Gjest gjest1 Skrevet 23. august 2006 #1 Skrevet 23. august 2006 Vi driv med oppussing og reorganisering av stua vår for tida, og har nett malt veggane i lys antikk. Vi har vore på liftgardin-jakt i det siste, og har funne ut det det berre fins einsfarga gardiner i den størrelsen vi treng. Greit nok, men då har vi to spørsmål: 1. : kva farge skal vi velge? 2. : går det an å applikere blomar på? Stua vår er som sagt kvit, og vi har svart sofa og svarte høgtalarar, og ein del svarte rammer. Lister og resten av interiøret er trekvitt. Kva farge kan det vere fint å ha på liftgardinene? Dersom vi skal applikere blomar på, kva fargar kan det vere fint å ha desse i? Håpar nokon kan hjelpe meg, vi treng litt idear...
Gjest gjesta Skrevet 23. august 2006 #3 Skrevet 23. august 2006 Dersom det går mest i hvitt og svart kan det bli fint å velge en eller annen sprek farge, som du kan gjenta med puter og sånt. Og da er det bare å velge den fargen du synes er finest Om du ikke vil det, tror jeg det kan passe med en slags lys beige-farge. Og blomster på synes jeg høres fint ut
Gjest gjesta Skrevet 23. august 2006 #4 Skrevet 23. august 2006 Ehem, jeg er vel ingen ekspert da, men svarte likevel..
Arwen Skrevet 23. august 2006 #5 Skrevet 23. august 2006 Da kan du ha alle mulige farger synes jeg! Enig med linck
Gjest gjest1 Skrevet 23. august 2006 #6 Skrevet 23. august 2006 (endret) Kan gi deg en beskrivelse som ihvertfall kan gi deg noen ideér. En venninne har det nesten som dere, hvite vegger og sort sofa. Hun har mange stuevinduer, og har panelhøyder i to forskjellige farger. Lys limegrønne ensfargede og lys beige med enkelt retromønster som tar opp grønnfargen blant annet. De mønstrete er litt smalere enn de grønne og henger på innsiden av de grønne, som hun har flest av. Så har hun noen beige og noen limegrønne puter og limegrønn duk, og kubbelys på bordet som tar opp de andre fargene i mønstrene på gardina. Kjempefint Fant et bilde fra Kid, ligner litt på mitt eksempel: http://www.kid.no/Kid/Product/AcProduct.as...d=4&AcpId=74070 Hvitt og sort som basis slik som dere har gjør at dere kan velge veldig fritt mellom farger, de eneste fargene jeg ikke liker hos oss (vi har også hvite vegger og sorte møbler) er mørkeblått og veldig lyse og kalde pasteller. Men det kan være meg. Edit: skrev visst om panelhøyder jeg ja. Endret 23. august 2006 av Rosin
Gjest gjest1 Skrevet 23. august 2006 #7 Skrevet 23. august 2006 Takk for tips... Vi syns det er vanskeleg å finne ein farge som går godt til svart. Har prøvd turkise gardiner, men syns ikkje det passar særleg inn... Tipset ditt var stilig Rosin, men det er panelhøyder du linka til, har venninna du blanda ulike typar liftgardiner? Veit ikkje heilt korleis vi skulle fått det til, forstår du... Når det gjeld applikering av blomar, kva slags stoff kan vi bruke til å klippe blomar ut av? Bør vere noko som ikkje treng å sys i kantane etter klipping. Vil det bli fint med applikerte blomar på (festa med fliselin), eller vil det se heimelaga ut? Håpar nokon har gode råd!
Gjest gjest1 Skrevet 23. august 2006 #8 Skrevet 23. august 2006 Tipset ditt var stilig Rosin, men det er panelhøyder du linka til, har venninna du blanda ulike typar liftgardiner? Veit ikkje heilt korleis vi skulle fått det til, forstår du... ← Beklager jeg ser at jeg har rotet skikkelig skjønner ikke hvordan liftgardiner ble panelhøyder i hodet mitt. Venninna mi har panelhøyder ja, ikke liftgardiner.... Da ville jeg nok hatt en farge på liftgardinene ja. Skal dere bare ha liftgardiner, eller skal dere ha vanlige i tillegg? Synes det kan være litt fint også, spørs jo litt hva slags stuevinduer du har selvfølgelig, og hvor minimalistisk du vil ha det. Her fant jeg et par eksempler som viser hva jeg mener: http://haveland.no/bilder/RS_0017.jpg http://haveland.no/bilder/RS_0018.jpg Poenget var ihvertfall at det kan være lettere å variere de vanlige gardinene enn liftgardinene, så hvis jeg hadde gått for løsningen jeg snakker om her ville jeg hatt en ganske nøytral farge på liftgardinene og heller gjort mer ut av høydene med evt sprek farge/mønster. Tror du at du kommer til å dra opp liftgardinene innimellom? Det er noe du må tenke på hvis du skal applikere blomster i stoff, fordi det kan hende at de blir stygge hvis de blir brettet. Lykke til
Gjest gjest1 Skrevet 24. august 2006 #9 Skrevet 24. august 2006 Takk for tips igjen, Rosin! Vi kjem nok berre til å ha lift-gardiner, og dei kjem nok stort sett til å henge opp-bretta, så vi skal prøve å tenke litt praktisk når vi skal feste på eventuelle blomar. Lurer på om lime-grønne gardiner kan bli fint...? Men kva farge skal vi ha på blomane då, mon tro? Kvite og rosa, med gule "midtar"? *tenke*
Gjest HB Skrevet 24. august 2006 #10 Skrevet 24. august 2006 Du kan jo sy / få sydd liftgardiner i etthvert stoff. Da får du litt mønster samtidig som du slipper arbeidet med å applikere på blomstene. Velger du limegrønne gardiner bør du nok velge litt "grove" blomster i knallfarger. Hvite og rosa med gul midt hørtes for søtt ut. Hilsen Lille meg
Gjest gjest1 Skrevet 24. august 2006 #11 Skrevet 24. august 2006 Du kan jo sy / få sydd liftgardiner i etthvert stoff. Da får du litt mønster samtidig som du slipper arbeidet med å applikere på blomstene. Velger du limegrønne gardiner bør du nok velge litt "grove" blomster i knallfarger. Hvite og rosa med gul midt hørtes for søtt ut. Hilsen Lille meg ← Trur det er mindre arbeid å stryke på nokre blomar, enn å sy gardiner. Kva slags fargar ville du hatt på blomar?
Gjest *Just-Me* Skrevet 24. august 2006 #12 Skrevet 24. august 2006 når dere har hvot stue, sort sofa og en del sorte ting synes jeg det høres fint ut med gardiner som bryter litt, eller at blomsterne på gardina bryter og vidreføre den fargen i stearinlys, duker, puter ol. du må nestenf øle selv hvilke farger du liker eller ikke. men en litt sprek farge er kansje fint. På limegrønnt kan vel egentlig det meste passe til blomsterfarge. Noe med rosa (gjerne lkitt knall), lys lilla eller lyse blått?? Jeg synes tyrkis er veldig fint da... For tiden er stuen turkis her (det vil si duker puter stearinlys osv....) men blir vel å bytte ut til limegrænnt snart. har forskjellige sett liggende, også bytter jeg om av og til....
Prinsesse på erten Skrevet 24. august 2006 #13 Skrevet 24. august 2006 Jeg er heller ingen ekspert, Veslo, men jeg synes det er morsomt med interiør. Så jeg prøver meg. Dette er det jeg tenker... De fleste farger passer til sort og hvitt. Samtidig er dette farger som står i stor kontrast til hverandre og skaper et tøft og ganske "maskulint" preg. Jeg er derfor enig med Rosin i at for sarte farger bør unngås; heriblandt pastellfarger... Jeg tror også at dere, hvis dere ikke ønsker et for minimalistisk preg, bør bryte opp med en litt sterk farge. Jeg tror kanskje jeg ville satset på en mørk, litt knasj rosafage. Eller kanskje rødt og orange sammen. Og så ville jeg hatt puter og andre detaljer i samme farge.... Tenker litt Marimekko stil... Gå inn på www.marimekko.com for inspirasjon. Angående applikasjon: Jeg tror det kan bli veldig fint hvis det blir gjort skikkelig. Men slikt er gjerne tidkrevende arbeid. Og siden du skriver at gardinene vil være "oppe" det meste av tiden, er jeg usikker på om det vil komme til sin rett. Hvis du limer tror jeg det fort kan se litt hjemmesnekret ut. Man kan jo få sydd liftgardiner i de stoffene man ønsker. Det er sikkert ikke så dyrt på Kid. Da kan du jo velge deg et stoff med blomster...
tuji Skrevet 24. august 2006 #14 Skrevet 24. august 2006 Jeg sitter og funderer på om det er praktisk gjennomførbart med disse blomstene. Jeg tror i hvert fall ikke du kan stryke dem fast. Husk at når gardinen skal opp og ned, blir den foldet sammen. Da vil blomstene bli stygge. Kanskje det går hvis du syr på blomster i samme type stoff som selve gardinen, men jeg ville overlatt jobben til noen som er god på det. Dette høres for meg ut som noe som er penere inni hodet ditt enn i virkeligheten
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2006 #15 Skrevet 24. august 2006 Trur det er mindre arbeid å stryke på nokre blomar, enn å sy gardiner. Kva slags fargar ville du hatt på blomar? ← Du kan jo få andre til å sy gardinene for deg. Er ellers enig med tuji. Det kan bli mye jobb som enten ikke synes eller som blir ødelagt. Når det gjelder farger så er det som flere sier viktig at fargen er litt knall, så rosa går det. Men blomsten du beskrev ble veldig babyrosa og sart oppe i hodet mitt og det passer ikke med limegrønt. Tomatrød kan passe veldig fint f.eks. Hilsen Lille meg
Gjest gjest1 Skrevet 24. august 2006 #16 Skrevet 24. august 2006 Takk for tips igjen. De har nok rett, det vil nok bli eit altfor tidkrevande og risikabelt prosjekt å applikere blomar på gardinene... Ein mulighet kan jo vere å henge halvparten av nokre panel-lengder over liftgardinene, på sida liksom...? Kan det bli fint å henge opp den blomstrete delen av desse gardinene: http://www.kid.no/Kid/Product/AcProduct.as...d=4&AcpId=74070 på samme måte som gardinene heng over liftgardina her: http://haveland.no/bilder/RS_0018.jpg ? Med blomar i grønt, raudt og gult har vi jo litt å variere i når det gjeld puter også... Den grønne delen av panel-lengdene kan eg jo berre bruke til løparar på spisebordet... Kva trur de om dette?
Gjest gjest1 Skrevet 24. august 2006 #17 Skrevet 24. august 2006 Eller er det i første omgang dumt å velge grønt når stua går i svart og kvitt? Eg trur også raudt og orange kunne ha blitt tøft, men veit ikkje om det er heilt gjennomførbart. Er jo umogleg å få tak i tøffe gardiner i dei fargane...
Prinsesse på erten Skrevet 24. august 2006 #18 Skrevet 24. august 2006 Jeg synes de gardinene er kjempefine, men kanskje litt for sarte i deres sort/hvite miljø??? Men smaken er..og alt det der....
Gjest gjest1 Skrevet 24. august 2006 #19 Skrevet 24. august 2006 Jeg synes de gardinene er kjempefine, men kanskje litt for sarte i deres sort/hvite miljø??? Men smaken er..og alt det der.... ← Er veldig usikker.... Kva med desse: http://www.kid.no/Kid/Product/AcProduct.as...d=4&AcpId=74000
Gjest LilSweetie Skrevet 24. august 2006 #20 Skrevet 24. august 2006 Jeg tror grønne gardiner vil bli veldig fint! Men hvis du skal ha blomster på dem (noe jeg i utgangspunktet synes er unødvendig - du kan heller ha blomster på matchende puter, f.eks), tenker jeg at de blir finest ensfargete? Ellers kan det plutselig bli litt for mye farger på ett sted i en ellers minimalistisk farget stue.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå