Gjest IT-studenten Skrevet 31. august 2006 #21 Skrevet 31. august 2006 ErrorSafe og annen spionvare installerer seg på maskinen din på mange ulike måter. Enten kommer de som del av et annet program (velkjente eksempler er KaZaa og BearShare) eller de kan installeres fordi man er litt uforsiktig eller ikke helt vet hva man gjør. Spyware, og annen malware, kan også installeres ved at man kun er innom en nettside. I slike tilfeller skjer dette gjerne via en teknologi som kalles ActiveX. ActiveX er den teknologien som blant annet Flash kjører på i forbindelse med Internet Explorer og Windows. ActiveX brukes også i forbindelse med nettsiden Windows Update der oppdateringer lastes ned og installeres automatisk. En annen måte å spionere på folk er ved hjelp av eksempelvis cookies og cross-site scripting. Disse folka som tjener penger på dette blir bare mer og mer fantasifulle. Dersom det stadig popper opp reklame på PCen din om ErrorSafe, så har du GARANTERT allerede blitt utsatt for det. Antakeligvis har du blitt utsatt for en hijacker av Internet Explorer. Slikt kommer gjerne inn på PCen din ved hjelp av en ActiveX og endrer registerverdier m.m. i Windows. Det som er så skummelt med ActiveX, er at når du tillater dem å kjøre, så har de full systemadgang. En løsning på dette er å enten bruke en annen nettleser, eller så må du sette deg nærmere inn i hvordan du stiller inn IE slik at du reduserer risikoen. Sett i såfall strengere krav til cookies, scripts, Java og ikke minst ActiveX. Det finnes også tillegsprogramvare som kan være nyttig å se på. Det finnes blant annet en liten sak som heter SpywareBlaster. Denne har en definisjonsliste med det verste av styggedommen vedrørende cookies og ActiveX og som hindrer at dette installeres mens du surfer. Du finner den her: http://www.javacoolsoftware.com/spywareblaster.html Jeg regner også med at de fleste er kjent med Spybot S&D og Ad-Aware. Når disse brukes, så har imidlertid mye av skaden allerede skjedd. Bruk gjerne alle tre. TrendMicro har også en online-scan som kan plukke opp en del (Også denne kjører vel på ActiveX - men også Java, tror jeg). Man kommer likevel langt med å være litt forsiktig. Jeg har, blant andre, en gammel PC som fortsatt kjører Windows 98 med Internet Explorer som eneste installerte nettleser. Det eneste sikkerhetsprogrammet jeg bruker på denne er DOS-versjonen av F-Prot Antivirus. Selv om denne brukes nesten hver eneste dag, så finnes det ikke problemer med den.
T.S Skrevet 1. september 2006 #22 Skrevet 1. september 2006 Jeg bruker spysweeper, som har en beskyttelse/mur mot styggedommen. Den tar også virus og ormer under søk. Men saken er at siden jeg fikk den, så finner ad-aware etc null når jeg søker med dem. Sweeperen har blokkert alt!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå