Gjest Gjesta Skrevet 24. august 2006 #21 Skrevet 24. august 2006 Hva får deg til å tro at dine barn er annerledes? ← jeg har aldri sagt at mine barn er annerledes
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2006 #22 Skrevet 24. august 2006 Tror det der varierer fra person til person. Sønnen vår spiser så og si aldri matpakken, men en jogurt eller et par mandariner går ned (tror jeg). Han får ikke penger av oss til å handle på butiken, men det skulle ikke forundre meg om det blir litt godterier derifra i løpet av ei skoleuke.
Kittykat Skrevet 24. august 2006 #23 Skrevet 24. august 2006 Vi har alle vært i samme sko. Jeg hadde innimellom ikke mat med meg på ungdomsskolen rett og slett fordi jeg ville ikke ha kjedelige brødskiver med kjedelig pålegg på. Hva med å lage noe godt som hun få med seg til lunsjen? Omelett på skiven, pastasalat og sånne ting? Det er mye bedre enn en kjedelig brødskive med brunost på, for å si det sånn. Så jeg skjønner godt hvorfor hun heller vil kjøpe lunsjen sin i butikken. Jeg var sånn på videregående skole. Da gikk jeg på en skole hvor en butikk lå rett over veien, så der gikk vi og handlet lunsj hver dag og da ble det enten baguett, grillbein eller noe annen god lunsj. Igjen, det fristet mer enn en kjedelig brødskive.
Gjest Fruktfat Skrevet 24. august 2006 #24 Skrevet 24. august 2006 jeg syntes det var flaut at andre så hva jeg åt, og hvordan jeg tygde. det var flaut med matpapir som raslet også (derfor åt jeg aldri på tentamen eller eksamen, da visste jo alle hva jeg skulle! ). matboks ville jeg ihvertfall ikke ha med meg! og heller ikke spesiell mat, for da skulle alle se hva jeg hadde på maten... hadde kantine hver fredag, men gikk aldri heller dit. jeg likte rett og slett ikke at folk så på når jeg åt! jentene blir tynnere og tynnere ja, det gjorde jeg òg, var jo derfor jeg ofte ikke åt på skolen... og ja, matpakka ble kasta et sted mellom hjem og skole. gutta hadde aldri det problemet; de at maten sin selv om de hadde matpapir som bråket.
Holly Hobbie Skrevet 24. august 2006 #25 Skrevet 24. august 2006 Er litt sjokkert jeg, jeg kastet aldri maten min, og syntes stort sett grovbroedskiver med ost/peanoettsmoer/salami/leverpostei var godt! Var kanskje et uvanlig englebarn, eller bare veldig sulten.
Gjest Fruktfat Skrevet 24. august 2006 #26 Skrevet 24. august 2006 (husker fortsatt i 4 klasse da jeg var forelsket i ivar. vi satt ved siden av hverandre, jeg hadde salami på skiva -det beste jeg visste- og ivar sa at han var allergisk og spurte om jeg kunne ha på noe annet... så jeg gikk hjem og sa at ivar var allergisk så jeg måtte ha noe annet på matpakka. (han syntes sikkert det lukta vondt) det her er 14 år siden, og jeg husker det fortsatt)
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2006 #27 Skrevet 24. august 2006 jeg syntes det var flaut at andre så hva jeg åt, og hvordan jeg tygde. det var flaut med matpapir som raslet også (derfor åt jeg aldri på tentamen eller eksamen, da visste jo alle hva jeg skulle! ). matboks ville jeg ihvertfall ikke ha med meg! og heller ikke spesiell mat, for da skulle alle se hva jeg hadde på maten... hadde kantine hver fredag, men gikk aldri heller dit. jeg likte rett og slett ikke at folk så på når jeg åt! jentene blir tynnere og tynnere ja, det gjorde jeg òg, var jo derfor jeg ofte ikke åt på skolen... og ja, matpakka ble kasta et sted mellom hjem og skole. gutta hadde aldri det problemet; de at maten sin selv om de hadde matpapir som bråket. ← Akkurat sånn hadde jeg det også. Spiste ikke matpakke på mange år. (Jeg har faktisk ikke spist på eksamen siden, selv på høyskolen og universitetet.)
