Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg håper noen har noen tips til meg....

Har i perioder alltid hatt søvnproblemer, men det har som regel gått seg til etter en stund. Det siste halvåret har det imidelertid blitt helt håpløst. Jeg ligger våken leeeenge før jeg sovner, sover dårlig, og våkner igjen uten å sove mer den natta :forvirret: Dette begynner å gå seriøst utover livskvaliteten min, er jo konstant trøtt og sliten!.

Det jeg gjør:

- forsøker å legge meg omtrent til samme tid hver dag

- drikker 2-3 kopper kaffe om dagen, og det kun på dagtid. Skal jeg ha kaffe senere drikkes kun koffeinfri

- passer på å få mosjon/frisk luft hver dag

jeg har vært hos homeopat, men det hjalp ikke. Jeg går også hos rosenterapeut, og det hjelper litt noen ganger, men løser ikke problemet.

Var hos legen her i sommer fordi jeg holdt på å bli gal av søvnmangel, og fikk da noe som heter melotanin (eller noe sånt) som skulle bidra til avslapning ved å understøtte kroppens egne hormoner. Det hjelper litt, men ikke mye. Jeg fikk også ordentlige sovetabletter, men på pakningsvedlegget står det at de er svært avhengighetsskapende :overrasket: og det tør jeg rett og slett ikke begynne på!

Så da lurer jeg på om det er noen som har andre råd eller midler de har brukt med hell mot søvnløshet? Jeg ser jo at jeg kommer inn i en ond sirkel, i den forstand at jeg blir så stressa fordi jeg ikke får sove at jeg iallfall ikke får sove....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har brukt innsovningstabletter en to måneders tid og jeg ble ikke avhengig. Nå bruker jeg det sporadisk. Anbefaler deg at du faktisk prøver de.

Du trenger heller ikke å bruke de hver dag. Får du noen netter med lenge nok søvn så kan du lettere klare en natt eller to med dårlig søvn.

Etter hvert så begynte jeg å dele en tablett i to. Det var nok til å roe kroppen ned.

Skrevet

Søvnproblemer kan fort utvikle seg til depresjon, så sant en depresjon ikke er årsaken til søvnproblemene dine da, så jeg anbefaler deg å forsøke tabletter i ny og ne i hvert fall. :)

Skrevet

Takk for svar til begge to. :)

lamadama: jeg tror ikke jeg er deppa - har ikke hatt det så bra verken psykisk eller fysisk på mange år. De store soveproblemene jeg har hatt det siste halve året burde sånn sett ha kommet for flere år siden.

Joda, jeg spiser melotanintablettene (eller hva de nå heter) og noen ganger hjelper det, mens andre ganger ikke. Kommer itl å fortsette å spise de framover.

De ordentlige, tunge sovetablettene har jeg veldig lite lyst til å spise, rett og slett fordi det er avhengighetsskapende og fordi det er sånt som gjør en nærmest "fyllesyk" dagen etter. Og da kan jeg like gjerne drikke vin i mengder....

men hvis andre/flere har gode råd, så tas det i mot med takk!

Skrevet

Etter det jeg har forstått må man ta melatonintablettene en stund for at de skal virke skikkelig. Tror ikke de har sin fulle effekt dersom man ikke tar de fast, til fast tid i et par uker. Etter dette er det meningen at kroppen selv skal kunne produsere melatonin og man trenger ikke tabletter mer.

Men jeg er ikke lege, kjenner bare ei som har tatt slike tabletter og dette var beskrivelsen hun fikk.

Ellers ser det ut som du gjør mye rett, du er aktiv, står opp til samme tid hver dag(også helgen håper jeg, i all fall søndag) og dette er noe av det viktigste, det var i alle fall de rådene jeg fikk. Ellers bør du kanskje lære deg avspenningsteknikker, se tråd om dette her.

Skrevet

Takk for tipset om tablettene over tid. Legen jeg gikk til var ikke direkte informativ :forvirret:

Skal også se litt på det med avspenningsteknikker, har ikke tenkt på det, så der er det muligens noe å hente.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...