Gjest Gjest_tingeling_* Skrevet 22. august 2006 #1 Skrevet 22. august 2006 Har en sønn på 8 år, som fikk briller i fjor. Det har vært en lang og stri kamp. I begynnelsen var han kjempestolt og ville ha de på, men etter noen turer på skolen fikk pipen fort en annen lyd. Etter mye "helsike", endte det med at vil "glemte" hele brilleprosjektet, og han har ikke brukt de på et par måneder nå. Men jeg innser jo at dette ikke går an. Var og fikk brillene justert i dag, og da damen i butikken skulle prøve de på ham, begynte tårene hans å trille. - Jeg er stygg med de, gråt han. Huuuuuuuuff................ Så nå lurer jeg på om det er noen som vet om det går an å få linser til barn, og om det i såfall er noen som har erfaring med det.? Går ut ifra at dette ikke er noe vi får dekket av trygdekontoret. De dekket brillene hans, siden han hadde +4 på det ene øyet. Håper på svar/hjelp
Arkana Skrevet 22. august 2006 #2 Skrevet 22. august 2006 (endret) Det er ingenting i veien for at barn kan bruke linser, men jeg synes de bør være i stand til å klare linsebruk selv, som å ta dem inn og ut, vite om de er satt inn riktig, kunne rense dem selv osv. De fleste optikere anbefaler også at man bare bruker linser en max periode om dagen (8-10 timer), men det burde ikke være noe problem å bruke briller på kveldstid og slikt. Det er viktig å ta vare på øynene. Jeg var nok en del eldre enn sønnen din da jeg begynte med linser (13 år), men det gikk helt fint. Optikeren tilbød meg å begynne lenge før det, men det tok noen år før jeg vendte meg til tanken på å skulle ha noe på øyet. Endret 22. august 2006 av Arkana
Gjest Emera Skrevet 22. august 2006 #3 Skrevet 22. august 2006 En venninne av datteren min bruker linser. Hun er åtte. Øyelegen anbefalte at hun gikk over fra briller til linser på grunn av idrett. Så det er fullt mulig, ja. Det er moren til jenta som setter linsene på hos datteren.
surgodis Skrevet 22. august 2006 #4 Skrevet 22. august 2006 (endret) Regner med han har skeve hornhinner siden dere får dekt briller. Er ikke nok å bare være langsynt. Datteren min er også +4 og har veldig skeve hornhinner (-3).Vi får dekt brilleglass,arbeid og 400 kr på innfatning. Hadde hun ikke hatt skeve hornhinner måtte vi ha betalt alt selv. Brukte veldig lang tid på å få henne til å bruke briller og det var tungt.Hun likte det ikke å ripet opp brillene med vilje for å få slippe å bruke de. Var nødt til å snakke positivt om brillebruk,fortelle hvor viktig det var å bruke de.forklarte at øynene var som batteri,hvis hun ikke brukte briller ville hun ha "brukt" opp synet.Å når hun da ble større kunne det hende at hun ikke kunne se noe særlig. Var i snakk med både optiker og øyelege i den tiden for å høre om linsebruk.Ble fortalt da og i ettertid at siden hornhinnene var skeve var ikke det aktuelt. Å uansett så kan de ikke bruke linser hele tiden. Briller er viktig å da særlig når de ser så dårlig. Datteren min er nå 10 år og det første hun gjør om morgenen og det siste hun gjør før hun skrur av lyset om kvelden er å ta på/av brillene. Hun gjømmer ansiktet hvis brillene må av pga vask pga at hun er så vant med de.Synes at hun ser rar ut uten briller. De som også er viktig når de er uvillig til brillebruk er å bruke lang tid på å finne den riktige innfatningen. Å gjerne si til venner å bekjente at de skal rose gutten når han har briller på seg. Fortelle at han ser fin ut. Ang idrett så er ikke brillene noe hindring. Så lenge de sitter godt fast bak øra! Datteren min går på svømming,bruker ikke briller da,men har sagt at vi kan invistere i svømmebrille med styrke men det ønsker hun ikke. Det hjelper til slutt!Ikke gi opp! Endret 22. august 2006 av surgodis
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2006 #5 Skrevet 23. august 2006 Var i snakk med både optiker og øyelege i den tiden for å høre om linsebruk.Ble fortalt da og i ettertid at siden hornhinnene var skeve var ikke det aktuelt. ← Det går ihvertfall helt fint å bruke linser om man har skjeve hornhinner, det gjør jeg.
Spoven Skrevet 23. august 2006 #6 Skrevet 23. august 2006 Det går ihvertfall helt fint å bruke linser om man har skjeve hornhinner, det gjør jeg. ← Det kommer litt an på grad av skjevhet. Har man stor skjevhet kan man ikke bruke vanlige linser. Det finnes linser for de med ganske skjeve hornhinner, men de er dyrere og mindre behagelige. Men det var litt på siden av spørsmålet til trådstarter. Linser til barn har jeg ikke erfaring med, men du kan jo ringe til optikeren deres og spørre der.