Gjest *-*Pinky*-* Skrevet 25. august 2006 #28 Skrevet 25. august 2006 Det jeg reagerer litt på her er at det virker som om alle lager matpakke til barna som går på undomsskolen.Når jeg begynte på u.skolen så fikk jeg begynne å lage meg matpakke selv... Å det gjorde jeg.. Var ikke alltid det ble spist opp da.. Men i 8klasse så lagde jeg meg mat selv. Når vi begynte i 9klasse så fikk vi til sentrum 3dager i uken (bestemt av skolen) så da kjøpte jeg meg lasagne. å på fredagene lagde de som hadde PP tebriks. Så da fikk vi kjøpe det. ' 10klasse så fikk vi gå til sentrum alle dagene.. så da ble det lasagne +noe å drikke.. Men jeg synst at skolene kunne ha begynt med sånn varm lunsj opplegg.. Det er valdig mange som ikke spiser på skolen f.eks. pga at de er "redd" for at de ikke har "kul" nok mat...
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2006 #29 Skrevet 25. august 2006 jeg lagdt matpakke til meg selv fra jeg begynte i første klasse jeg!!?!?!?!? men det var jo mens matpakke med brødskiver fortsatt var helt ok. jeg husker de som fikk lov til å ha med sjokoladepulver til å ha i melka som de superkuule i klassen min... jeg fikk aldri med det.... jaja. det har da godt bra med meg også. nå har det jo blitt slik at matpakke med brød er skikkelig kjedelig, så jeg merker at jeg bruker å lage barnehagematpakke til ungene her med litt mer fantasi; vanlig brød med pålegg/frukt/grønnsak rundstykke (fine el grove) yoghurt med frø "sunne vafler/pannekaker" (minimalt med sukker, og med grovt mel/havregryn. ferskt og godt, alltid en vinner) pastarester eggeomlett
Gjest regine Skrevet 25. august 2006 #30 Skrevet 25. august 2006 Er litt sjokkert jeg, jeg kastet aldri maten min, og syntes stort sett grovbroedskiver med ost/peanoettsmoer/salami/leverpostei var godt! Var kanskje et uvanlig englebarn, eller bare veldig sulten. ← Sånn var jeg og.... og jeg smurte matpakka selv, og hadde ingen problemer med at det var "kjedelig" med brødskiver med leverpostei. (og det tror jeg at jeg hadde på skiva omtrent alle dager gjennom 3 år på ungdomsskolen og 3 år på vdg.... ) Ungen min får med seg matpakke + frukt hver dag. H*n er 12, og burde smøre sjøl, men jeg gjør det fortsatt fordi det er praktisk. H*n har aldri klaget, selv ikke nå når h*n går på en skole hvor det er kantine med varm mat. H*n har nemlig funnet ut at kantinematen IKKE er god, det er faktisk mye bedre med brødskiver.... Er spent på hvordan det blir når vi kommer hjem og ungdomsskolen er neste.... Satser på at min eminente oppdragelse har gjort at fornuften seirer og h*n skjønner at det er lurt med skikkelig matpakke da også
Gjest beekeeper Skrevet 25. august 2006 #31 Skrevet 25. august 2006 Siste året på barneskolen var også vanskelig i matveien. Matpakken kom ofte hjem, urørt. Da måtte hun spise matpakka før middagen.... og måtte spise middag også. jeg sa at her i huset kastet vi ikke skolematen og skoelmaten skal spises. (fra far er de ikek vant til dette, så de satte store øyne imeg da jeg sa dette) men maten ble spist oftere på skolen etter dette. så det funket.... ← Jeg synes ikke man skal tvinge barn til å spise. Det var sånn jeg utviklet spiseforstyrrelser. Hvis det plager deg sånn kan du finne andre måter å løse problemet på enn å tvinge i barnet mat.
Gjest Fruktfat Skrevet 25. august 2006 #32 Skrevet 25. august 2006 jeg lagdt matpakke til meg selv fra jeg begynte i første klasse jeg!!?!?!?!? ← mamma smurte matpakke til meg og brødrene mine tilogmed i videregående hun! og hva så? hun smurte jo på det vi ville ha på.
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2006 #33 Skrevet 25. august 2006 mamma smurte matpakke til meg og brødrene mine tilogmed i videregående hun! og hva så? hun smurte jo på det vi ville ha på. ← Ikke alle foreldre som gidder dette, og det skjønner jeg godt!! tenåringer kan da vitterlig smøre maten selv.
Gjest Fruktfat Skrevet 25. august 2006 #34 Skrevet 25. august 2006 Ikke alle foreldre som gidder dette, og det skjønner jeg godt!! tenåringer kan da vitterlig smøre maten selv. ← har aldri spurt henne om det, hun har heller aldri bedt oss gjøre det sjøl. vi fikk sove lengre på morgenen, hun smurte mat til faren vår og tok våre matpakker i samme slengen.
