Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg ser at de fleste barna i dag alltid finner på kallenavn på sine venner.

Dermed får barna på en måte nye navn, og kanskje noe du aldri ville ønsket..

Min datter har en god venninde som heter Live.

De begynte å kalle henne for "Likus"!!!

Stakkar moren fikk jo sjokk, og forbød bl.a min datter å kalle henne dette. (forstår henne godt) Barna visste ikke hva et lik var, og det var fra deres side et pent kjælenavn på en måte. De kaller henne nå "Livus" da. Kjekkere det. (Litt ironisk at man kaller henne etter Liv, og ender opp å blir kalt etter Lik.) :forvirret::ler:

Hva er de vanligste kallenavn i dag? Ergo: Hva kommer ditt barn egentlig å hete blandt venner?

Min erfaring er:

*Kamilla- "Kammi"

*Isabel og Iselin- "Isi"

* Rebecca- "Beccy"

* Kristine- "Krizzi"

* Merete- "Mette"

* Karoline- "Karro"

* Kaltrina- "Kalli" (hun er utenlandsk, derfor skrives navnet med L)

* Stephanie- "steffi"

* Anne- Marit, Anne- Beth, Annette, osv.- "Annie" og "Annis"

Endret av Rakel
Skrevet

Jeg gikk på skolen med en som het Ann Louise, hun ble kalt Løvvis av de fleste. Hun satte visst pris på oss som brukte det ordentlige navnet hennes..

Og så hadde jeg en venn som het Hans Arne, han ble ofte kalt Hansi.

Skrevet

Min datter heter Caroline og blir kallt Carro av vennegjengen.

I mine øyne er Carro et hundenavn, så jeg syns ikke det er så kult.

Skrevet

Ser jeg har skrevet feil i mitt innlegg. Hun blir også kalt "Carro". Får rette på det.. (I dette tilfellet kaller også moren henne for "Karro".

Trøst deg med at det er et av "de bedre" kallenavnene. ;)

Skrevet

Ann-Christin blir ofte til Anki.

Alexander blir så og si alltid til Alex

I England blir Thomas nesten alltid til Tommy

Et navn er ikke mer enn man gjør det til. Så lenge barna ikke bryr seg, og det faktisk ikke betyr noe stygt, så synes jeg ikke det spiller noen rolle.

Kanskje det lureste er å gi barna korte navn? Jeg heter Kine og har aldri blitt kalt noe annet enn Kine-Mor :P

Skrevet

Dette er faktisk et stort "problem"/fenomen her i Storbritannia. ALLE, nesten uten unntak, faar kallenavn, medmindre de allerede heter noe kort og greit som ender paa y/ie. Thomas blir Tom eller Tommy osv. Synes det er litt teit, for hva er vitsen med aa doepe barnet sitt f.eks. Georgina, naar det bare blir George eller Georgie uansett, liksom? Vi tenker litt paa aa kalle barnet vaart enten Annika eller Theodor, men jeg er ikke saa lysten paa Annie og Theo... Etterhvert har man vel ikke saa mye man skulle ha sagt, barnas venner paa skolen kaller vel ham/henne hva de vil uansett, men innenfor familien kan man jo beholde doepenavnet.

Verste eksempel jeg vet om er en jente som heter Frances, som blir kalt Frankie. Ikke saa veldig feminint. :forvirret:

Skrevet

Det er ikke et problem her vi bor. Hvis noen i en klasse heter det samme brukes alle navn, eller bokstav i etternavnet. Men ingen får kallenavn, så vidt jeg vet.

Skrevet

Det er jo så mange typiske eksempler:

Christian/Kristoffer - Kris

Dobbeltnavn - Den første forbokstaven i vært navn. F. eks. Hans Kristian - HC

Hans - Hansi

Lars - Larsi

Benedikte - Bendix

Cathrine - Cathy

osv

Jeg husker at jeg ønsket meg et kallenavn da jeg var liten, jeg. Det var liksom så stilig og tøft. :ler: (Fikk det forresten aldri..)

Skrevet

Min mann som jo er svensk er i hvertfall vant tio mye kallenavn. Tror det er sjelden de bruker de opprinnelige navnene jeg. Mitt har de ikke klart å gjøre noe med. MenLukas blir Luke, noe jeg synes er litt søtt også. Patrik -palle, Mats -matte, tommy -tomme, svigerfar heter jo Lars, men jeg trodde lenge han het Lasse.. ;) Osv. De er ekstreme! :ler:

Skrevet

Skjønner ikke at det er så stor krise, jeg da :)

• Liker 2
Skrevet

Dette er nok en (u)vane vi har fått fra engelsktalende land - og Sverige. Synes det er litt teit jeg da. I min omgangskrets er det ikke vanlig.

Skrevet

Ingen krise her i tråden Kine-mor. :)

(Kjenner også ei som heter kine, og hun ble også kalt for Kine-mor. Rart...:)

Kanskje det var deg..? :vinke:

Skrevet
Min datter heter Caroline og blir kallt Carro av vennegjengen.

I mine øyne er Carro et hundenavn, så jeg syns ikke det er så kult.

Helt enig :Nikke:

Heter Karoline selv, og har aldri vært veldig fornøyd med det "kallenavnet".

Men ingen som kaller meg det nå som jeg er "voksen", så det er nok en barneting.

Kalte meg selv Kaja som liten, av en eller annen grunn, og det kaller mamma meg fortsatt. Det er litt koselig egentlig :)

Skrevet

jeg blir ofte omtalt med kallenavn. Spess av mannen.. og mamma når hun snakker om meg til lillebror. Synes det er helt okei. Må regne med det når man har langt navn

Skrevet

Min datter heter Marthe og blir kalt Smarties :ler:

• Liker 1
Skrevet

Vår Madeleine kaller seg selv (!) for Maddie ;)

Skrevet

Av og til er det jo også slik da at foreldrene kommer med kallenavnene på ungene sine fordi de er kjælenavn.. Det kan være trasige greier å bli hengende ved i voksen alder det..

Jeg vet en kar på 40+ som fortsatt heter "Tjoms" blandt venner fordi faren i sin tid var fra Bergenstraktene og der var visst nok vennen det samme som "tjommien" og derav ble det "Tjoms" Hans riktige navn? aner ikke den dag i dag..............

Jeg syns det bør respekteres at man får et navn - ønsker man et annet kan man bytte når man er voksen nok til det....

Skrevet

Kallenavn ja..hm.. Jeg er ikke spesielt begeistret.

Mens jeg bodde i England la jeg merke til at de aller fleste fikk et kallenavn. Eller en forkortelse av et slag. Det morsomste eksemplet jeg kommer på er en amerikaner som het Jerome. Han presenterte seg som Jerry. Innen et år var gått, så ble han kalt Jer.

Ingen klarte heldigvis å lage noe navn til meg. Marit er visst ikke egnet for slikt :)

Skrevet
Ingen krise her i tråden Kine-mor.  :)

(Kjenner også ei som heter kine, og hun ble også kalt for Kine-mor. Rart...:)

Kanskje det var deg..?  :vinke:

Tror det er vanlig med korte navn å legge til "mor". Farmoren min pleide å kalle meg for Kine-molen. Gudene vet hvorfor :P Da jeg gikk på barneskolen var ikke kallenavn så "in" som det er i dag.

Skrevet

Min elskede, som heter Jan, ble i alle ungdomsår kalt "Banan"-- Han var ikke udelt begeistret :frustrert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...