Gå til innhold

Lapskaus til loffen :)


Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Bruker å lage lapskaus på røkeknoke, jeg lager lys lapskaus for det liker jeg best.

I røkeknoke bløtlagt natten over.

Kokes/trekkes i nytt vann i ca 1- 1 1/2 time, som akkurat dekker, bruke en stor panne, det skal grønnsaker oppi til slutt.

Av grønnsaker bruker jeg litt forskjellig men disse er alltid med:

Gulrot, kålrot, sellerirot, purre og poteter.

Skjær grønnsaker i terninger, og kok med de siste 20-30 min av koketiden til kjøttet.

Når kjøttet er kokt og løsner lett fra beinet fisker jeg ut knoken og lar den avkjøle seg litt, og skjærer kjøttet i mindre biter og lar det bli varmt igjen i gryta. Smak til med salt og pepper hvis det trengs.

Du kan også bruke annet kokekjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg liker bedreå koke grønsakene litt lengre 1-2 er minimum, kan gjerne la det stå 3-5 timer på laveste varme, da blir lapskausen tykkere og ikke så bløt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke noe buljong eller krydder oppi?

røkt knoke som kokes lenge lager jo nydelig skikkelig kraft, da trenger man ikke buljong.

men ville hatt oppi en del salt, b.la for poteten trekker til seg mye salt. kommer an på om knoken er salt i tillegg.

tror jeg må lage jeg og. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe buljong eller krydder oppi?

Jeg bruker ikke noe buljong i når jeg lager lapskaus p røkeknoke, siden den ofte er ganske salt. Syns også det er bedre at folk heller salter litt ved bordet. Vi bruker veldig lite salt, og jeg må innrømme at jeg ofte syns maten blir for salt når jeg spiser ute eller borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men selvsagt smaker jeg på maten før den blir servert, og da kan jeg justere litt på krydderet hvis det trengs.

En gylden regel i matlaging er alltid å smake på maten før servering, sånn at krydringen kan balanseres hvis det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...