Gjest Gjest_Nysgjerrigper_* Skrevet 23. august 2006 #1 Skrevet 23. august 2006 Jeg er nysgjerrig på hvorfor noen velger å ta høyere utdanning og hvorfor noen velger det bort. Ser du ned på eller har fordommer mot mennesker uten høyere utdanning? Hvorfor har du/har du ikke høgskole- eller universitetsutdanning? Vil gjerne høre deres meninger om dette.
Lykkelig eks-frue Skrevet 24. august 2006 #2 Skrevet 24. august 2006 Jeg er fortsatt ikke ferdig med utdannelsen min, men har en ferdig "grad" fra høyskole. Startet sent med å studere på høyere nivå fordi jeg rett og slett ikke visste hva jeg ville gjøre resten av livet. Ville ikke kaste bort 300 000 på en utdannelse jeg ikke kom til å bruke. Men jeg har hele tiden tatt kurs relevante til den stillingen jeg til en hver tid har hatt, og på den måten opparbeidet meg mye kunnskap. Det gir meg en kjempefordel i den stillingen jeg er nå. Jeg er verken opp eller ned på folk som velger å ta en yrkesutdannels eller en akademisk utdannelse. Det trengs noen fra begge steder. Jeg er glad noen utdanner seg til rørleggere så jeg kan få hjelp når jeg har tette sluk, og jeg er glad noen er jurister slik at jeg kan få hjelp den dagen jeg skulle trenge det.
aline Skrevet 24. august 2006 #3 Skrevet 24. august 2006 Jeg er nysgjerrig på hvorfor noen velger å ta høyere utdanning og hvorfor noen velger det bort. Ser du ned på eller har fordommer mot mennesker uten høyere utdanning? Hvorfor har du/har du ikke høgskole- eller universitetsutdanning? Vil gjerne høre deres meninger om dette. ← Jeg har ikke høyere utdanning, hovedsakelig fordi jeg var vanvittig skolelei når jeg gikk ut av ungdomsskolen og valgte å begynne på yrkesskolen med yrkesfag når jeg var helt ung. deretter tok jeg noen feil valg i forhold til utdanning + at det var før reformen slik at jeg ikke fikk de fagene som jeg må for å gå videre med høyere utdanning nå i ettertid. jeg har i eldre år hatt lyst til å studere ekstra på høgskole eller universitet, men det er for mye mas med å ta opp artium, så det har ikke blitt noe av pr dags dato, men hvem vet. jeg har ingen fordommer mot de som tar og heller ikke mot andre som meg som ikke har tatt høyere utdanning av forskjellige årsaker.
Gjest Huldali Skrevet 24. august 2006 #4 Skrevet 24. august 2006 Det har stått en del i avisene at barn av foreldre med høyere utdannelse også velger høyere utdannelse, og at barn av foreldre uten utdannelse velger bort en høy utdanning, så foreldrene har nok kanskje en innvirkning. En annen ting er vel hva mennesker er tilfreds med, noen finner seg godt til rette i en skobutikk og føler at det er drømmejobben, mens andre kanskje vil ha en jobb innenfor et yrke som krever en spesiell utdannelse. Tror det er mange ting som spiller inn, kanskje litt tilfeldighet også? Nå er ikke jeg ferdig med å studere enda, men jeg tar en høyere utdannelse fordi jeg ønsker meg en jobb innenfor et spesielt felt og fordi jeg liker å studere. Jeg er glad for at ikke alle tar en høyere utdannelse, noen må stå i kassa på rimi, noen må kjøre søpla også videre. Jeg ser ikke ned på de som ikke velger slik som meg, folk får bestemme selv hva de ønsker med livet sitt. Så lenge de som ikke velger å studere er lykkelig med det, syns jeg det er fint.
Skravla Skrevet 24. august 2006 #5 Skrevet 24. august 2006 Jjeg har i eldre år hatt lyst til å studere ekstra på høgskole eller universitet, men det er for mye mas med å ta opp artium, så det har ikke blitt noe av pr dags dato, men hvem vet. ← Har du sjekke om du kommer inn på bakgrunn av realkompetanse? Jeg har heller ikke artium, men har såpass med fag og arbeidserfaring at jeg kom inn på høgskolen i Lillehammer på bakgrunn av realkompetanse. http://www.oslovo.no/content/view/68/103/
Gjest mariQua Skrevet 24. august 2006 #6 Skrevet 24. august 2006 Ser du ned på eller har fordommer mot mennesker uten høyere utdanning? Absolutt ikke. Hvorfor har du/har du ikke høgskole- eller universitetsutdanning? ← Har (eller - driver med), pga interesse.
Kykkelikokos Skrevet 25. august 2006 #7 Skrevet 25. august 2006 Har ikke høyere utdannelse, men hadde tenkt til å ta det. Nå har jeg en jobb hvor jeg jobber på lik linje med mange med høyere utdannelse, så jeg vet ikke om jeg kommer til å studere videre siden jeg allerede har en god jobb.
Blueberry Skrevet 25. august 2006 #8 Skrevet 25. august 2006 Må ha høyere utdannelse for å få den jobben jeg vil ha. Og det er veldig interessant å studere. Og, ja, begge mine foreldre har veldig høy utdannelse, og vi barna har nok blitt "oppdratt" til at det er en god vei å gå.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå