Gjest Gjest Skrevet 22. august 2006 #1 Skrevet 22. august 2006 Jeg har gjennom studietiden tatt litt ekstrafag. Dette har resultert i ca 30 studiepoeng ekstra. Jeg er nå ferdig med utdannelsen, men skal melde meg opp i et fag på 7,5 studiepoeng denne høsten. Om jeg søker lånekassen for fullt stipend (16 000kr) denne høsten, vil jeg da få omgjort hele beløpet pga "sparekontoen" med studiepoeng? Eller får jeg bare stipend tilsvarende 7,5 studiepoeng?
Karen Skrevet 22. august 2006 #2 Skrevet 22. august 2006 Tror nok du bare får for det du skal studere i høst.
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2006 #3 Skrevet 22. august 2006 Men om jeg melder meg opp i fag tilsvarende 30 studiepoeng, og stryker på 22,5 studiepoeng av dem, da får jeg fullt stipend?
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2006 #4 Skrevet 22. august 2006 du kan jo kontakte lånekassa og høre. Men tviler på at de kan gi mer enn 40% stipend, slik det er når man tar normert antall studiepoeng. Dessuten lurer jeg på om du tok disse studiepoengene før eller etter regelen om omgjøring av lån til stipend ble innført? for hvisd et var før regelen kom, så har jo ikke en forskrift tilbakevirkende kraft. Hvis du har tatt studiepoengene etter kvalitetsreformen ble innført og tar opp fullt lån denne høsten uten å avlegge noen studiepoeng er det mulig du likevel får omgjort lån til stipend. Hvis du feks kun tar opp lån tilsvarende det beløpet som blir omgjort til stipend vil dette være penger rett i lomma på deg. MEN: jeg vet jo ikke om det er slik, så jeg ville uansett lest forskriftene nøye på nettsidene deres, eller kontaktet dem direkte (hvis du i det hele tatt kommer igjennom på telefonen da..)
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2006 #5 Skrevet 22. august 2006 Men om jeg melder meg opp i fag tilsvarende 30 studiepoeng, og stryker på 22,5 studiepoeng av dem, da får jeg fullt stipend? ← Ja, såfremt disse ekstra studiepoengene er avlagt etter at ordningen med omgjøring til stipend ved bestått eksamen kom (2001? husker ikke helt).
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2006 #6 Skrevet 22. august 2006 Alle studiepoeng er tatt i perioden 2002-2004. Burde vel ringt dem ha, er bare redd min plan blir oppdaget og stanset. Jeg komme uansett ikke til å tjene over grensen, så jeg har mitt på det rene sånn sett. Når jeg har hatt fag over to semerster, eller strøket så har denne "sparekontoen" med studiepoeng blitt brukt ved omgjøring.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå