India Skrevet 24. august 2006 #1 Skrevet 24. august 2006 jeg bruker zoloft,har brukt det i tre uker nå. begynte med en tablett, etter en uke økte jeg til to, og så økte jeg til tre. har følt bedring,men etter jeg økte til tre har jeg hatt virkelig nedtur, angsten og depresjonen har virkelig blitt verre den siste uken. Er det sånn den virker? at man blir verre før man blir bedre? Trenger å høre litt erfaringer med dette?
India Skrevet 24. august 2006 Forfatter #2 Skrevet 24. august 2006 ingen som har brukt zoloft? hvordan er det med andre antidepressiva i begynnelsen? det er sikkert noenlunde likt med alle slike medisiner
animelona Skrevet 24. august 2006 #3 Skrevet 24. august 2006 Jeg begynte med cipralex for ca en uke siden. Tok 5mg de første dagene, men i dag økte jeg til 10mg som jeg var blitt anbefalt av legen. Følte meg kjempefin de første dagene. Uroen var helt borte og jeg følte meg glad og fin , men i dag har jeg følt meg mer deppa og ganske anspent selv om jeg har vært på trening. Tror dette må være fordi jeg har trappet opp. Det må jo være noe med at kroppen trenger tid til å vende seg til høyere doser, eller så har legen rett og slett anbefalt feil. Kanskje du skulle ringe legen din og høre? Hvis jeg ikke føler meg bedre innen noen dager kommer jeg iallefall til å gjøre det!
ehu Skrevet 25. august 2006 #4 Skrevet 25. august 2006 Jeg bruker et annet merke, men erfarte at jeg følte meg lettere til sinns bare få uker etter at jeg startet med en tablett om kvelden. Da legen ba meg gå opp til 2tbl om kvelden (fordi de har også smertelindrende effekt) så erfarte jeg at jeg ble mere deppa igjen. For meg ble bare dosen feil, så jeg gikk tilbake til kun en tbl og har det nå helt fint hele tiden omtrent. Kanskje du rett og slett bør gå ned igjen på dosen ?
animelona Skrevet 25. august 2006 #5 Skrevet 25. august 2006 Jeg føler meg bedre i dag, så jeg vil prøve noen dager til å se... Hvordan går det med deg, India?
Gjest Gjest_mia_* Skrevet 25. august 2006 #6 Skrevet 25. august 2006 Jeg bruker Zoloft, og husker at jeg i begynnelsen hadde bivirkninger, mest kvalme, trøtthet og nattesvette/varme. Kan ikke helt huske om jeg ble verre en periode, men husker at jeg måtte trappe opp og prøve ganske lenge før medisinene fikk effekt. Nå har jeg derimot god effekt av dem.
lillesky Skrevet 25. august 2006 #7 Skrevet 25. august 2006 Bivirkningene forsvinner som regel etter 1-2 uker. Merker du ikke noen virkning av medisinene etter ca. 4 uker, bør du ta kontakt med lege og muligens skifte merke (det måtte jeg, fra Cipralex til Efexor).
India Skrevet 25. august 2006 Forfatter #8 Skrevet 25. august 2006 Jeg føler meg bedre i dag, så jeg vil prøve noen dager til å se... Hvordan går det med deg, India? ← føler meg litt bedre i dag snakket med legen og vi fant ut at jeg skulle komme på mandag og ta blodprøve for å finne ut om jeg fikk riktig mengde medisiner. hun trodde kanskje jeg måtte øke litt mere,siden jeg hadde så liten dose. bruker 75 mg nå, hun mente jeg kanskje måtte opp til 150mg, det var vanlig..
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2006 #9 Skrevet 25. august 2006 Hmm.. får de tatt blodprøver for å finne ut det da? Og hvorfor tar de da ikke de prøvene på forhånd for å finne ut om man har lite av visse stoffer??
lillesky Skrevet 25. august 2006 #10 Skrevet 25. august 2006 Jo, man kan ta blodprøver. Og mine blodprøver viste at jeg hadde for mye Cipralex i kroppen, men det ga jo ingen virkning...
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2006 #11 Skrevet 25. august 2006 Jo, man kan ta blodprøver. Og mine blodprøver viste at jeg hadde for mye Cipralex i kroppen, men det ga jo ingen virkning... ← Men hvordan bedømmer de det om man har nok eller for mye i kroppen eller ikke. Det er jo sikkert selvfølgelig avhengig av hvor høy dose man tar, derfor skjønner jeg ikke helt hvordan dette blir målt. For det er jo ikke seretonin nivået som blir målt for det kan vel ikke taes ved blodprøver.
Gjest gjest1 Skrevet 25. august 2006 #12 Skrevet 25. august 2006 Hmm.. får de tatt blodprøver for å finne ut det da? Og hvorfor tar de da ikke de prøvene på forhånd for å finne ut om man har lite av visse stoffer?? ← Jepp, de tar serumprøver. Som noen over her nevnte, så blir det testet hvor høyt innhold av serotonin man har i blodet - og også noradrenalin som også finnes i enkelte antipep. Gikk på Zoloft før og ble ganske dårlig av dem. Merket inne noen særlig virkning av dem heller. Jeg var temmelig ødelagt i hodet da jeg begynte på dem, så det skulle nok litt mer til enn piller for å få meg opp på et normalt nivå. Har prøvd andre, som Fontex - og det var bare helt grusomt. Var ekstremt deprimert noe som førte til at jeg gjorde en del destruktive ting. Men det virker forskjellig på de fleste, og det står i pakningsvedlegget at bivirkningene varer i 1-2 uker, om man merker noe av det. Slike medisiner har vel en topp når det har gått fra 4-8 uker, så det vil si at full effekt ikke vil være før da - om man da har riktig dose. Det er et lite puslespill det med medisiner. Men.. er fortsatt litt skeptisk til det hele. Man vet jo ikke hva slags virkning SSRI-preparater har på folk om 15 år f.eks. De har jo ikke vært på markedet så lenge i medisinsk sammenheng.
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2006 #13 Skrevet 26. august 2006 Noen som vet hva de blodprøvene heter? for min lege er tydelig ikke informert om den muligheten.
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2006 #14 Skrevet 26. august 2006 Serumprøver av serotoninnivået i blodet.
lillesky Skrevet 26. august 2006 #15 Skrevet 26. august 2006 Jeg tok de prøvene på sykehuset, med henvisning fra psykiater.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå