Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kom nett heim frå handball-trening, og det er berre såååå gøy. Har spelt i fleire år, men veit ikkje heilt kor lenge eg bør vere med på spelinga no då...

Eg held med unna duellar og slenger meg sjølvsagt ikkje, og vi spelar ikkje sånn frykteleg tøft, men likevel.

Mannen syns ikkje eg skal spele, men eg syns det er uproblematisk, i alle fall enno.

Veit at Trine Haltvik spelte til ho var ganske langt på veg med tvillingane sine.

Kva syns de om dette, hadde du turt å drive med kontakt-idrett i svangerskapet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

sosial- og helsedirektoratet skriver dette om håndball og graviditet:

Ekstremidretter anbefales ikke i forbindelse med svangerskapet. Aktiviteter som kampsport, fotball og håndball anbefales ikke etter 3. måned.

så jeg hadde gitt meg rundt uke 12.

mer her:

www.shdir.no

Skrevet
sosial- og helsedirektoratet skriver dette om håndball og graviditet:

Ekstremidretter anbefales ikke i forbindelse med svangerskapet. Aktiviteter som kampsport, fotball og håndball anbefales ikke etter 3. måned.

så jeg hadde gitt meg rundt uke 12.

mer her:

www.shdir.no

Sikkert det luraste...

:sur:

Skrevet

Jeg begynte ganske tidlig å unngå fotball o.l. fordi jeg var redd for å få en hard ball, eller en albue i magen.

Men jeg leste at man ikke skal holde på med idretter med mye brå vendinger o.l.

Men det er nok mest for å unngå ligamentsmerter.

Merket faktisk ganske tidlig at jeg ble veldig mye lettere sliten, svimmel, svett og varm, og har ikke trent skikkelig etter dette.

Nå er tyngdepunktet forskjøvet, og kroppen "tung", så det frister ikke akkurat å løpe i det hele tatt.

Men alle svangerskap er forskjellige.

Jeg hadde fortsatt å trene så lenge jeg ikke fikk vondt eller følte ubehag, men hadde unngått situasjoner det babyen skadet fysisk. :)

Skrevet
Jeg hadde fortsatt å trene så lenge jeg ikke fikk vondt eller følte ubehag, men hadde unngått situasjoner det babyen skadet fysisk.  :)

Sjølvsagt skal eg fortsette å trene, eg er trenings-narkoman, men eg bør vel finne på noko alternativt på handballtreningane etterkvart tenker eg...

Eg har også merka at kroppen reagerer annleis på trening no enn før eg vart gravid, så trening-intensitet og mengde begrensar seg nok heilt naturleg etterkvart.

Håpar uansett at eg greier å vere aktiv gjennom heile svangerskapet.

Skrevet

Jeg er/var ivrig håndballspiller, og hadde planer om å trene fram til uke 12 ut fra samme resonnement som over her. Allerede en del tidligere (uke8? husker ikke helt) fikk jeg imidlertid en del vondt i magen etter trening. Jeg følte at det spente seg helt nede bak skambenet, der livmoren var på den tiden. Jeg valgte å gi meg etter det, ettersom jeg hadde lest at jeg skulle unngå trening som ga ubehag på den måten. Kjipt, siden håndball er det morsomste jeg gjør, men det ble likevel naturlig.

Annen trening har jeg ikke hatt tilsvarende problemer med, jeg er nå 22 uker og trener løping, styrke og litt annet. Intensiteten er ganske kraftig redusert, selvsagt, men ellers gjør det bare godt.

Jeg har hatt lagvenninner som har vært med en del lengre, men da begrenser de gjerne deltagelsen en del. De er med på å kaste pasninger, skyte og lignende, men dropper spill og tacklinger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...