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2006 #7 Skrevet 23. august 2006 Huff, dette med briller er vanskelig.Begynte selv med briller rundt 8 års alderen, men knuste innfatningen. Brukte de svært lite tiltross for veldig dårlig syn. Og synet ble bare dårligere og dårligere... Etter at jeg begynte med linser da jeg var 16 år, stabiliserte det seg. Da hadde jeg gått rundt i blinde i alle disse årene=( Bruker 3. mnd linser nå pga av styrken. Jeg kan ikke bruke dagslinser pga styrken=( Hør med en optiker for å finne en god løsning... det viktigste er at han får ett hjelpemiddel. Så får dere heller følge han godt opp medbruken av linsene, må han bruke linser som må renses, så hjelp han med renholdet hver dag! Linser kan koste mye penger, men det er vel verdt det hvis han nekter å gå med briller. LYKKE TIL!!! Klem fra Dingo
Kykkelikokos Skrevet 23. august 2006 #8 Skrevet 23. august 2006 Gutter er gjerne litt mer "aktive" enn jenter på den måten at de leker mer brutalt, spiller fotball osv. Da er det ikke så kjekt med briller, særlig ikke i regn. Hvis du og øyenlegen hans finner ut at han skal få begynne med linser, så bør du følge opp tett, og se at han behandler linsene riktig. Jeg er voksen, og synes det er ganske mye styr selv. Det er lett å bli slurvete. Ville uansett latt situasjonen få bero litt. La han bli vant med brillene, og sørg for at han føler seg fin med dem. Så kan han jo heller eventuelt bruke linser hvis han driver med en eller annen form for aktivitet hvor det er enklest med linser.
surgodis Skrevet 23. august 2006 #9 Skrevet 23. august 2006 Trygdekontoret dekker ikke linser å solbriller så det må man betale selv... Spurte også om det eventuelt gikk ant å laseroperere øynene hennes når hun ble voksen nok,men det sa de også nei til. Ikke med dagens teknologi iallefall.... Har spurt flere ganger om linsebruk å de svarer nei hver gang.. Linsebruk passer ikke til hennes øyner.Men kan jo hende din gutt kan bruke det så ring øyenlegen hans!Han bør vite.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 23. august 2006 #10 Skrevet 23. august 2006 Har en sønn på 8 år, som fikk briller i fjor. Det har vært en lang og stri kamp. I begynnelsen var han kjempestolt og ville ha de på, men etter noen turer på skolen fikk pipen fort en annen lyd. Etter mye "helsike", endte det med at vil "glemte" hele brilleprosjektet, og han har ikke brukt de på et par måneder nå. Men jeg innser jo at dette ikke går an. Var og fikk brillene justert i dag, og da damen i butikken skulle prøve de på ham, begynte tårene hans å trille. - Jeg er stygg med de, gråt han. Huuuuuuuuff................ Så nå lurer jeg på om det er noen som vet om det går an å få linser til barn, og om det i såfall er noen som har erfaring med det.? Går ut ifra at dette ikke er noe vi får dekket av trygdekontoret. De dekket brillene hans, siden han hadde +4 på det ene øyet. Håper på svar/hjelp ← jeg blir så lei meg når jeg leste innlegge ditt. barn kan være sååå slemme med hverandre. håper dette ordner seg for sønnen din
Carrot Skrevet 23. august 2006 #11 Skrevet 23. august 2006 Ta gutten med til en øyelege - ikke en vanlig optiker og få han vurdert for linser... Det eneste "krav" så vidt jeg vet er at synet bør være stabilt over en periode på ca 6 mnd - det vil si at det ikke progreserer raskere enn at en tipasning på styrke etc evt. skjer hvert halvår... Men som sagt - en optiker er ikke en øye-spesialist, de kan kun vurdere styrken på glass / linser evt - mens en øyelege har inngående kjennskap til alt..
Gjest Primula Skrevet 23. august 2006 #12 Skrevet 23. august 2006 dersom linsebruk blir aktuelt (det kan optiker eller øyelege svare på) så vil je anbefale døgnlinser, de kan sitte på øynene natt og dag i 1 måned, og man slipper dermed å ta de ut og inn, rense dem osv.. ser for meg at det må være fint for barn. nå er det ikke alle som kan bruke slike linser, men som sagt, drt finner optiker ut. lykke til. og dersom der blir briller fremover, oppfordrer jeg dere til å snakke mye med gutten og det. dere kan også ta det opp med læreren i klassen, slik at de kan snakke om brillebruk i klassen.
Kykkelikokos Skrevet 23. august 2006 #13 Skrevet 23. august 2006 Ta gutten med til en øyelege - ikke en vanlig optiker og få han vurdert for linser... Det eneste "krav" så vidt jeg vet er at synet bør være stabilt over en periode på ca 6 mnd - det vil si at det ikke progreserer raskere enn at en tipasning på styrke etc evt. skjer hvert halvår... Men som sagt - en optiker er ikke en øye-spesialist, de kan kun vurdere styrken på glass / linser evt - mens en øyelege har inngående kjennskap til alt.. ← Det vil jo si at han burde ha byttet styrke på glassene også hver 6mnd da? (Hvis synet hans ikke var stabilt nok til at han kunne få linser).
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2006 #14 Skrevet 24. august 2006 Hei og tusen takk for svar. Har hatt mange, mange, mange samtaler med ham det siste året om briller, men det nytter ikke. Alle voksne har vært kjempeflinke til å si han er stilig og flott med briller. Han ligner på Harry Potter :-D Men uansett hva vi sier, så nekter han på at det er sant, og sier han er stygg. Vi har hatt utallige runder med leting etter brillene for han "glemte" de overalt. Læreren har hatt mye styr med leting og diskusjoner med ham om å ha brillene på på skolen og i det hele tatt. Jeg prøvde å ringe øyelegen i går, men de var visst stengt for dagen, så prøver igjen i dag. Håper han kan bruke linser og at det ikke er så forferdelig dyrt. Hvis han ikke kan bruke det, blir det et sant helsike igjen. Huuff!!! Bare tenker om igjen og om igjen på hvor ufattelig kry han var da vi var og kjøpte briller til ham for litt over et år siden. Han ville jeg skulle ta bilde med mobilen av ham og sende til alle. Han var kjempestolt!!! Og så må andre unger være så forbaska fæle at de knuser alt :S Blir helt oppgitt jeg... Sukk.....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå