og dere som har fått tak i ekte saker:) link om absinth
Gjest *Snart medlem* Skrevet 24. august 2006 #2 Skrevet 24. august 2006 Jeg har drukket såkalt "ekte" absinth, 70% alkohol og med giftstoffet tannin. Jeg kan si som så at jeg ble veldig full, og ganske så hissig. (Jeg er hissig fra før av, noe som kan forsterke seg hvis jeg er full.) Man opplever ingen annen rus enn av vanlig alkohol - men at giftstoffet er farlig i større mengder og/eller over lenger tids bruk, tviler jeg ikke på.
Gjest Fruktfat Skrevet 24. august 2006 #3 Skrevet 24. august 2006 jeg har smakt den de har på polet i norge. vi ble dritfulle, men kan ikke si det var noe forskjell fra vanlig alkohol. eller så har jeg glemt det... mener forresten at det smakte hostesaft?
Gjest Hilde79 Skrevet 24. august 2006 #4 Skrevet 24. august 2006 Og hvor får man tak i ekte saker...? Ikke det at jeg gjerne vil ha tak i det, men ble nysgjerrig.... Det er vel kanskje heller ikke noe man kan svare på her...? Glem det.....
Gjest *Snart medlem* Skrevet 24. august 2006 #5 Skrevet 24. august 2006 Unnskyld at jeg ler, men jeg følte meg med ett som en som smugler ulovlige substanser i rektum... Man tar det med fra feks Praha. Mulig det blir tatt fra deg av tollvesenet i Norge, men jeg gikk på grønt og ingen sjekket.
Gjest gjest1 Skrevet 24. august 2006 #6 Skrevet 24. august 2006 Jeg ville, men det luktet og så ut som zalo. HMM! :D Kanskje det var det de drakk? Masse folk som satt der "Ser dere grønne feer elleeeeer?!"
Gjest Hilde79 Skrevet 24. august 2006 #7 Skrevet 24. august 2006 Unnskyld at jeg ler, men jeg følte meg med ett som en som smugler ulovlige substanser i rektum... Man tar det med fra feks Praha. Mulig det blir tatt fra deg av tollvesenet i Norge, men jeg gikk på grønt og ingen sjekket. ← Så det er ikke sååååå ulovlig, bare litt??
Gjest *Snart medlem* Skrevet 24. august 2006 #8 Skrevet 24. august 2006 Så det er ikke sååååå ulovlig, bare litt?? ← Det er ulovlig å selge i Norge, for det første fordi det har giftstoffet tannin, og for det andre fordi 70% alkohol er ulovlig i Norge. På bakgrunn av det kan sikker tollmyndighetene trekke det inn hvis du har med deg en flaske, men personlig tviler jeg på de vil gjøre det hvis du holder deg innenfor kvoten. Det finnes jo absint uten tannin, og som har 60% alkohol, og hvis ikke tollmyndighetene sjekker det, vet de jo ikke hvilken type du har med deg.
Gjest Hilde79 Skrevet 24. august 2006 #9 Skrevet 24. august 2006 Det er ulovlig å selge i Norge, for det første fordi det har giftstoffet tannin, og for det andre fordi 70% alkohol er ulovlig i Norge. På bakgrunn av det kan sikker tollmyndighetene trekke det inn hvis du har med deg en flaske, men personlig tviler jeg på de vil gjøre det hvis du holder deg innenfor kvoten. Det finnes jo absint uten tannin, og som har 60% alkohol, og hvis ikke tollmyndighetene sjekker det, vet de jo ikke hvilken type du har med deg. ← Ok, da forstår jeg. Jeg hadde uansett ikke turt å ta det med... mest fordi jeg synes en slik toll-situasjon ville være flau, hvis de tok den fra meg.........
Gjest gjesta Skrevet 24. august 2006 #10 Skrevet 24. august 2006 Det er malurt som er ekte absinth som gjør at man kan få halusinasjoner. Virkestoffet i malurt er tujon. Ikke tannin, som er i vin bla. Jeg har ikke smakt ekte absinth, bare sånn man kjøper i Norge, det smaker litt anis og er veldig sterkt, og jeg ble veldig full.
Gjest gjesta Skrevet 24. august 2006 #11 Skrevet 24. august 2006 Fant dette om malurt Absint Malurt var tidligere brukt i drikken absint, som var populær fra 1880-årene og ut på 1900-tallet. Absint fremstilles av malurt, kvann, anis og merian, og var en drikk som hovedsakelig ble brukt av underklassen. Men den ble også drukket av kunstnere som Gaugin, Manet og Van Gogh, og av forfattere som Jack London, Edgar Allan Poe og Oscar Wilde. Absint virket nærmest narkotisk, og påvirket de delene av hjernen som har sammenheng med smerte og angst. Drikken fremkalte en drømmende og kreativ tilstand, og kunne gi personen et annet syn på virkeligheten. Inntatt jevnlig i større mengder ga imidlertid drikken alvorlige skader med epilepsilignende kramper og sinnssykdom. På grunn av de kraftige bivirkningene, og at man lett blir avhengig av malurt, ble drikken forbudt i Frankrike i 1915. I våre dager er malurtbrennevinet absint forbudt i de fleste land. Malurt inngår imidlertid som krydder i Cinzanoviner, vermouth og martini, drikker som ofte brukes som aperitiff for å avverge magesyke. Etter hva jeg forstår lages ikke ekte absinth lenger, den som selges i utlandet er bare forbudt i norge pga. at det over 60% alkohol. Men motbevis meg gjerne hvis noen vet bedre.
Gjest piaf Skrevet 24. august 2006 #12 Skrevet 24. august 2006 Etter hva jeg forstår lages ikke ekte absinth lenger, den som selges i utlandet er bare forbudt i norge pga. at det over 60% alkohol. ← Dette er også mitt inntrykk. I den grad absinth i dag inneholder malurt/thujon, er det i forsvinnende små mengder, etter hva jeg har hørt. Men jeg er slett ingen ekspert på dette. Urten salvie inneholder forøvrig også thujon, og skal av den grunn ikke overforbrukes. Jeg har aldri smakt absinth, men jeg laget salviepesto en gang.
Gjest 4 Skrevet 24. august 2006 #13 Skrevet 24. august 2006 Fant dette om malurt Etter hva jeg forstår lages ikke ekte absinth lenger, den som selges i utlandet er bare forbudt i norge pga. at det over 60% alkohol. Men motbevis meg gjerne hvis noen vet bedre. ← "Ordentlig" absint er nok utrolig vanskelig å få tak i. Det finnes vel noen lugubre mennesker som selger det i Polen eller liknende (men hvem drikker hjemmebrent fra fremmede i Polen..). Kan for mitt liv ikke forstå hvem som drikker absint som man får kjøpt på polet. Men bohem-kidza synes kanskje slikt er kult? Det samme gjelder vel for malurt-fri absint fra utlandet. Hvem drikker noe så illesmakende uten virkningen av malurten?
Gjest StoreSky Skrevet 24. august 2006 #14 Skrevet 24. august 2006 Har drukket absinth av 96% hjemmebrent, sterkt og man blir full! som man blir på sprit... Vanlig absinth er som..ja, sprit det også. Ingenting mystisk skjer. (men smaker godt for de som liker anis)
Gjest Gjesta Skrevet 24. august 2006 #15 Skrevet 24. august 2006 Jeg har drukket absinth (den sterke varianten) Jeg merket heller ikke noe rart, men så var jeg kanskje ikke helt edru i utgangspunktet heller...
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2006 #16 Skrevet 25. august 2006 i hellas selger de 80% det finnes forskjellige smaker, den svarte smaker lakris den blå er litt mildere lakris, den rød er litt mer frukt, men det er jo så sterkt at man har store problemer med å kjenne smaken og alle inneholder urten. Der står historien om drikken bak på flaskene, og der står bare at der gikk en myte om at man hallisunerte av den, men at det ikke var tilfelle
Gjest gjesta Skrevet 25. august 2006 #17 Skrevet 25. august 2006 i hellas selger de 80% det finnes forskjellige smaker, den svarte smaker lakris den blå er litt mildere lakris, den rød er litt mer frukt, men det er jo så sterkt at man har store problemer med å kjenne smaken og alle inneholder urten. Der står historien om drikken bak på flaskene, og der står bare at der gikk en myte om at man hallisunerte av den, men at det ikke var tilfelle ← I hele EU, og de fleste andre land i verden har de satt en grense for hvor mye tujon absinth kan inneholde. Det er derfor man ikke halusinerer av den mer, slik man gjorde da den var vanlig for hundre år siden.
Gjest *Snart medlem* Skrevet 28. august 2006 #18 Skrevet 28. august 2006 Virkestoffet i malurt er tujon. Ikke tannin, som er i vin bla. J. ← Ah, ok, my mistake. To stoffer som begynner på t og finnes i forskjellige typer alkohol - det må være det som har forvirret meg. *huske ordet tujon*
Gjest gjesta Skrevet 29. august 2006 #19 Skrevet 29. august 2006 Jeg har også drukket den ekte varianten, men ikke så stor mengde, blei kun vanlig full. Men det var første og siste gang og...
Leanne Skrevet 29. august 2006 #20 Skrevet 29. august 2006 Jeg har også drukket den ekte varianten, men ikke så stor mengde, blei kun vanlig full. Men det var første og siste gang og... ← jeg også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå