Gå til innhold

Rognebær


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Noen her som har lagd noe av rognebær før?

Jeg trenger tips og råd. Er greit med oppskrifter, men fortrinnsvis oppskrifter dere har prøvd så jeg kan stille spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svigermor lager alltid rognebær gele. Nydelig til kjøttretter....

Til 1 liter saft: 1 liter bær, 1-2 dl vann og 900-1000 gram sukker.

Bærene kokes langsomt opp i ca. en halv time. Sil bærene gjennom et sileklede eller en melsikt. Saften blandes med sukkeret. Kokes fra 10-30 minutter. Ta geleprøve: hell en skje med gele på et fat når den er blitt kald, stryk skjeen på geleèn og se om den rynker seg. Gjør den det, er den ferdig. Helles i varme rengjorte glass. Blander man inn sure epler, får geleèn en lysere farge og den blir mindre bitter. Rognebærene bør fryses før man lager gele for å få vekk den bitre smaken av bærene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigermor lager alltid rognebær gele.  Nydelig til kjøttretter....

Til 1 liter saft: 1 liter bær, 1-2 dl vann og 900-1000 gram sukker.

Bærene kokes langsomt opp i ca. en halv time. Sil bærene gjennom et sileklede eller en melsikt. Saften blandes med sukkeret. Kokes fra 10-30 minutter. Ta geleprøve: hell en skje med gele på et fat når den er blitt kald, stryk skjeen på geleèn og se om den rynker seg. Gjør den det, er den ferdig. Helles i varme rengjorte glass. Blander man inn sure epler, får geleèn en lysere farge og den blir mindre bitter. Rognebærene bør fryses før man lager gele for å få vekk den bitre smaken av bærene

Takk for svar og oppskrift :)

Nå er bærene renset og skal legges i fryseren.

Det eneste som gjør meg skeptisk til gele er oppbevaringen. Sterilisering av glassene er innmari mye styr. Tro om det går like greit å bruke syltevoks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...