Gjest StoreSky Skrevet 23. august 2006 #1 Skrevet 23. august 2006 Ja det var det harde virkeligheten som møtte meg da jeg kom hjem fra ferie... Tilsammen 6 kilo opp i sommer -på en allerede lubben kropp. Ikke noe morro nei! Fett kan jeg lett styre unna, men har ikke funket før på meg. Karbohydrater (brød, pasta spesielt) er jeg bare en kjempe-elsker av!!! Smaker sååå godt, med masse pålegg, ost, etc etc.. Godteri/potetgull klarer jeg meg også uten. Er det bare en vei?? kutte det ut for en periode og redusere avhengigheten...? SKAL begynne å trene igjen nå...Bare MÅ det. Men mitt store problem, er altså at jeg spiser for mye og gjerne da brødskiver med godt pålegg..frokost, lunsj og kvelds. MÅ jeg kutte det helt ut, eller kan jeg foreksempel spise det til frokost, men redusere karbohydrater til de andre måltidene?? eller lurer jeg meg selv..? Og ja. Alle de vanlige rådene kjenner jeg til! (trening, vann, mindre usunt fett, mer grønnsaker/rene proteiner, etc)
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2006 #2 Skrevet 23. august 2006 nei, du skal ikke kutte ut karbs, men spis mindre av det. i stedet for ørten brødskiver til frokost, kan du ta 2-3 fiberrik med sunt pålegg og grønnsaker, for å fylle på vomma så du føler deg mett. eller du kan bake brød selv. det gjør jeg. et brød som er helt ok, men ikke så godt at jeg kan få brødkick av det. når det gjelder middag tror jeg du tjener på å kutte ut pasta og ris og heller ha masse grønnsaker. eller, hvis du MÅ ha det, ta brun ris og fullkornpasta. men poenget er at man må slutte med enkelte matvarer og lære nye smaker. slik som bønner og linser, det er godt til middagen. røde bønner på boks er også godt i omelett og salater, og det er gode karbohydrater i tillegg til proteiner. forresten, jeg har også lagt på meg i sommer. grunnen er at jeg har sviktet mitt fedonkosthold, og det bare LITT, med hvitt mel og sånt. i tillegg til at jeg har trent masse. skal ikke mye til altså, før vekta går oppover!
Quirky Skrevet 23. august 2006 #3 Skrevet 23. august 2006 Bytt ut pastaen med grov pasta, vanlig brød med fullkorn (gjerne knekkebrød). Spis mindre og grovere, rett og slett. Det finnes noen som hevder at hvis du begrenser de raske karbohydratene til et måltid om dagen blir du kvitt suget, men det høres ikke sannsynlig ut.
Gjest StoreSky Skrevet 23. august 2006 #4 Skrevet 23. august 2006 Ok..takk! Bønner liker jeg godt! Handlet nå, masse grønnsaker, fiberrik knekkebrød, og fiberrik brød. Og fullkorn pasta. Skal prøve å begrense meg... Problemet mitt er ikke, at jeg ikke liker mat uten karbohydrater, men jeg bare får et sånt enormt suuug etter det!! Når dere får sug etter macaroni/lyst brød/etc, hva gjør dere da?
Lykkelig eks-frue Skrevet 23. august 2006 #5 Skrevet 23. august 2006 (endret) Hadde det også sånn før jeg begynte på South beach dietten. Klarte meg ikke uten karbene. Men etter to uker på fase 1 på south beach så ble jeg kvitt det enorme suget. Nå er jeg i fase 2 og spiser karbohydrater til 3 måltider hver dag. Jeg spiser brød til frokost (baker av rug og med en del kjerner/frø), til lunsj blir det gjerne salat med rugsprø ved siden av og spiser fullkornspasta eller villris til middag. Dette er jo ikke noe for alle, men å begrense inntaket av raske karbohydrater og heller spise grovt er vel sunt for de fleste Endret 23. august 2006 av Lykkelig eks-frue
Lykkelig eks-frue Skrevet 23. august 2006 #6 Skrevet 23. august 2006 Når dere får sug etter macaroni/lyst brød/etc, hva gjør dere da? ← Jeg pleier å lage meg suppe med blomkål, den inneholder en del karbohydrater men ikke av de raske.
Gjest StoreSky Skrevet 23. august 2006 #7 Skrevet 23. august 2006 Takk for svar "lykkelig eks-frue"!!! Skal se om jeg kan motivere meg til en så streng diett..Er jo bare to uker. ps. kult og orginalt nick eks-frue!!
Lykkelig eks-frue Skrevet 23. august 2006 #8 Skrevet 23. august 2006 Takk for svar "lykkelig eks-frue"!!! Skal se om jeg kan motivere meg til en så streng diett..Er jo bare to uker. ps. kult og orginalt nick eks-frue!! ← Takk for det. Nicket representerer hva jeg føler, så da var det jo rett Ja det er tøffe tak de første dagene, men overraskende nok så går suget fort over. Jeg spiste enormt med karbohydrater før
Gjest StoreSky Skrevet 23. august 2006 #9 Skrevet 23. august 2006 Gjør du det for å slanke deg eller for å "bare" bli sunnere...? Hvis for å slanke deg, hvordan har det gått? Trener du også? ps. jeg er full av energi! har trent og spist sunt idag! (fullkorn hele veien)
Lykkelig eks-frue Skrevet 23. august 2006 #10 Skrevet 23. august 2006 (endret) Gjør du det for å slanke deg eller for å "bare" bli sunnere...? Hvis for å slanke deg, hvordan har det gått? Trener du også? ps. jeg er full av energi! har trent og spist sunt idag! (fullkorn hele veien) ← Jeg gjør det for å slanke meg, men også for å bli sunnere. Hele meg fungerer mye bedre med dette kostholdet. Jeg er kvitt overflødig vann i kroppen, leddene er mykere og energien er på topp. Jeg trener hver dag, så det går bra det også med den dietten. Har forøvrig gått ned nærmere 20 kilo nå på ca 4 måneder, og er heldigvis snart i mål Endret 23. august 2006 av Lykkelig eks-frue
Belit Skrevet 25. august 2006 #11 Skrevet 25. august 2006 Hvis du bare spiser vanlig mat men for mye av det, gir jo svaret seg selv: Forsyn deg med mindre hver gang! Selv om det er godt. Bedre å spise det du liker i mindre mengder enn å kutte det ut, spesielt når det i utgangspunktet dreier seg om alminnelig sunn mat. Du kan jo prøve sånne lure-seg-selv-triks, med å drikke store glass vann før du spiser, legge opp på asjett isteden for tallerken og så videre.
Gjest StoreSky Skrevet 25. august 2006 #12 Skrevet 25. august 2006 Gjør det nå Belit ;-) Glass vann før hvert måltid, prøver å kjenne etter om jeg er sulten eller bare fysen. Mer grønnsaker, mindre brød/pasta (fullkorn) + mindre smør og fett generelt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå