Gå til innhold

Streptokokk-B


Pepita

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har litt lyst, men legen ville ikke sjekke meg :sur:

Skal hvertfall være veldig obs på babyen når han kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, gjorde det hos legen forrige uke. Bare for sikkerhetsskyld, syns det er greit å vite jeg... Var redd for å måtte "krangle" på det med legen, men hun var veldig grei (jeg må slutte å undervurdere henne :sjenert: ). Svaret er sikkert inne denne uken, men vi avtalte i grunn å bare ta det på neste time (om et par uker). Er det noe bekymringsfullt funn så ringer de sikkert :Nikke:

Endret av Windy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men kunne tenkt meg å bli sjekket pga stadig tilbakevendende uvi i hele svangerskapet, men jordmor mente det var unødvendig... :sur:

Men regner med de har mulighet å sjekke det rett etter gutten er født....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh, oki.. takk for infoen!

Da skal jeg spør en ekstra gang neste gang jeg er til sjekk enten på føden eller hos jordmor...

Kan vel ikke være så mye ekstra arbeid å la meg sjekkes..

(men håper egentlig gutten er ute iløpet av en uke ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble testet sist jeg var hos gyn. Ca en uke siden. Får nok svar en av dagene. Jeg valgte å teste meg fordi jeg var bærer av bakterien i forrige svangerskap (uten at det ble noe problem).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg har ikke sjekket for jeg er ikke i risikogruppen, så da ser jeg ingen grunn til å sjekke!

Hvem er i risikogruppen...?

:sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hverken har testet eller kommer til å teste. Jeg har bestemt meg, i samråd med mannen, om å ikke herje opp egne hysterie-nerver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snakket med legen om det og blitt enige om at det ikke er noe poeng i å teste seg for meg.

Grunnen for det sa hun var:

* Ikke har jeg hatt noen form for streptokokkutbrudd i løpet av de siste årene. (Halsbetennelse, nyrebekkenbetennelse, blærekatarr e.l.)

* Jeg har født tidligere uten at det har vært påvist streptokokk på disse barna.

Så da stoler jeg på legen min og regner med jeg er fri for slike ulumskheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke i risikogruppen så jeg har valgt å ikke teste i samråd med jordmor. Hun kunne også fortelle at dette er en veldig medieskapt sak, denne bakterien har alltid vært der. Sykehusene er oppmerksomme på det ( kansje litt ekstra nå ) og følger nøye med om det skulle være noe.

Da stoler jeg på ekspertene. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok det opp med legen i går på 36 ukers kontroll. Han mente at 1/3 av kvinner er bærere av streptokokker og kun en promille av barna berøres. Han mente det var større sjanse for at noe skulle skje med barnet mitt dersom han nå skulle ta en vaginal prøve av meg. Dvs for tidlig fødsel. Siden jeg har plagdes mye av UVI i løpet av de siste årene og også har det nå under svangerskapet bekymrer meg det litt :forvirret: Men synes også at det er litt hysteri rundt det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hører egenlig til (foreløpig) i juli-aug., men svarer alikevel jeg...

Jeg frykta også at jeg måtte krangle med legen for å få tatt denne testen, men da jeg sa at jeg uroet meg endel for dette, var han helt enig i at det var bedre å teste enn at jeg gikk og var nervøs mens jeg var gravid. Testen var heldigvis negativ.

Mulig dette er mediehysteri, men uansett har antall barn som har dødd av dette, økt de siste årene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal ikke teste meg.

jordmødrene på abc er iallefall ganske oppgitt over dette hysteriet som oppsto etter at folkehelsa (eller hvem det nå var) gikk til media med denne saken.

de mener at dersom 1/3 av alle fødende skal få antibiotika under fødsel for sikkerhets skyld, så vil det utvikles mange resistente bakteriestammer. og det er absolutt ikke noe å trakte etter. i dag kan man jo behandle de fleste av de promillene som får denne infeksjonen...

men egentlig kunne jeg jo tenkt meg alt mulig for sikkerhets skyld siden det akkurat nå kanskje gjelder mitt barn.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...