Gå til innhold

Perfekte hveteboller


Mookie

Anbefalte innlegg

Når jeg baker boller blir de ikke så veldig bra akurat... Synes for eksempel at de fleste andre boller jeg har smakt, er mye bedre :sur:

Hvordan få saftige store og luftige boller ? Og ikke små harde, tørre noen som kan brukes som mordvåpen :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ekte gjær, riktig temperatur, kna godt og hev ca en time før og etter utbaking. Da blir de helt bra. Prøvde en gang med noe bakepulver i tillegg (i følge en oppskrift) og da ble de akkurat så luftige og vonde som man får kjøpt i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller aldri fått det til, inntil jeg fikk et tips om å lage deigen dagen før, la den stå i kjøleskapet til dagen etter. Ta den ut og la den stå til den har fått romtemperatur igjen før du ruller ut og setter til steking.

Nå er jeg stolt av mine store og luftige boller. (bruker tørrgjær t.o.m)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må kna deigen godt, og la dem heve lenge nok. Vær litt gjerrig på melet, deigen skal være så "klissete" som mulig, men fremdeles lett å håndtere. Vær også forsiktig med smøret, man får lettere tunge boller hvis de inneholder mye smør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fersk gjær er en forutsetning. OG ikke bruk for mye mel. Ha heller mer mel i når du baker ut. Da blir de luftige og lette.. ikke reduser på sukker og smør heller hvis det er smaken du er ute etter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fersk gjær er en forutsetning.

Jeg merker ingen forskjell på om jeg baker med tørrgjær eller fersk gjær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fersk gjær er en forutsetning. OG ikke bruk for mye mel. Ha heller mer mel i når du baker ut. Da blir de luftige og lette.. ikke reduser på sukker og smør heller hvis det er smaken du er ute etter!

Jeg prøver generelt å unngå mer mel ved utbaking. Litt nøytral olje på bordet og litt på hendene gjør stort sett samme nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...