Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Akk akk akk!

Nå har jeg satt meg selv i en litt lei situasjon. Bare hør;

Ble ferdigutdannet journalist i våres og det er vel ikke noen hemmelighet at jobb ikke vokser på trær...I panikk over situasjonen søkte jeg meg inn på ntnu Dragvoll frie emner. På den måten får jeg studielån til livsopphold, ekstra kunnskap og fleksibilitet til å jobbe litt frilans i avis.

Etter tre dager oppe på Dragvoll (som jeg har studert på i to år tidligere og mistrivdes voldsomt) fant jeg ut at jeg ikke gidder. Fagene var lite inspirerende, og strengt tatt trenger jeg det ikke.

Studiesituasjonen er ikke særlig tilfredsstillende. Siden jeg så for meg dette som en midlertidig situasjon er det vanskelig å melde seg på ting grunnet opptaksprøver og bindingstid. Føler meg litt lost, og usikker på fremtiden!! :grine:

Sosialen virker som ett nederlag, men samtidig sparer jeg et semester med studielån for å overleve...Skal selvsagt streve som bare det for å få jobb, men er jo journalist jeg vil bli da. Helst i magasin, men det er så sinnsykt vanskelig.

Og når jeg er ensom, lite motivert, arbeidsløs osv så baller det bare på seg. Blir en ond sirkel av dårlig motivasjon.

Noen som har vært i samme situasjon, eller som har noen tips. Både arbeidssammenheng og fritid...

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_jane how_*
Skrevet

1.Meld deg av eksamene så du ikke får dem som "ikke møtt". Først må du være helt sikker på at du ikke gidder (kan jo hende du tviler likevel når det ikke er noen vei tilbake).

2.Så melder du deg arbeidsledig, snarest mulig (får ikke penger for de første dagene tror jeg). Så skal du søke jobber, og du skal søke på alle journalistjobber du ser, men også andre mindre attraktive jobber, til og med det du mener er drittjobber (som kan være så mangt, spørs på deg). Du må søke både faste jobber, vikariater og registrere deg hos vikarbyråene.

3.Får du en drittjobb eller en mindre attraktiv jobb, arbeider du i denne så lenge du holder ut (vurdér holde ut kontra være blakk) eller til du får napp på en bedre jobb.

Du får sikkert et eller annet, det får holde til å begynne med. Det viktigste er at du har penger til å klare deg mens du venter på noe bedre. Om du jobber med noe kjipt 1 mnd, kan du klare deg lenge på denne inntekten om du er sparsom (tilfelle det skulle ta lang tid før du får noe nytt)

Skrevet

Du må jo bare ta de drittjobbene du får. Det vil faktisk kune utvude horisinten din som journalist å ha prøvd flere yrker enn kun ditt eget! Lykke til :)

Skrevet

Takk for svar!

Jeg ser for meg å holde ut møkkastudiene til jul mens jeg leter etter noe bedre.

Folk som sier at studenter har det travelt vet ikke hva de snakker om. Mer drit en ntnu skal man lete lenge etter!!! :frustrert:

(Skal sies at dette ikke gjelder alle linjene da...)

Jeg har jobbet i butikk (mat) tidligere, og hatet hvert sekund. Etter å ha prøvd andre typer jobber vet jeg hva som fungerer og ikke. Tar aetat hensyn til slikt, at man absolutt ikke greier noen jobber? (takler ikke tall, og får helt hetta av kunder som maser og gnåler)....

Gjest splæsj
Skrevet

:klem:

Jeg synes du skulle ta en drittjobb, skrive noen artikler og prøve å selge dem. Så kan du gradvis trappe ned på drittjobben og gradvis øke mengden artikler.

Skrevet
:klem:

Jeg synes du skulle ta en drittjobb, skrive noen artikler og prøve å selge dem. Så kan du gradvis trappe ned på drittjobben og gradvis øke mengden artikler.

Et godt råd. Gjorde det samme da jeg var ferdig med min utdannelse (i noe annet, men vanskelig å få drømmejobben). Jeg arbeidet iherdig med å få opparbeidet meg et kontaktnett blant de rette folkene. Etter 7 måneder hadde jeg drømmejobben. Nå betaler det arbeidet jeg gjorde i forkant seg med at jeg kan jobbe kun frilans med nok oppdrag :)

Skrevet

Hva med å søke på jobber som journalist andre steder enn der du bor i dag? Kanskje flytte til et mindre sted og jobbe i en lokalavis?

Skrevet

Ja, jeg er ikke fremmed for tanken på å jobbe for en lokalavis en eller annen plass! :)

Det var rett og slett kjempegodt å lese om noen som har vært i lignende situasjon, og at det finnes håp. Jeg ler litt av meg selv nå :legrine: Fikk rimelig panikk i går.

Men nå skal dagen brukes fornuftig. Skal ringe aetat og avtale møte med dem. Skal også prøve meg mer på frilans.

Det ble liksom så mye på en gang. Null fremtidsplaner, null sosialt nettverk, stor by, og jeg føler at all mitt engasjement renner bort i sanden. Er jo så vant til å ha masse å gjøre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...