Twigi Skrevet 25. august 2006 #35 Skrevet 25. august 2006 Kjenner meg igjen i problemet til TS, men jeg har gutt på videregående. Tror de har kantine der, men har ikke helt oversikt enda. Problemet mitt/vårt, er at han ikke har matlyst om morran. Vi vet jo alt om hvor viktig det er å spise da, men han klarer bare ikke mat. Blir kvalm og dårlig, og han kan fint klare seg uten mat frem til lunsj. Det bekymrer meg, særlig fordi han ofte glemmer å lage matpakke også. Da kommer han hjem skrubbsulten, og spiser 15 brødskiver før middag...... og så kommer hele familien i utakt når det gjelder når man er sulten til middag. Ja, han skal lage matpakken selv. Men jeg begynner jo å planlegge de oppleggene med å lage fancy baguetter etc for at han skal få i seg noe mat i det hele tatt........ Ikke enkelt, det der. Familie, mat, sunn mat, regelmessig mat, middag hver dag, alle sammen rundt bordet, den gode samtalen.... det er så mye som ligger i dette med mat, og jeg synes ikke vi klarer å gjøre noe av det! Huff! Men nå har han ihvertfall sagt at han gjerne vil prøve å spise frokostblanding om morgenen. Kanskje det hjelper! Mitt poeng er at vi nok bør involvere tenåringene og la dem komme med forslag til hva som kan funke - det øker nok sjansen for at det skal bli vellykket. Tror ikke vår oppvekst med geitost og pølseskiver i matpapir har noe særlig overføringsverdi for ungdommene.
Gjest gjest1 Skrevet 25. august 2006 #36 Skrevet 25. august 2006 Var sånn at de kule gikk på butikken og måtte stå i kø halve friminuttet, mens de som ikke var så kule hadde matpakka og spiste den. Selv fikk jeg matpakke og kastet den. Men så var jeg syk og gal også, da. Tror nok det er mange mødre som er fortvila over dette, ja. Men pizzasnurrer og salat og slikt er en god idé. Hadde jeg vært litt mindre anorektisk da jeg gikk på ungdomsskolen, ville det gått ned på høykant!
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2006 #37 Skrevet 25. august 2006 Vi begynte med litt "kul" mat i matpakken da dattera nektet å ha med vanlig matpakke. Faktisk ikke særlig avansert mat, men litt mer "ungdomsaktig" enn skive med gulost... Grove baguetter med saltat+ kylling og ost er favoritten. Pastasalat, hjemmebakte grove "pizza-muffins", mini-pizzaer med grov bunn osv. er også veldig populært. I tillegg har hun gjerne med en yoghurt, en banan, samt juice eller lignende. Hun spiser igjen matpakken, og har gjerne med litt ekstra fordi det er alltid noen som ikke har med matpakke som gjerne vil smake...
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2006 #38 Skrevet 28. august 2006 Tips: Sett en stor brødeig eller rundstykkedeig (litt grov, med havregryn, grov hvete, linfrø, solsikkefrø o.s.v. i) og bak hjemmelagede baguetter. (Litt større enn rundstykker, og avlange). Stek de, og pakk hver enkelt inn i litt glad-pac før de legges i fryseren. Ta opp til matpakke hver dag, smøres med digg pålegg. (salatblad, ost, kokt egg, salami, skinke, italiensk salat eller what ever. Noen nevnte peanøttsmør, tror faktisk ikke det er så dumt jeg, nøtter skal jo være sundt det.) Har en teori på så lenge brødet er hjembakt, har det mindre å si hva som er oppå, i alle fall for blodsukkeret sin del. Kjøpt brød generelt er veldig lite grovt, selv om det ser slik ut, og man blir fort sulte igjen, eller man må spise MANGE skiver for å bli mett. Jeg merker stor forskjell på min egen "dagsform" alt etter hva jeg spiser i alle fall. Hjembakt brød er tingen. (Men da må det være litt grove melslag i det, og ikke loff, som gjør at blodsukkeret skyter i været i rekordfort, for deretter å dale til under null etter kort tid.) Nå vel. Vet ikke om det hjelper da. Spistre jo min andel hveteboller da jeg gikk på gymnaset selv. Nå har jeg unger i småskolen. De synes det er stas å ha med hjemmelaget bakst i matpakken, enten det er brød, rundstykker, eller skiver av "minibrød, skåret i skiver.) men de er jo ennå unge da, så vet ikke hav som skjer etter hvert. Lykke til.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå